∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
The Sound of Music i Hedeland Amfiteater.
Med musicalen ”The Sound of Music” er det kærlighed eller had. Og indrømmet, jeg kan slet ikke stå for den iørefaldende musik af Rodgers og Hammerstein. Det geniale makkerpar, som også skabte ”Oklahoma” og ”South Pacific”.
Historien er sød med mørke undertoner, da vi jo er midt under Anden Verdenskrig, hvor Tysklands tropper lurede overalt. Men for mange er ”The Sound of Music” en omgang sentimentalt føleri pakket ind i musik. Sådan har det været lige siden urpremieren i 1959 og efterfølgende filmsuccesen med Julie Andrews fra 1965.
Denne ”The Sound of Music” i Hedeland følger loyalt forlægget og prøver hverken at politisere eller dramatisere. Det betyder, at musicalen bliver lidt forudsigelig, men banker dog et budskab ind: ”Når gud lukker en dør, åbner han et vindue.”
Nina Schiøttzs elegante scenografi i fransk havestil omsat til Østrig løfter forestillingen og ligeså de ganske elegante kostumer fra nonnedragter til børnenes sjove outfits. Det hele passer fortrinligt til omgivelserne. Flot ser scenen ud derude i Hedeland med de grønne danske bakker og marker omkring. Og hele det enorme hold af nonner, tjenestefolk og ikke at forglemme kaptajn Trapps 7 børn kan i smukke formationer bevæge sig ind og ud i gang eller march.
Instruktøren Frank Rubæk, der fra Nørregadeteatret i Maribo vist er vant til de store shows, får hele historien til at glide smukt. Desværre ser vi ikke det store hold af musikere fra Danmarks Underholdningsorkester,men det lyder godt og ligeså sangerne. Isabel Schwartzbach ser yndig ud som guvernanten Maria, og synge kan hun, men til premieren gav hun ikke det ekstra pift, som gerne må være der. Det samme gjaldt ekstra meget for Morten Hemmingsens kaptajn Trapp. Rigtig ser han ud, men sikke en stivstikker, og bedre blev det ikke, da han efter nogle timer jo bliver forelsket i Isabel. Det virkede ikke som kærlighed.
Med Tommy Kenter som onkel Max (ham der står midt imellem det hele og prøver at være flink over for tyskerne) får vi endelig lidt skuespil, som når op til plasticstolene. For der er altså brug for lidt gøgl, når 1000 – 2000 mennesker skal holdes fangen, selv om musikken fænger.
Sangligt er forestillingen ok. Dejligt med en operasanger som Elisabeth Dreisig, der har rollen som den flinke abbedisse. Og hvilke velsyngende børn. Meget professionelt, selv om de netop ikke er professionelle.
Scenografi og orkester trækker i den gode retning, mens de agerende gerne måtte have investeret flere følelser. Men selvfølgelig kan det også være svært at forene professionelle og amatører, så det hele synger sammen.
Projektet er dog beundringsværdigt. God idé at udnytte det smukke amfiteater. Og man må blot håbe, at det nystiftede selskab Miolta Arts & Music ikke har gabt over for meget med denne store og krævende musical. Der spilles endnu to gange – til og med d.29.6.
The Sound of Music af Richard Rodgers og Oscar Hammerstein II efter manuskript af Howard Lindsay og Russel Crouse
Instruktør: FRANK RUBÆK
Scenograf: NINA SCHØTTZ
Koreograf: RACHAEL IRESON
Dirigent: ANDREAS VETÖ
Orkester: DANMARKS UNDERHOLDNINGSORKESTER
Medvirkende:
Isabel Schwartzbach, Morten Hemmingsen, Elsebeth Dreisig, Tommy Kenter, Claus Nielsen, Anne Suppli, Randi Winther, Christina Elisabeth Mørkøre, Mikkel Vadsholt, Mathias Hartmann Niclasen, Juliette Schaufuss, Samuel Gamborg m.fl. Produceret af: Miolto Arts & Music
https://www.the-sound-of-music.dk/
29 06 2019 Sound of Musik
Hvis det bliver mugligt kan der så kunne købes DVD _ Sond of Musik`s danske udgave jeg har den med Julie Andrews Tak for en pragtfuld Teater forstilling ? vil gerne købe billetter en andengang
hej, det må producenterne vide – prøv at google dem.