∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Selv om Monty Python bestod af mænd, så er det alligevel skuespilleren Lise Baaastrup, der sikrer, at aftenen forløber tilpas professionelt og begavet med ”Spamalot” i Tivoli.
”Spamelot” som musical kom frem på Broadway i 2004 efter mange års forberedelse. Det var kulminationen på Monty Pythons virke, der bl.a. bestod af TV-show og nogle film, alle i den helt specielle stil for gakkede gangarter. De gale mænd fik fans over hele verden og blev kult for rigtig mange udvalgte, dengang tilbage i 1970erne. Vi andre ænsede dem ikke.
Men nu er der ingen vej udenom, og faktisk er ”Spamelot” ganske begavet i sin vilde og crazy stil med en spinkel handling om at skabe et Broadway-show, alt imens Kong Arthur også styrter rundt for at samle soldater til sin hær.
Det kan egentlig være ligegyldigt, hvad det hele handler om, for replikkerne i Henrik Lykkegaards oversættelse og fordanskning er ganske vittige. Showet kører, danserne er virkelig gode, især mændene, og de fleste klarer sangene flot – men Baastrup overstråler dem alle.
Og hvorfor. Såmænd fordi hun ikke alene har talent, hun er også skuespiller, så hun ved, hvordan man både er ”kold” og ”varm” – og munter på den alvorlige måde. Også Kenneth M. Christensen kan kunsten.(Det er ham, der blev kendt som håndboldspilleren i ”Arvingerne”).
Lidt i stil med Monty Python selv har man indforskrevet en række stand-up folk til at spille rollerne. Men det er noget andet at være en potentiel soldat hos Kong Arthur end at snakke løs om dit og dat på en scene. Derfor bliver både Lars Hjortshøj og Linda P sat lidt i skammekrogen, mens både Thomas Warberg og Martin Brygmann klarer sig pænt. Og ligeså Pelle Emil Hebsgaard, der har flere mindre roller, men faktisk er mere end god som en boglig type med mørkt hår. Han bør have en hel anden slags roller end de vildt skrigende, han plejer at danse rundt i. Det vil kunne fremme hans umiskendelige talent.
Og så er der Kong Arthur, sunget af Stig Rossen, men spille – det gør han vist ikke. Til gengæld kan han synge og agere betydningsfuld mand ud i egen indbildning. .
Den svenske instruktør Anders Albien har sat ”Spamelot” op flere gange, å showet er velsmurt og ligeså kostumer og dekorationer. Flotte billeder, der faktisk også synes moderne. Det hele præcis som Albien også var i stand til med musicalen ”Hairspray”, som kørte på skinner med en næsten robotagtig timing i dansenumrene.
Derfor er ”Spamelot” alt i alt underholdende og velkørende på et professionelt plan, men nytteværdien kan måske være svær at se i 2017.Og teaterkunst er det næppe, men godt håndværk.
Efter Tivoli – turné rundt i Danmark.