Menu Luk

Se fremad i 2025  – danske teaterscener kalder!

Gode ideer til teaterbesøg fra Ulla Strømberg.

Se fremad i 2025  – danske teaterscener kalder og giver måske glemsel i  nogle timer.

Det har været tid til at mindes, og nu er tiden endelig kommet til at se fremad, planlægge eller blot glæde sig:

Teaterverdenen må som bekendt langtidsplanlægge. Derfor kan vi allerede nu se frem til juni måneds Pina Bausch-gæstespil i København og Aarhus og sidste del af  Wagners ”Ringen” i Esbjerg hos Den Ny Opera i august.

Richard Wagner – tegnet efter “hukommelsen” af Claus Seidel.

Husk også selv at checke kommende teaterforestillinger. For det er kun teatre med store PR budgetter, der har råd til at annoncere i aviser og på de sociale medier. De “mindrebemidlede” teatre skal vi måske selv opsøge, støtte og besøge.

Et check rundt på danske teatres forannonceringer lover flere interessante forestillinger:

Aarhus Teater spiller i februar en ny version af Holbergs ”Jeppe på Bjerget” – igen instrueret og bearbejdet af Christian Lollike, der fik stor kunstnerisk succes med sin version af ”Erasmus Montanus”. Samme hold er tilbage, dog med Thure Lindhardt  i titelrollen. Se i øvrigt Det Kongelige Teater!

Portræt af Christian Lollike placeret i scenografien til “En fortælling om Blindhed”. Aarhus Teater. 2020. Foto: Emilia Therese.

Aarhus Teater binder også an med familieforestillingen ”The Sound of Music” i en dansk version med teatrets egne kunstnere. Se i øvrigt Det Ny Teater.

Det Kongelige Teaters skuespilafdeling  kaster sig ud i flere moderniseringer af kendte klassikere.  Henrik Ibsens epos ”Peer Gynt” bliver til et gesamtkunstwerk med både dans og tale og skuespilleren  Patrick Baurichter i titelrollen. Instruktør: Anja Behrens.

Peer Gynt af Henrik Ibsen – her i Edvard Munchs streg.

Holbergs ”Jeppe på Bjerget” – sættes op med musikeren og entertainer en Frederik Cilius i titelrollen.   Instruktør: Heinrich Christensen.

 

Aalborg Teater har i de seneste år bl.a. haft stor succes med lokal socialrealisme. Her lægger forestillingen ”Flextrafik og slagtesvin” sig tilsyneladende i  slipstrømmen. Hele februar.

Odense Teater rammer ned i en lokal historie med “Miraklet i Madrid” –  en forestilling om fodboldklubben OB og almindelige mennesker. Hele maj måned.

Miraklet i Madrid. Odense Teater. Promotionfoto. Emilia Therese.

Folketeatret i København spiller også lokalkoloristisk dramatik: ”Peter af Farum” om den berygtede  bykonge, Peter Brixtofte, der på kommunens regning sendte pensionister sydpå.  Spilles hele februar måned med Jens Jørn Spottag i titelrollen.

Det Ny Teater har snart premiere på ”The Sound of Music” med Martin Lyngbo som instruktør og danske sangere på scenen.

Promotiontegning. Det Ny Teater.

Betty Nansen Teatret lægger i januar ud med ”Polterabend” – en dansk version inspireret af Shakespeares ”Trold kan tæmmes”.

Nørrebro Teater med to nye kvindelige direktører  annoncerer ”Bambi er tilbage” – i november 2025  med gruppen How to Kill a Dog og Emma Sehested Høeg på scenen.

Østerbro Teater, der rummer tre scener, satser stort i Østre Gasværk med bl.a.  Sting-musicalen “The Last Ship”, foråret 2025.

Blaagaard Teater får ny chef (igen igen), denne gang skuespilleren og  dramatikeren  Alexander Mayah Larsen, der senest har skrevet og selv spillet hovedrollen i ”Tronfølgeren” på Mungo Park. Håber, at Nørrebro-teatret får ekstra vitaminer nu.

Opera uden for Det Kongelige Teater plejer at være meget synligt i ikke mindst  sommermånederne med musikfestivaler rundt omkring og operafestival i København i august.

Den ny Opera i Esbjerg slutter sin nye Ring i år med ”Ragnarok”  – der spilles tre dage i slutningen af august.  Kasper Wilton er instruktør, og sangerne er bl.a. fra de nordiske lande. Et flot projekt.

Den jyske Opera med base i Aarhus opfører bl.a. Poul Schierbecks: “Fête galante”, turné foråret 2025. Heldigvis med et dansk hold bag scenen og på scenen. Nye tider for Den Jyske Opera.

Fete galante. Den Jyske Opera. Promotionsfoto.

2025 bliver året hvor den danske revy fejrer sit 175 år.

Casino Teatret – i Amaliegade . nedrevet i 1958. Oprindelig bygget som både koncertsal og teatersal , men havde svært ved at tjene penge allerede i 1800-tallet.

Det begyndte på Casino i 1849 med en sammenhængende revy, der så tilbage på det forgangne år.  Revyen var skrevet af en ung Erik Bøgh, der stod for det meste.  Mon de danske sommerrevyer  bliver endnu bedre i jubelåret?  I øvrigt, for at henvise til tidligere artikler i Kulturkupeen, er danske revyer ikke anerkendte af Kulturministeriet som tilskudsberettigede. Men Det Kongelige Teater, som statsfinansieret teater, må gerne spille revy inden for de givne økonomiske rammer. Hvem sagde forskelsbehandling?

Husk at checke de mindre teatre: Aveny-t , Teater-V, Bådteatret, Sort/Hvid samt teatret ved Sorte Hest  – der alle hen igennem sæsonen  har flere gæstespil.

Ballet/dans

Allermest glæder jeg mig nok til  festivalen ”København Danser” som har annonceret gæstespil med Pina Bausch kompagniet fra Wuppertal.  Tanztheater Wuppertal!

Kontakthof, Tanztheater Wuppertal. Pressefoto.

Imponerende nok begynder gæstespillet i Aarhus  d.20.6.  for efterfølgende at komme til København og på Gamle Scene danse ”Kontakthof” – en legendarisk ballet. Jeg har sat kryds både for Aarhus og København.

Det Kongelige Teater fik for få måneder siden ny balletchef, Amy Watson. Det bliver interessant at se, hvor hurtigt hun eventuelt kan præge ballettens udvikling og bl.a. sikre nogle gæstespil til Det Kongelige Teater. Det har været en stor mangelvare i de seneste år.

 Og glem ikke: Den Ny Opera i Esbjerg afslutter endnu engang  “Ringen” med tre opførelser af ”Ragnarok” fra d.24. august 2025.

Ragnarok. Den Ny Opera. 2025. Pressefoto/ PR foto.

Kulturkupeen vil så vidt muligt være på pletten og forhåbentlig også til mange andre forestillinger i Danmark.

Håber I fortsat læser med og fortæl gerne naboen om den gratis Kulturkupeen.dk

Nye læsere modtages med tak.

www.kulturkupeen.dk

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *