∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
No Regrets – om Stig Tøfting – Svalegangen på turné.
Det er en fantastisk teaterforestilling, der har så mange kvaliteter, at man som publikummer hvert 5. minut skubbes videre til nye følelsesmæssige lavpunkter. For uhyggeligt er det, når en menneskeskæbne rulles op for øjnene af en.
Forestillingen fra 2022, sat op i Aarhus, er nu på turné. Selv om man måske ikke er så knyttet til AGF, den lokale fodboldklub eller for den sags skyld sportsgrenen fodbold, så er det hjerteskærende, hvad vi oplever takket være fire fremragende mandlige skuespillere og en kvinde: Morten Kjær, Sara Line Møller Olsen, Matias Hedegård Andersen, Holger Østergaard, Caspar Juel Berg.
Det begynder med skrig, skrål og masser af musik, for vi er på stadion og sidder på tre af siderne af spillepladsen, hvor fire mænd i hvidt fodboldtøj opgejler både hinanden og publikum. Der deles fanta sport ud, og er man til lidt hårdere varer, er der også en dåseøl. Det fortsætter med mindst fem minutters mandekamp, hvor de løber rundt, skubber og kådt generer hinanden, og man tænker: Åh, hvor er det godt, at man ikke hører til mandskønnet og skulle opleve så megen unødig chikane. Hvorfor er mænd sådan?
”No Regrets” er titlen på biografien om den århusianske fodboldspiller. Bogen udkom i 2005. Stig Tøfting har været berømt og berygtet som fodboldspiller hjemmehørende i Aarhus med en atypisk og svær baggrund, der har givet ham lidt for meget kampgejst – også uden for banen. Fodbold blev hans et og alt og så kom familien, men fodbold havde prioritet hos manden, der blev født i 1969 og pensioneret i nullerne.
Inden da nåede han at være på landsholdet mange gange og i mange klubber, både i danske, tyske, en enkelt engelsk og en kort tid også en kinesisk klub. Konen og børnene tog hjem til Aarhus, mens han bare VILLE spille bold.
Det meste står vist i selvbiografien ”No Regrets” fra 2005. Da havde han dog ikke været igennem skilsmissen, hvor den trofaste Bettina endelig forlod ham. Sådan må det være i et moderne samfund, hvor det ikke kan være meningen, at den ene part skal opofre sig og alt andet til fordel for den anden parts problemer, traumer og selvcentrering.
Hvor første tanke under forestillingen var, tak, fordi jeg ikke er født ind i en mandeverden, blev hovedkonklusionen hurtigt det store spørgsmål om arv og miljø. Hvordan uskyldige børn fødes til en skæbne, som de ikke selv er herre over, hvis de altså ikke er bomstærke og kæmper imod.
Stig Tøfting glemte at kæmpe imod, for han troede, at det var nok at være en god fodboldspiller.
Et par voldsdomme endte med ubetinget fængsel. Pressen optrådte igen igen som den frygtelige magtfaktor og har helt sikkert haft sin del af skylden, for ellers ville vi jo ikke kende til alle detaljerne i Tøftings privatliv.
Forestillingen “No Regrets” fik allerede fra starten i Aarhus stor succes og er fortsat imponerende og rystende godt teater, hvor ikke mange scener er overflødige, mens skuespillerne er i synk med roller og tekst. Flot arbejde af instruktøren Morten Lundgaard.
Scenografien er velfungerende med nogle bauhaus-lignende figurer ( fra 1920erne) som illuderer medspillere etc. Minimalistisk og fint.
Tøfting havde øgenavnet plæneklipperen. Ikke uden grund titter plasticgræs frem hist og her. Der er nok af symboler at snuse op som publikummer, bl.a. en malende lydside, der nogle gange tipper over og bliver ren mafiøs underlægning midt imellem ”Godfather” og Moriccones toner.
Jeg så forestillingen sammen med et pænt engageret københavnsk publikum i Valby, og det manglede bare. Men hvor er det ringe, at unge mennesker i gruppe, og måske især pigerne, har svært ved at koncentrere sig og blot af dårlig vane hiver mobilen op, mens skuespillerne slider i det 5 meter borte. Det må være lærerne og forældrenes skyld, og igen: arv og miljø spiller ind, også på tilskuerpladserne. Synd for skuespillerne!
Lad mobilen forblive slukket, denne forestilling er værd at opleve, uanset alder, køn og baggrund, og ligegyldigt hvilket hold, man støtter, FCK eller AGF.
Efter bogen No Regrets af Stig Tøfting i samarbejde med Lars Steen Pedersen. 2005.
MEDVIRKENDE MORTEN KJÆR, SARA LINE MØLLER OLSEN, MATIAS HEDEGÅRD ANDERSEN, HOLGER ØSTERGAARD, CASPAR JUEL BERG
IDÉ MORTEN LUNDGAARD
TEKST TROELS ENGELBRECHT OG MORTEN LUNDGAARD FRIT EFTER LARS STEEN PEDERSENS BIOGRAFI
INSTRUKTION MORTEN LUNDGAARD
SCENOGRAFI ALEKSANDRA LEWON
SCENOGRAFIASSISTENT ANNA LOVÍSA S. DAVIDSDÓTTIR
LYSDESIGN EBBE RODTBORG
LYDDESIGN SEBASTIAN TOFT, ANTON BAST
VIDEODESIGN MAGNUS PIND
VIDEOTEKNIK RUNE TØNNES
MOVEMENT DIRECTOR CHRISTIAN FROM
SCENEMESTER JESPER FOLKE
MUSIK SEBASTIAN TOFT, ANDERS RUBY