∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse Af Ulla Strømberg.
THE SILVER DOLLAR DUKE SHOW – gæstespil på Teater S/H.
Det er både anderledes, gennemmusikalsk og mod slutningen tindrende uhyggeligt: en opløsning af det menneskelige med udgangspunkt i David Bowies musikalske univers.
Mdm Nielsen, der igennem årene har skiftet kunstnernavn nogle gange, optræder her som The Silver Dollar Duke. Omme bag skind og ben (“skin and bones”) er der ikke mindst en unik og eminent performancekunstner, der kan det hele: tale, skrive, synge, spille – og helt uden for nummer er Mdm Nielsen også en fremragende oversætter af dramatik.
I denne performance, oprindeligt skabt til en norsk kunst-festival i 2022 i Bergen, smelter David Bowies univers sammen med den filosofi, som Mdm Nielsen i adskillige år har dyrket:det androgyne, transsexede dødsridt.
Det fungerer eminent med Mdm Nielsen midt på scenen med og uden så meget tøj på med skiftende lys og to fremragende musikere på siden i munkekutter, ved piano, harmonika og elektroniske instrumenter, Sailor Simon Toldam, og på trommer og elektroniske instrumenter Simon Forchhammer. De er tilstede og alligevel fraværende, for spillepladsen er The Silver Dollar Dukes.
Ikke alle tekster kan høres, desværre, så en logisk vej mod døden kan ikke umiddelbart forståes intellektuelt, hvis man ikke er Bowie-specialist. Til gengæld bliver det en følelsesmæssig dødsrute mod det ufattelige eller blot noget, der omslutter den menneskelige død og opløsning.
Det, som var en ”person”, ender som et insekt. Her kan tanken nemt ledes hen på Kafkas historie ”Forvandlingen” om et menneske, der forandres til et insekt. Hos Mdm Nielsen bliver det til et ekstremt uhyggeligt og enormt stort ”krybdyr”, hvor den magre, glinsende menneskelige performerkrop, med lysende brilleøjne, i alt for høj grad synes virkelig i forvandlingen. En kravlen på alle fire på den lille spilleplads i det begrænsede rum gør oplevelsen næsten uafrystelig. Vi er del af samme verden.
Musikask set er det imponerende, hvad Mdm Nielsen formår. Jeg hørte efter forestillingen den rene Bowie-sang og må sige, at Mdm Nielsen og co.s udlægning og fortolkning faktisk er mere intens og moderne i de store spring mellem lys og mørke, stilhed og bragende styrke. Mdm Nielsen kan i sin sang gå fra falset, eller hvis man må tale om kontratenor- toner i et rockunivers? mod det dybere, det maskuline.
I en sang om “I am the queen…..I am the king”- bliver det helt logisk, at det lyse og mørke komplementerer hinanden som i en duet og kan forenes hos en og kun én performer.
Mod slutningen, hvor død og opløsning truer, er det også Bowies sidste toner fra “Blackstar”, der lyder. “Blackstar” var det album, der udkom et par dage før Bowie døde af kræft i 2016.
Det er ikke første gang og forhåbentlig heller ikke sidste gang, at jeg oplever at sidde en aften i den hvide kødby hos S/H og musikalsk blive ført næsten hinsides – i hvert fald langt væk fra det jordbundne danske teaterniveau og over i et mere internationalt univers på avantgarden og også surrealismens vilkår. For døden og efterspillet er jo uforståeligt og uden for menneskelig fatteevne, men så er det velsignet, at nogen prøver at ramme ånden.
Dybt fascinerende – gæstespil kun 4 dage til og med 12.12. 2023.
Gæstespil af THE NIELSEN MOVEMENT.
Forestillingen var bestilt af og havde urpremiere på LitFestBergen 2022.
Performance, Stemme Og Guitar Madame Nielsen Alias The Silver Dollar Duke Piano, Harmonika Og Elektroniske Instrumenter Sailor Simon Toldam Trommer Og Elektroniske Instrumenter Simon Forchhammer Foto Litfest/Eivind Senneset. Foto Päivi Eronen Og Jari Laineteatersh.dk
Koncept, scenografi og kostumer MADAME NIELSEN / THE NIELSEN MOVEMENT Musik DAVID BOWIE transformeret af MADAME NIELSEN og SIMON TOLDAM Lysdesign MORTEN KOLBAK Tekst DAVID BOWIE transskriberet af MADAME NIELSEN