∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Skammerens Datter som familie-musikteater i Klampenborg på Bellevue Teatret.
Det er en gammel kending fra 2012, som Bellevue Teatret nu sætter op: ”Skammerens datter” – i en musicalversion efter Lene Kaaberbøls bog.
Den lille gruppe bag den gamle musicalsucces ”Atlantis” har siden med større og mindre armbevægelser skabt flere musicals. I 2012 lagde Østre Gasværk rammer til, og historien om ”Skammerens datter” blev fortalt i stort og flot format i rotunden. Det rum kan meget, men er også krævende. Bellevue Teatret fra 1936 er heller ikke lige at gå til. Her stilles ganske andre krav, for scenen er lille, tilskuerrummet stort, og arkitekturens modernisme og funktionalisme lyser ud af alle hjørner og flader i bygningen.
Det er ikke indlysende at sætte ”fantasy” på scenen i den bygning, men med omtanke kan det gå an, for stedet har altid været taknemligt for musikforestillinger i moderne regi.
Historien i ”Skammerens datter” er grum, og jeg har egentlig svært ved at forstå, at det skulle være familieunderholdning, når det handler om store modsætninger: de onde og de gode, de rige og de fattige, de udstødte og dem, der tror sig ved magten. Der kæmpes fra start til slut.
Men ok, det foregår jo i middelalderen, hvor man troede på hekse, og hvor mord og offentlig henrettelse var til fælles underholdning.
Musicalen er omstændelig og lang, varer i alt over 2,5 time. Musikken varierer i en ret klassisk form, desværre med de tre musikere det meste af tiden gemt af vejen og ellers pakket ind i mange præfabrikerede toner, som kan virke lidt for overvældende i forhold til den middelalderlige historie.
De mange syngende skuespillere gør det efter omstændighederne fint. De løber rundt og skriger, når de skal, men koreografien er som de andre hjælpediscipliner, bl.a. scenografi og lysdesign, lidt gumpetung og urytmisk. Der synes ikke at være plads til at gøre den grumme historie til helstøbt teater, da elementerne falder lidt fra hinanden.
Om det skyldes manglende koordinering eller måske hastværk er svært at sige. Men det var bemærkelsesværdigt ved premieren, at det kunne være svært at høre teksten (checkede med andre publikummer, der havde samme oplevelse), og at lysdesignet ikke syntes så velfungerende.
Med så mange medvirkende på både scenen og bagved samt en ambitiøs historie, som har vist sin bæredygtighed, ved at mange hundrede tusinde læsere har følt sig fornøjet, burde niveauet over hele den tekniske linje være højere. Også scenografien med forskellige trækasser og manglende sidepaneler burde gentænkes og opgraderes.
Takket være de mange musicals produceret i Danmark i de senere år, både på landsdelsscenerne, i Fredericia, i Tivoli og senest i Scandic Falkoner, må og skal niveauet været højt – også selv om det “bare” er familieteater.
Der spilles de næste uger inc. i påsken.
På ecenen:
MONICA ISA ANDERSEN Dina
CAMILLE-CATHRINE ROMMEDAHL Melussina Tonerre, Skammeren
ANDERS GJESING Våbenmesteren, Mølleren, Fyrst Ebnezers spøgelse, ensemble
MIKKEL HOÉ SCHILDKNECHT KNUDSEN Nicodemus Ravens, Fyrst Ebnezers søn
MADS VALDEMAR VINTHER Drakan, Rikert Smed, ensemble
KAROLINE MUNKSNÆS Fru Petri, ensemble
ANNA REUMERT Dama Lizea, Ettie Møllers, Rosas mor, ensemble
AMANDA TRAUN Rosa
JONATHAN STAHLSCHMIDT Aun, Blis, ensemble
LAURIDS LANGE Davin, Ebert, Matis, ensemble
EMILIE HJUL SANDERHOFF Adelas spøgelse, Dres, ensemble
EVA PALUDAN Ung pige, understudy Dina og Rosa, ensemble
OLIVIA POWERS Cilla, Kassie, ensemble
MOLLY GRAND Sasia, ensemble, dragefører
CLARA SCHELLING /AYA INGRID ALBER Melli, det lille spøgelse
CHRISTIAN BERG Kapelmester, keys, guitar, mandolin, Oldermanden, Mester Maunus
MIKKEL GOMARD Klokkespil, bas, keys II
JOSEF AARSKOV Trommer & percussion
..
Instruktion MADS M. NIELSEN
Dramatisering & musik LASSE AAGAARD
Dramatisering & tekst THOMAS HØG & SUNE SVANEKIER
Koreografi RASMUS HENRIKSEN
Scenografi GØJE ROSTRUP
Visuelt koncept & kostumedesign ASTRID LYNGE OTTOSEN
Dyr & hovedtøj KARIN ØRUM
Dragebyggere KENT WENDEL & ANE LØKKEN
Lysdesign BJARNE OLSEN & MIKKEL BEDSTED
Lyddesign THOMAS GOSCHEBART
Orkester- & vokalarrangement CHRISTIAN BERG
Medarrangør, backing track producer, Skammer-lydeffektdesign JOSEF AARSKOV
Romanforlæg LENE KAABERBØL