Menu Luk

Romeo et Juliette  – Charles Gounods romantiske opera i Savonlinna.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Romeo et Juliette – Charles Gounods romantiske opera som en vigtig del af årets finske operafestival.

Romeo et Juliette. 2023. Savonlinna. Foto: US.

En ualmindelig god iscenesættelse samt ikke mindst en charmerende og overbevisende velklingende Julie sunget af den cubansk amerikanske sopran Lisette Oropesa gjorde aftenen til en af de bedste oplevelser i år. Lisette Oropesa er et ganske kendt navn i operakredse og modtager for tiden en række priser. Velfortjent.

Denne operaproduktion er klogt nok hentet i Malmø, hvor der var premiere i november 2022 til stor glæde for publikum.  Men med et helt andet cast.

 

Romeo et Juliette. 2023. Lisette Oropesa m.fl.  Savonlinna. Pressefoto.

Med instruktøren Amy Lane, der i de seneste år har været leder af den københavnske operafestival, er fortolkningen stram og gennemført.  Men om det var nødvendigt at tviste historien så meget, er jeg lidt i tvivl om – ikke mindst i Savonlinna, hvor der allerede er en flot autentisk bagvæg til spillescenen – skabt til den gamle borg i måske 1475 og faktisk ideel til også Shakespeares historie om de purunge elskende, som ikke kan få hinanden.

Men sådan er det, når man køber en ”operapakke”.

Amy Lane har drejet og mixet det hele og måske inspireret af en tur til New York – måske påvirket af den berømte musicalvariation ”West Side Story”, der er låst fast til 1950ernes ”West side”s  bandekonflikter.

Romeo et Juliette. 2023. Lisette Oropesa m.fl.  Savonlinna. Pressefoto.

Nu handler denne opera om et par indvandrerfamilier i 1880erne – Julies far er ejer af et stort tivoli, som skaber en underholdende baggrund med udklædte folk, mens Romeo her i operaen er lidt uden familie og kommer fra nogle mere stilfærdige pengefolk. Men alt det kan være ligegyldigt, for Gounods musik er så levende og underholdende og stadig ”moderne” i sine skiftende stemninger, at det er overraskende. Gounod havde allerede i 1850erne haft stor succes med operaen over Goethes “Faust” – og i 1867 fulgte “Romeo og Julie”  på Théâtre Lyrique.  Successen var hjemme fra starten. De to værker lykkedes det aldrig Gounod sidenhen at overtrumfe, og “Faust” og “Romeo et Juliette” eller “Romeo og Julie” er fortsat vigtige brikker i det store operarepertoire.

Der er sjov og fest og vildskab fra starten på scenen, når en flamboyant Capulet er i gang med at afsætte sin unge datter Julie ved en kæmpe fest med et helt tivoli som baggrundsbillede. Hun synges af  den yndefulde Lisette Oropesa, men da Julie åbner munden, er det ikke en 16 årigs stemme, det er en moden, kraftfuld sopran.  Og sådan må det være. Alligevel kom jeg til at tænke på Søren Kierkegaards interessante skrift: »Krisen og en Krise i en Skuespillerindes Liv« der er skrevet under pseudonymet »Inter et Inter« i 1848. Kierkegaards tanker var udsprunget af den uro i det københavnske borgerskab året før, fordi den store skuespillerinde Johanne Luise Heiberg i en alder af 34 år i 1847 havde spillet den purunge Julie i Shakespeare tragedie. Det var en rolle, hun allerede som 16 årig havde haft, og nu var hun for gammel, mente mange!

Romeo et Juliette. 2023. Savonlinna. Pressefoto.

Inden for opera må man ikke stille den slags spørgsmål eller krav, og i de følgende tre timer var det Lisette Oropesa, der holdt publikums opmærksomhed fangen med en smuk, klanfuld stemme og en næsten karismatisk udstråling oveni.

Jeg nåede ikke at opleve produktionen i Malmø. Det var ærgerligt, men i  Savonlinna var det faktisk hele rejsen værd,  og  oveni fik jeg og alle de andre besøgende den betagende borg med i købet.

Festivalen fortsætter til slutningen af juli – kan varmt anbefale det hele.  Eller måske næste år. Læs gerne min introduktion til Savonlinna festivalen:

Sommertur til Finland  – operafestival i Savonlinna.

 

 

 

 

 

Conductor / Yves Abel

Director / Amy Lane

Associate Director / Hillevi Björnsson

Set, costume and make up designer / Emma Ryott

Lighting designer / Charlie Morgan Jones

Choreographer /Michael Barry

Chorus master/ Jan Schweiger

Savonlinna Opera Festival Choir
Savonlinna Opera Festival Orchestra

    Language

French

 

CAST

JULIA / JULIET ………..sopraano / soprano

(1.7., 5.7., 12.7.) ……….. LISETTE OROPESA

(3.7., 7.7., 14.7., 17.7.) .. MARJUKKA TEPPONEN

ROMEO ……………………………..tenori / tenor

(1.7., 5.7., 7.7.) . ……………………. AMITAI PATI

(3.7., 12.7., 14.7., 17.7.) ………….. ANTONIO POLI

VELI LORENZO ……………………basso / bass

FRIAR LAURENCE. ………TIMO RIIHONEN

STEFANO …………………….. mezzosopraano

STEPHANO ………………….. mezzo-soprano

(3.7., 5.7., 12.7.) …………..HANNU NIEMELÄ

(1.7., 7.7., 14.7., 17.7.) …………… ARTTU KATAJA

MERCUTIO ………………..baritoni / baritone

…………………………….. KEVIN GREENLAW

SAVONLINNA OPERA FESTIVAL CHOIR

Chorus master …………………………………………………JAN SCHWEIGER

SAVONLINNA OPERA FESTIVAL ORCHESTRA

www.savonlinna.fi

Home

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *