∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Oh, Josephine – kampen om magten. Det Flydende Teater i Sophienholms park.
Charmerende og musikalsk vue over det danske frisind og dets begrænsninger.
Æstetisk smuk og velspillet udendørsforestilling, hvor Det Flydende Teater endnu engang går i historiske kvinders spor – i år Josphine Bakers.
”Oh, Josephine” er noget så paradoksalt som et portræt af den amerikansk/franske sangerinde Josephine Baker (1906-1975) uden bananskørt. Dermed bliver hele historien, som er overbevisende iscenesat af Pelle Nordhøj Kann, til et raffineret og distanceret portrætstudie, hvor Josephine Baker snarere bruges som et spejl for sine danske samtidige.
Det er frisindets kampår, som beskrives. I 1920erne og 1930erne blev køn, race og også kunstneriske udtryk, det være sig i musikken som i billedkunsten, sat til næsten tumultarisk debat. Abstrakt kunst og jazz var djævelens værk, mente de reaktionære.
Og det er netop dette opgør med gamle normer, spejlet i Josephine Bakers figur, som det ambitiøse Det Flydende Teater ønsker at demonstrere.
Dramatikeren Thomas Markmann har derfor valgt at lade de store frisindede danske koryfæer komme på scenen med PH i spidsen. PH var nærmest fortabt fra dag ét i mødet med Josephine i 1928 på Dagmarteatret og vel siden i natklubben Adlon. PH blev inspireret og skrev en berømt artikel i Politiken. (Fremhævet bl.a. af Hans Hertel i en stor biografi om PH). Også PHs moder, den frisindede Agnes Henningsen, og ægteparret Per Knutzon og Lulu Ziegler hørte til avantgarden sammen med maleren Gerda Wegener og hendes mand, der skiftede køn. Det er lidt af en mundfuld at gabe over, men det lykkes flot i en smuk enhedsdekoration og effektive kostumer, der lægger sig op ad datidens mode – og i begyndelsen også billedkunstens formeksperimenter.
Dertil er der nykomponeret musik i tidens rytmer dvs. ikke mindst jazzede toner ved Marie Louise von Bülow. Som sammenhængskraft har instruktøren valgt ikke mindst at lade sig inspirere, i begyndelsen og mod slutningen, af Robert Wilson og Tom Waits’ ”Black Rider”. Samtidig har konferencieren, spillet flot og nuanceret af Rolf Hansen, noget at holde styr på i natklubben Adlon, som selvfølgelig giver flere referencer til ”Kit Kat” i musicalen “Cabaret”.
Det er såmænd nemt nok at forstå de ideologiske fløje i 1920erne og 1930erne. Værre bliver det, da nazisterne dukker op, og nogle kunstnere, bl.a. PH, flygter, mens flertallet som konferencieren og mange andre danskere prøver at balancere i situationen.
Midt i det hele står Josephine Baker. Sort, kvinde fra underklassen, med en drøm om frihed og fri seksualitet. Da krigen kommer, går hun ind i den franske modstandsbevægelse og bliver siden hædret.
Men det er ikke nok for dramatikeren Thomas Markmann og Det flydende Teater. Hun bliver til allersidst pillet ned og ligeså gives en ikke usand opsang til nutidsdanskerne. Fortiden forlades og nutidens dobbeltmoral udskammes, og så får både Minksagen, Barbara Bertelsen og såmænd også blandt mange andre Inger Støjberg med krabasken.
Komponisten og musikeren Marie Louise Von Bülow klarer både noder, musik og såmænd også et par sange i Lulu Ziegler-stil, mens Hans Find Møller er med på det musikalske. Skuespilleren Luise Kirsten Skov er imponerende i sine hurtige kostume og stemningsskift og illuderer i sin vævre skikkelse både PH, Gerda Wegener og såmænd også arrige modstandere af alt det nye.
I centrum står uden bananer debutanten Malou Takibo og giver et fint, men ikke pjanket portræt af den sagnomspundne kvindelige entertainer. Samtidigt vokser det musikalske for hende hen igennem forestillingen.
På premieren skinnede solen, vildænder vadede fredsommeligt rundt på græsplænen, mens Det Flydende Teater analyserede frisindets grænser endnu engang i en smuk æstetisk ramme, men havde gjort klogt i at blive tilbage i fortiden uden pegefinger om nutiden. Det blev nemlig lidt for meget.
På og bag scenen
Medvirkende Malou Takibo, Luise Kirsten Skov, Marie Louise von Bülow, Hans Find Møller og Rolf Hansen
Instruktør Pelle Nordhøj Kann
Dramatiker Thomas Markmann
Komponist + sangtekstforfatter Marie Louise Von Bülow
Koreograf Gunilla Lind
Scenograf Nikolaj Heiselberg Trap
Kostumedesigner Olivia Hetman
Lysdesigner Flora Pelle Brandt
Turnéplan efter Sophienholm
28.08.2023 Teater Momentum, Odense
29.08.2023 Teater Momentum, Odense
30.08.2023 Ringkøbing Fjord Teater, Ringkøbing
31.08.2023 Hvidovre Teaterforening, Hvidovre
01.09.2023 Teater Bøgestrømmen, Stege
02.09.2023 Frederikssund Teater, Kulturhuset Elværket, Frederikssund
04.09.2023 Vejleegnens Teaterforening, Jakobgade Salen
05.09.2023 Kolding Egnsteater, Kolding
06.09.2023 Limfjordsteatret, Thisted
07.09.2023 Randers Teater, Randers
08.09.2023 Himmerlands Teater
11.09.2023 Teaterforeningen Bornholm, Rønne
13.09.2023 Teater og Musik Odsherred, Nykøbing Sj.
15.09.2023 Helsingør Teater, Helsingør
16.09.2023 Trommen, Hørsholm
20.09.2023 Roskilde Teater, Roskilde
21.09.2023 Ærø Teaterforening
24.09.2023 Sønderborg Teaterforening, Sønderborg
25.09.2023 Team Teatret, Herning
26.09.2023 Teatret Svalegangen, Aarhus
27.09.2023 Teatret Svalegangen, Aarhus
28.09.2023 Teatret Svalegangen, Aarhus
29.09.2023 Teatret Svalegangen, Aarhus
30.09.2023 Teatret Svalegangen, Aarhus
02.10.2023 Teaterforeningen Guldborgssund, Nykøbing F.
04.10.2023 Teatret Møllen, Haderslev
05.10.2023 Haderslev Teaterforening, Haderslev
06.10.2023 Vestfyns Teater, XXX
08.10.2023 Tønder Teater, Tønder
09.10.2023 Midtlandets Musik- og Teaterforening, XXX
10.10.2023 BaggårdTeatret, Svendborg
11.10.2023 BaggårdTeatret, Svendborg