Menu Luk

Vi, de druknede – på Teater Republique.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Vi, de druknede – på Teater Republique.

Den store roman: ”Vi, de druknede” af Carsten Jensen fra 2006, er blevet smukt og begavet realiseret af brødrene Emil og Mikkel Rostrup – den ene instruktør – den anden scenograf.

Selv om forestillingen er ”moderne” på den måde, at de fleste skibe er oppustet plasticlegetøj, lykkes det brødrene at forene det alvorlige og tragiske med den lettere følelse: ”Nåh ja, det er jo bare teater”.  Ellers ville historien om en række grumme skæbner heller ikke være til at bære.

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Pressefoto.

Marstal er byen, både for forfatteren Carsten Jensen og for personerne i historien. Engang en stolt søfartsby, hvor alle mænd ville sejle. Men resultatet blev, at byen bestod af sømandsenker og fædreløse børn. Alligevel havde havet en magnetisk tiltrækningskraft, og den triste historie fortsatte i flere generationer.

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. tegning af Claus Seidel.

Tre af personerne i Jensens historie træder frem, og heller ikke deres skæbner er til at bære: Albert Madsen, der var gået i land, ender med at drukne sig, den unge Knud Erik må sejle verden rundt for at lede efter sin fader. Hjemme i Marstal er der ikke meget, der kan knække den stolte Klara Friis. Hun hader havet, men har svært ved at vise varme og direkte medmenneskelighed og må til sidst erkende, at hun tog fejl af fremtiden. For byens stolte skonnerter mødte deres overmænd. Skibsfarten ændrede karakter.

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Historien er grum, men Rostruperne har valgt en let tone, som fungerer godt. Havet er til stede i store bannere, der som kulissefag indrammer scenen for naturligvis mod slutningen at blive hevet ned og ende som en ruinby på gulvet.  Meget symbolsk: Havet bliver overvundet, men intet kommer i stedet.

Med fem skuespillere, som agerer både sømænd og overordnede, og en betagende lydkulisse, der pakker det hele ind sammen med lysdesignet, bliver forestillingen yderst vellykket og intens over hele feltet.

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Pressefoto.

Skuespillerne med den altid fremragende Sara Viktoria Bjerregaard i spidsen fungerer eminent, og stemmerne og persontegningen er gode hos  Kristoffer Eriknauer,  Viktor Pascoe Medom og Christoffer Hvidberg Rønje. Sværere er det for Carla Viola Thurøe, der i ligestillingens navn skal agere diverse sømænd og barske spekulanter.

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Pressefoto.

Flere moderne fif, udover plasticdyrene, bryder alvoren og skaber stemningen: Nok skal det ligne Marstal i undergangsstemning, men „det er jo bare torsdag aften på Østerbro”. Det fungerer eminent: Mod pausen er Albert Madsen ved at dø en kummerlig død, selvmord i vandet, hvor  han skal stå op og dø med fødderne i sumpet sand. Mens skuespilleren tager tilløb med fødderne i en lille balje, ser han ud mod publikum: ”Nej, det er ikke helt godt, jeg må øve mig noget mere, 20 minutters pause!”

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Også mod slutningen, da Klara Friis indser, at hun faktisk har taget fejl af tiden og af fremtidens krav, går de andre aktører over i et hjørne af scenen til en skærm og spiller, for som der bliver sagt: ”Så kan de slappe af, mens hovedfiguren får styr på sin anger.”

Det er Verfremdung på en ny måde, og sådan er forestillingen hele vejen igennem blevet en beundringsværdig transformation af en svær roman til moderne teater.

En belgisk performancegruppe havde fat i samme bog og gæstespillede i Marstal i havnen i 2019. Også det var værd at opleve, – se den gamle anmeldelse.

Henvisning:  https://www.kulturkupeen.dk/vi-de-druknede-musikteater-paa-gaestespil-i-marstal/

Vi, de druknede. Teater Republique. 2025. Tegning af Claus Seidel.

Når en roman dramatiseres, og når unge, dygtige teaterfolk arbejder, er der meget at tilføje. Men Republigue har  afskaffet det fysiske program. Det er en rigtig dum idé. Det medfører bl.a.,  at alle blandt publikum i pausen må ty til deres telefon i håb om at finde oplysninger, hvis de altså ikke står i lang kø til baren. Ingen taler sammen!

Genopfind teaterprogrammet, det må kunne gøres ressourcevenligt.

Kreditering

Skuespiller Sara Viktoria Bjerregaard

Skuespiller Kristoffer Eriknauer

Skuespiller Viktor Pascoe Medom

Skuespiller Christoffer Hvidberg Rønje

Skuespiller Carla Viola Thurøe

Instruktør Emil Rostrup

Scenograf og kostumedesigner Mikkel Rostrup

Komponist & lyddesigner Asger Kudahl

Lysdesigner Jesper Berger

Instruktørassistent Anne Jee Tougaard Hansen

www.republique.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *