Kommentar af Ulla Strømberg.
Østerbro Teaters tanker om fortiden og fremtiden i stort format med “Pelle Erobreren”. Samtidig skærpes konkurrencen på de københavnske scener.
Østerbro Teater. Navnet er og bliver umelodisk og en skrivebordskonstruktion, mens indholdet, substansen, er til gengæld spændende. I dag, mandag, kunne Emmet Feigenberg, den nye direktør for det hele –dvs. for både Østre Gasværk og Republique, fortælle, hvad fremtiden vil bringe i Østre Gasværk.
Den vidunderlige bygning fra 1878 af arkitekten Martin Nyrop renoveres endnu engang – men nu skal bygningen føres tilbage til de rå, indre mure, som de stod dengang i slutningen af 1970erne, hvor Morten Grunwald ”opdagede” bygningens muligheder: Alt skal væk, så Ingen stationære publikumsopbygninger og heller ikke tydelige rigge under hvælvet!
Med mere end 30 millioner kr. på lommen fra tre private fonde, er der råd til at pille alt ud, og gasbeholderen vil kunne opfylde de fleste instruktører (og teaterdirektørers) hede drømme. Råt, brutalt og alligevel varmt vil rummet fremover danne ramme om alskens teater. Og publikum loves mere komfortable stole. Interessant.
Det bliver Kasper Holten, der får lov at indvie det renoverede Gasværk med ”Pelle Erobreren”. I slutningen af oktober 2018 sætter den tidl. operachef fra både Det Kongelige Teater og Covent Garden en musikversion op af Martin Andersen Nexøs romanværk ”Pelle Erobreren”. Værket udkom i perioden 1906-10. Ved præsentationen i dag kunne Kasper Holten trække nye sider frem i det værk, som bl.a. Bille Augusts Oscar-premierede film fra 1987 gjorde verdensberømt.
For Holten er ”Pelle Erobreren” fortællingen om det moderne samfunds opståen med en beskrivelse af de rødder, vi kommer af og den tradition vi er rundet af. En identitetshistorie for alle i dag, lidt mere end 100 år efter bogudgivelsen.
Det er en svensk teaterversion, oprindelig spillet i Helsingborg, som danner grundlag for produktionen, men nu med dansk musik af folkemusikgruppen Dreamers Circus. Personerne spilles af bl.a. Thomas Bo Larsen, Signe Egholm og Kaya Brüel og så en endnu ukendt lille Pelle.
Med ”Pelle Erobreren” på Østre Gasværk fortsætter Emmet Feigenberg den linje, som i de seneste år under Pia Jette Hansen har tegnet Østre Gasværk som et teater med familie-musikforestillinger.
Ved at tage ”Pelle Erobreren” skrues ambitionerne op. Samtidig er Østre Gasværk ikke noget filantropisk foretagende. Der skal min. sælges 40.000 billetter, så teatret skal allerede nu sikre sig, at publikum kender til fremtidens repertoire.
Det lyder spændende, men konkurrencen bliver hård i det københavnske teaterliv. I de seneste år er en række nye, private produktionsselskaber dukket op og har indtaget større og mindre scener i hovedstaden ad hoc. Musikforestillinger, der henvender sig til et aldersmæssigt bredt udsnit, spilles på Tivolis to scener, på Det Kongelige Teater, Det Ny Teater, Royal Arena, Docken, Falkonersalen, Bremen, Bellevue Teatret og altså nu også Østre Gasværk, der vil kunne rumme fra 800 – 1000 mennesker.
Et er om der er publikum til det. Noget andet er de økonomiske spørgsmål. Hvor mange gange om året har en københavnsk børnefamilie råd til at drage afsted og blive underholdt og oplyst?
Ambitionerne er store, producenterne er initiativrige, men ikke alle er frie fugle. For både Det Kongelige Teater og Østre Gasværk er i sidste ende styret af det offentlige, der altså har taget kampen op med private projektmagere og tillige sidder på pengekassen. Man kan godt blive lidt bange for fremtiden og udviklingen, når alt skal skrues op og været større og flotte end gårsdagens teater og helst påstemplet ”aldrig set eller oplevet før” og så være kunst oveni!
Godt man ikke selv er teaterdirektør – men heldigvis er der folk med is i maven!