∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Kai Normann og Krigen – spillet på Gjorslev Gods.
Ideen er mere end god. At spille en lille biografisk musikforestilling på Gjorslev Gods på Stevns om den berømte komponist Kai Normann Andersen. Under krigen boede han og hustruen Ellen Gottschalch i perioder på en gård under godset. Mod slutningen af krigen bliver det mere end farligt for både Kai Normann og andre kunstnere, der havde ytret sig imod tyskerne.
Forestillingen fanger det øjeblik, hvor Kai Normann Andersen er på flugt fra tyskerne og skal flygte til Sverige. Via brev til datteren, telefonopkald til hustruen og erindringsdialoger over bånd får vi historien om hans liv – dog ikke meget om musikken, derimod ganske mange personlige betragtninger fra en mand, der var lidt for bøjelig over for kvinderne i sit liv.
Gjorslev Gods er i sig selv en fantastisk ramme. Godset blev påbegyndt tilbage omkring år 1400 og har et bombastisk middelalderpræg, som er ganske enestående. I dag er godset i familien Tesdorpfs eje. Alt ser veltrimmet ud samtidigt med, at dørene åbnes for offentligheden, og vi får et kig ind i de forskellige rum, som afspejler hver sin tidsalder. Udenfor breder marker og skove sig, og man aner masser af kvæg. Kan man ønske sig bedre omgivelser?
Forestillingen med Nicolaj Cornelius som Kai Normann finder sted i en lille balsal på 1. sal, hvor der ikke er brug for mange rekvisitter. Musik og stemmer høres over højtalere, mens Kai Normann står levende foran os i Nicolaj Cornelius’ skikkelse.
Kai Normanns musik er uforglemmelig. I en lang række film fra tiden før og efter krigen fyldte hans musik. Tænk blot på ”Odds777” og ”Mød mig på Cassiopeia” som de vel nok mest berømte. I kompagniskab med PH skabtes de vidunderligste viser, som Liva Weel evnede at give liv, bl.a. ”Man binder os på mund og hånd” fra ”Dyveke” i 1940, lige efter besættelsen. Nedenunder ord og toner kunne publikum selv fortolke den dobbelthed, som lå i tiden, og som de mest begavede kunstnere forstod at frembringe – samtidig med at den tyske censur accepterede viserne.
Tekst og instruktion til ”Kai Normann og Krigen” er skabt af Nicolaj Cornelius i samarbejde med Sune Svanekier. Ganske interessant fremstår Kai Normann som en svag mand på den private front. Han var som helt ung blevet gift første gang med en skuespillerinde, og de fik datteren Jytte, som de, for karrierens skyld (!), satte i pleje. Og det er ikke mindst datteren, samvittighedskvalerne drejer sig om hos Kai Normann. Men til allersidst i forestillingen, da krigen er ovre, og normaliteten er ved at indfinde sig, tør Kai Normann alligevel ikke indrømme, at han svigtede hende.
Ikke mindst derved bliver portrættet af Kai Normann interessant. Nok ser vi på scenen manden, der glædede datiden med sine vidunderlige toner, ”som alfer om ørerne” – citeres en kritiker for at have skrevet. Men hjemme hos både hustru nr. ét og nr. to var han underkuet og turde ikke stå ved sine forpligtelser eller ønsker. Kai Normanns engagement i modstandskampen synes heller ikke så markant som familien Tesdorpfs, der sikrede mange jøder et skjulested og hjalp dem med flugten over Øresund.
Mandens svage karakter gør forestillingen ganske sørgelig, men tillige ærlig. For der var vel en vis kynisme dengang på ikke mindst den private front.
Med forestillingen har Nicolaj Cornelius og co. i samarbejde med Gjorslev Gods taget et imponerende initiativ. Og selv om der allerede er udsolgt til alle forestillinger, kan man kun håbe, at der bliver sat flere spilledage ind. Derfor må jeg blot anbefale denne forestilling, hvor danmarkshistorien fra flere århundreder på bedste vis serveres på en lille time. For en stund bliver Kai Normann Andersen lyslevende foran én – på godt og ondt.
I øvrigt er der for få år siden, i 2018, udkommet en stor, flot bog om Gjorslev Gods skrevet af Jesper Jørgensen. Også den er en god danmarkshistorie.
Medvirkende Nicolaj Cornelius og Claus Nielsen
Instruktion Sune Svanekier
Manuskript Nicolaj Cornelius
Musikindspilning Kenneth Sichlau
Komponist Kai Normann Andersen
Forlag © Edition Wilhelm Hansen AS
Video og grafik Weigang Photography
Historien er skabt af Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius
Flere oplysninger: