∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Guldalderen til guld II.
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Rørbye på Øregaard med nordiske motiver. Et frugtbart samarbejde har resulteret i to interessante udstillinger samt et vægtigt katalog – og pænt med private fondsmidler til henholdsvis Nivaagaards Malerisamling og Øregaard Museum.
På det nyrenoverede Øregaard i Hellerup vises Martinus Rørbyes nordiske motiver, som er resultatet af ganske strabadserende rejser rundt i Danmark og tilbage til Norge, hvor Rørbye med sine danske forældre boede indtil 1814.
Rørbye blev professor i 1843 og døde, som flere af de andre, i 1848. Han havde en overraskende nysgerrighed og iver efter at forstå og opfange visuelle tegn. Men han interesse kredsede også om det maleriske. Hovedværket, som pryder forsiden på kataloget, er ”Udsigt fra kunstnerens vindue” (1825), et lille billede med stor vægt med lyserøde blomster og fuglebur i vinduet og langt ude anes den store verden og midlet dertil i form af skibe ovre på Holmen. Han var kun 22 år og havde endnu ikke begivet sig syd på, men verden ventede og talentet var umiskendeligt. Rørbye anses også for at være den første kunstner, som tog til Skagen. Dengang var det en bedrift at nå til det jyske nordpunkt.
Mange teaterfolk har i årenes løb nærlæst et andet hovedværk ”Arrestbygningen ved råd- og domhuset” (1831), hvor en imponerende samling velklædte københavnere giver et fortræffeligt billede af en idyllisk hovedstad og inspiration til at forløse dramatikerne fra samme periode. Her skinner læremesteren, Eckersberg tydeligt igennem.
Kataloget er smukt, men størst læseglæde får man ved de modne skribenters artikler – henholdsvis Kasper Monrad og Birgitte von Foldsach. De yngre må gerne lære at skrive, så det også er interessant og underholdende. Guldalderforskning behøver ikke kun at være et skoleridt. ( 7.9.2014)
Øregaard Museum, 7. september – 18. januar 2015.
Katalog, 272 sider, gennemillustreret.
www.oregaard.dk Se også www. Nivagaard.dk