∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Strictly Ballroom the musical – i København, Vejle og Holstebro.
Strictly Ballrom, the musical – importeret fra Australien!
Denne musical kan næppe spilles bedre eller mere charmerende på vore breddegrader med en perfekt dansende Silas Holst som den unge mand, der vil de forbudte trin. Udenom ham er der den halve cirkusrevy på scenen. Niveauet er højt, som på koturner, og muntert hele vejen rundt med mange kendte musikalske hits. Men turen har været lang og sej for musicalen.

Først var det en teaterforestilling, der i 1992 transformeres til en i dag ikonisk australsk film, som en lille dreng på 9 år fik fat i. Fra da af vidste han, hvad han ville. Silas Holsts livsbane var lagt.

Siden blev der arbejdet videre med stoffet, og i 2014 blev materialet omskabt til en musical i flere varianter med forskellige musikalske muligheder. Nu i Danmark med One and Only selskabet bag er der ikke behov for mange nye ændringer. Der er her valgt de internationale, musikalske slagnumre til at følge historien, bl.a. “Love is in the Air” og Cyndi Laupers “Time After Time”, “Slave To The Rhythm”, “Mambo No. 5”, “I’m So Excited”, “Hound Dog”, “Get Down On It”, “I Wanna Dance” ( citeret fra programmet). Genkendelsens glæde ved de mange toner var stor hos publikum, og mine entusiastiske naboer i salen klappede faktisk i takt fra start til slut under hvert nummer. Håber ikke det distraherede på scenen.
Historien er fell good og for alle aldre og foregår i et australsk/spansk miljø i 1980erne med tilbageblik på de hyggelige 1950ere.

I det lille samfund er der kun en ting, der duer, nemlig at vinde et dansemesterskab. Forældrene opnåede det ikke, da de var unge, men det skal være løgn, tænker mamma, helt vidunderligt spillet af Tammi Øst i pink hot pants. Ved sin side har hun et blødt fardyr, Niels Olsen, med svagt hentehår og topmave. Nu skal sønnike, spillet af Silas, vinde mesterskabet. Han har evnerne, benene, rytmen, men han vil noget andet, og da en unge spansk pige dukker op, sker der noget uventet. – Han smider frygten og vil leve helt ud også med de forbudte trin. Her ligger forestillingens dybe filosofi, som vi straks tager til os: lev, frygt ikke – heller ikke de forbudte trin.

Det er befriende, når en musicalscene er polstret med gode skuespillere, hvor også Niels Ellegaard endnu engang er vidunderlig i karaktertegningen, her som en tøffende, lettere feminiseret dansechef med paryk og pastelfarver – og ligeledes en hårdt pumpet Peter Oliver Hansen som intrigant dansemester, også i pastel. Camilla Bendix giver den som spansk mamma – på spansk (!) så sjovt og anderledes.

Midt i det hele står Silas Holsts renhjertede Scott, der bare vil danse og ovenikøbet bliver forelsket i Sicilia Gadborg Høeghs unge, kejtede pige. Hun viser i denne rolle endnu engang sit nuancerede skuespillertalent, og så kan hun både synge og danse.
Danse kan også alle de mange unge på scenen, uanset om det er i lidt for traditionelle skrud eller det vilde løsslupne, som jeg foretrækker. Takket være Musicalakademiet i Fredericia, hvor Secilia også har været, er der inden for dansk show biz nu så mange gode dansere. Tv-kiggere vil også kunne spotte flere supertalenter fra ”Vild med Dans”.

Men i Strictly Ballroom kræves endnu mere, som instruktøren Joy Frederiksen har evnet at lokke frem hos alle, så det bliver en både dramatisk og musikalsk helhed. Historien er godt hjulpet af Astrid Lynge Ottosens muntre kostumer, der er allersjovest i flash back til 1950erne, den gang der var strutskørter, små tørklæder, trutmund og solbriller i matchende farve. Hvorfor ser vi ikke sådan ud i dag?

Steffen Aarfing har skabt en effektiv scenografi, der giver cool stemning af ballroom, hyggelig atmosfære i en spansk restaurant og også bagsiden, de halvfattige boliger, kommer til syne. Heldigvis henlægges dansen også til et tag, så man kan se både ben og fødder. Det kan ellers være svært fra mange af pladserne i Falkonersalen.

Strictly Ballroom har stemning af både familiedrama – unge Scott/Silas må ikke selv opfinde sine trin, men skal danse efter bogen og gøre forældrene ære og oveni blød kærlighedshistorie om pigen, der lægger brillerne for at rykke tættere på idolet Scott/Silas. Er man mest til dans, er der masser af det, som selvfølgelig kulminerer med de vildeste og eksotiske spanske toner.
Forestillingen rummer det meste, balancerer uden at falde i sentimentale grøfter, ikke mindst takket være de garvede skuespillere, der fra revyens knappe form er vant til at skabe skudsikre karakterer på et splitsekund.

Ingen behøver at føle sig forkert til “Strictly Ballroom” og slet ikke når Tammi Øst og Niels Olsen tager sig en svingom i nostalgiens lys, så er vi alle med.
I øvrigt markerer musicalen også et farvel til musicaldanseren Silas Holst, der fremover som en mere moden kunstner vil koncentrere sig om mindre fysisk udfordrende sager, men synge og tale kan han vel fortsat, så et hvert pigehjerte i teatersalen vil banke.
Endnu et plus ved forestillingen – og måske derfor kom der en ekstra stjerne på: Strictly Ballroom er en australsk musical, og giver dermed tre timers glemsel fra den øjeblikkelige uro i verden, som ikke mindst USA er skyld i lige nu.
Scott Hastings: Silas Holst
Fran: Sicilia Gadborg Høegh
Shirley Hastings: Tammi Øst
Les Kendall: Niels Ellegaard
Doug Hastings: Niels Olsen (spiller rollen i København)
Doug Hastings: Henrik Lykkegaard (spiller rollen i Vejle og Holstebro)
Barry Fife: Peter Oliver Hansen
Liz: Rikke Buch Bendtsen
Rico: Jose Agudo
Abuela: Camilla Bendix
Ken: Patrick Terndrup
Tina Sparkle: Benjamin Martin
Wayne: Cristopher Schølhammer Rørmose
Vanessa: Karina Frimodt
Charm: Alberte Kyst
Wally/Sanger: Line Krogholm
Ensemble: Tone Reumert, Søren Bang Jensen, Linea Høeg Olsen, Elise Ruusunen, Camilla Dalsgaard, Lasse Dyg, Mads Valdemar Vinther, Eugen Miu, Nicklas Troensegaard og Ernestine Ruiz.
Det kreative hold:
Instruktør: Joy-Maria Frederiksen
Koreograf: Silas Holst
Flamencoscener koreografet af: Silas Holst og Jose Agudo
Kapelmester: Joakim Pedersen
Scenograf: Steffen Aarfing
Kostumedesigner: Astrid Lynge Ottosen
Lysdesigner: Ulrik Gad
Lyddesigner: Tim Høyer
Premieredatoer:
Falkonersalen, København: 20. februar 2025
Vejle Musikteater: 2. april 2025
Musikteatret Holstebro: 23. april 2025
fotograf: Miklos Szabo tegninger: Claus Seidel