∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Opera Hedeland: Pigen fra Vesten. 2024.
At spille udendørsteater i Danmark er voveligt.
At opføre udendørs opera er dumdristigt. Men Opera Hedelands direktør, Claus Lynge, har is i maven, og vejrguderne var med ham og publikum fredag aften ved årets premiere på Puccinis ”Pigen Fra Vesten”. Da forestillingen begyndte, var himlen igen lys og sommerlig.
”Pigen fra Vesten” er en smuk, næsten elegisk opera, der dog ender lykkeligt: det elskende par får lov at flygte sammen og skabe en ny tilværelse uden for Californien.
Operaen er fra 1910 og måtte nødvendigvis ende lykkeligt, ellers ville den ”amerikanske drøm” ikke kunne leve. Puccini var moden og berømt på dette tidspunkt, og bestillingsarbejdet bygger over et eksisterende skuespil og får allerede ved premieren på Metropolitan i New York stor succes.
Herhjemme blev operaen bl.a. opført på Det Kongelige Teater i 2017.
“Pigen fra Vesten” foregår i et guldgravermiljø omkring 1846. Scenografi og kostumer er smukke og føjer sig harmonisk til udenomsherlighederne i Hedeland. Der er sten i bunker, brunt savsmuld samt en aktiv vandmølle, der vel vasker sten og grus rent for måske at afsløre nogle guldklumper. Kostumerne er støvede og brune som i en rigtig western. Instruktør, scenograf og kostumier arbejder for tredje gang sammen i Hedelandet, og det fungerer flot med danske Gøje Rostrup som kostumier.
Med et sammensat orkester og ligeledes kor samt mange solister fra udlandet og heldigvis nogle enkelte gode stemmer fra Danmark er det et kæmpe maskineri, der skal i gear til de annoncerede tre forestillinger. Heldigvis er Opera Hedeland en institution støttet af tre omegnskommuner og bakket godt op af et trofast publikum samt ikke mindst lokale sportsforeninger m.m. Der er entusiasme omkring hele evenementet, og det smitter.
Det er et blik ind i foreningsdanmark, når der checkes billetter, købes kaffe og såmænd også spises picnickurv kl.18.
Udendørsopera er noget andet end at sidde i en teatersal og lytte intenst til orkester og sangere. Ikke at man distraheres, men oplevelsen er bare anderledes. Med den velsyngende ukrainske sopran, Kseniya Bakhritdinova, og hasteindkaldte tenor James Lee er meget nået, inklusive Lars Fosser som sheriffen. så kan vi i tredje akt føle os trygge, for vi ved, hvordan det skal ende. Men selvfølgelig skal der også lydligt justeres hen ad vejen. Ingen ved, hvor meget vinden vil tage af højtalerlyden eller forskellige måger vil distrahere.
Pigen fra Vesten med pistol og riffel sejrede til sidst over både publikum og de mange guldgravere, som i sidste ende bakkede op om hende.
Handlingen er simpel. Ene kvinde blandt adskillige guldgravere nyder Minnie i sin saloon stor respekt hos alle mændene, inklusive den brutale sherif. Men hun holder dem på afstand, indtil hun forelsker sig i en eftersøgt røver. Men alt ender godt. For Minnie har gjort så meget for mændene, at de under hende lidt lykke og lader forbryderen slippe.
Kender man ikke Opera Hedeland, er ”Pigen fra Vesten” et godt sted at starte. Der er harmoni i fortælling og lokalitet, og der spilles to gange til d.16. og 17. august.
Varm anbefaling, hvilket også indebærer, at der både skal hue, puder og tæpper med. Men så bliver det også en sublim oplevelse.
Der spilles:
Fredag den 16. august klokken 20.00
Lørdag den 17. august klokken 20.00
Instruktør: Rodula Gaitanou
Dirigent: Carlo Goldstein
Minnie: Kseniya Bakhritdinova
Jack Rance: Lars Fosser
Dick Johnson, alias Ramerrez: James Lee
Nick: Jens Christian Tvilum
Ashby: Steffen Rørvig Bruun
Sonora: Simon Duus
Trin: Fabian Düberg
Sid: Frederik Rolin
Bello: Leif Jone Ølberg
Harry: Jonathan Keiding
Joe: Per Jellum
Happy: William Pedersen
Jim Larkens: Albin Ahl
Billy Jackrabbit: Gustav Johansson
Wowkle: Kirsten Voss
Jake Wallace: Lucas Bruun de Neergard
José Castro: Giacomo Schmidt
Pony express rider: Fabian Düberg
Kormester: Filipe Carvalheiro
Kostumedesigner: Gøje Rostrup
Scenograf og lysdesigner: Simon Corder
Instruktørassistent: Dina Fie Lorentzen
Kor: Opera Hedelands Festivalkor
Orkester: Opera Hedelands Festivalorkester
Liberettooversættelse: Kamilla Pontoppidan Haderup
Repetitør: Elena López Górriz
Produktionsteam:
Produktionsleder: Lasse Svarre Christiansen
Forestillingsleder: Sidsel Pi Kroon
Orkesterregissør: Jacob Dam Fredens
Lydafvikling: Livemix v/ Claus Pedersen + Jonas Norup
Partiturlæser: Kathrine Stenseth Viltoft
Systueleder: Hanne Mørup
Bygger: Theis Witzel m.fl.
Se tidl. anmeldelse fra Det Kongelige Teater: 2017: