∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
William Morris’ blomstrende verden på Nivaagaards Malerisamling forfører publikum.
Kl. 5 minutter i elleve var der allerede kø foran døren til Nivaagaard. Kl. 12 var parkeringspladsen fuld, og biler var parkeret hen langs Gl. Strandvej.
Endnu engang har Nivaagaard ramt plet ved at vise en udstilling, som ikke alene er attraktiv, smuk og overraskende, men også dykker ned i vor diffuse tidsånd. For det er her, William Morris hører hjemme. Han søgte skønheden i alt. Ikke uden grund hedder udstillingen ”Al magt til skønheden”. William Morris troede på det skønne, på at det nytter noget at gøre hverdagen blomstrende i bedste betydning.
William Morris er i dag bedst kendt for sine smukke mønstre til tekstiler og tapeter, som via firmaet Sanderson har opnået et internationalt efterliv, der dog er fuldstændig afhængig af tidens trend. Og nu her i 2019 er vi ved en korsvej.
William Morris var født ind i den engelske overklasse. Det tog ham nogle studieskift før han turde koncentrere sig om at tegne og skrive. Fra 1860-erne fortsatte han sit mangefacetterede virke med at tegne og fremstille mønstre til stoffer, tapeter og tæpper, samtidig med at han dyrkede sit skønlitterære forfatterskab – og sidenhen et aktivt politisk engagement. Det formede ham med tiden som kampklar socialist. I 1885 blev han ligefrem anholdt ved en demonstration for ytringsfrihed. Men det er som en af pionererne i “Arts and crafts”-bevægelsen – (på dansk kaldt Skønvirke), han er blevet husket og æret.
På den lille udstilling i Nivå lykkes det at skabe en morrisk atmosfære fra det sekund, man træder ind på museet. Via en harmonisk og klog ophængning er der god balance imellem udsmykning, ophængninger, informative plancher og citater. Det hele kunne have endt græsseligt, men er i stedet smukt og inspirerende. Jeg er sikker på, at mange af museumsgæsterne allerede nu er ved at planlægge et lille ”Morris-rum” derhjemme.
Det var fortiden og ikke mindst naturens overdådighed, der inspirerede Morris til mønstre, som både er delikate og attraktive, men aldrig overrumplende. Ellers ville man ikke kunne holde ud at have tapeter med slyngende grene og blomster.
”Uanset hvad du end har i dine rum, så tænk først og fremmest på væggene, for det er dem, der skaber huset og hjemmet.” lyder et af de mange gode citater på væggene ( og i kataloget).
Udstillingen viser de fleste aspekter i Morris virke – herunder også et af hans huse, som naturligvis er i historistisk stil. ”Bortset fra ønsket om at skabe smukke ting har den fremmeste passion i mit liv været, og er fortsat, hadet til den moderne civilisation”. – lyder et andet citat. Det må have været svært for Morris at leve i London, hvor den industrielle revolution bankede på og gjorde klasseforskellene endnu mere markante og synlige.
Udstillingen, som oprindelig har været vist på Millesgaarden i Stockholm, inddrager kunstnerkollegaerne Rossetti og Burne-Jones, de to såkaldte prærafaelitter, der ligeledes søgte tilbage til fortidens skønhed. Dermed tager udstillingen også hul på Morris’ privatliv, fordi han var gift med den smukke Jane, der både blev model for og elskerinde til Rosetti – med William Morris’ vidende. Ak ja. De var frisindede og tolerante dengang, og alt det og mere til afdækker både udstilling og det udmærkede katalog med nye, danske artikler om William Morris.
Museet byder på mange aktiviteter relateret til udstillingen. Der er broderikreds hver torsdag kl.16 – og en række foredrag om både Morris og andre engelske digtere og kunstnere fra det 19. århundrede. Og først som sidst har museet en butik, der lige nu bugner af Morris-dekorede ting og sager.
Gak til Nivå og tag siden hjem og gør din hverdag blomstrende på den gode og historiske måde. I øvrigt synes William Morris at være et spændende bekendtskab. Også hans tanker og bøger står og venter på et nyt dansk publikum.
Udstillingen varer til og med d.16.6.2019.
NB: billeder og motiver tilhører The William Morris Society.
www.nivaagaard.dk