∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Når mørket falder på – en forestilling skabt af Teatergrad og Randers Teater.
Ganske uhyggeligt og også en smule provokerende har Teatergrad og Randers Teater flyttet spillepladsen til utraditionelle steder, en kirke, et kapel og Politimuseet i København. Stederne er ikke indlysende, men giver nok ekstra vitaminer og mulighed for at nå publikum på en ny og anderledes måde. For helt kort handler ”Når mørket falder på” vist om liv og død, retfærdighed og tilfældigheder.
Mandag aften i sidste uge i København åbnede Østerbro-kirken Hans Egedes Kirke dørene for det utraditionelle spil: ”Når mørket falder på”. ”True Crime” hedder genren på nudansk. For det er alt andet end et religiøst spil, som foldes ud for publikum. Og dog. Udgangspunktet er et par kriminalsager fra virkeligheden, hvor menneskers liv pludselig kuldsejler.
Men kirkerummet bruges ikke som stedet, hvor der kan søges ro og renselse. Kirkens rum bliver dels åstedet, dels opklaringsstedet med forskellige elementer fra det samlede bevismateriale dekorativt (scenografisk gennemtænkt) lagt frem. Omkring alteret ses væltede lænestole og politiets markante plasticbånd med ”ingen adgang”.
Selv skriver de to producerende teatre, at de ikke vil drive sensationsteater. De sejler blot i kølvandet på det, som tv-stationer m.m. serverer. For almindelige mennesker har tilsyneladende hang til uhyggelige mordgåder i tv og måske i formiddagspressen. Men de to teatre vil også noget andet. De vil stille spørgsmål: Hvilke omkostninger har det, når en mand myrder sin elskede – tilsyneladende alene af utæmmelig jalousi og nogle stemmer inde i hovedet, som bare ikke vil holde mund. Og hvad sker der for en lille familie, der pludselig mister en datter på uforklarlig vis?
I det første mord følger vi en varm kærlighedsaffære mellem to voksne mennesker. Men det udvikler sig til et mord på den uskyldige kvinde. Og netop det kan vist også bruges i den øjeblikkelige debat om distriktspsykiatri etc.
Den anden historie er endnu mere uhyggelig og lige så gribende i spillet. En sød teenagerdatter kommer ikke hjem fra tennis, og så viser det sig, at tennistræningen var aflyst. Siden findes alt hendes tøj på en parkeringsplads og efterfølgende bliver liget af det unge barn fundet. Morderen eller motiv bliver aldrig gravet frem.
Familien er på vej i opløsning, og der forlader teaterberetningen den.
Med Pelle Nordhøj Kann som instruktør og Nikolaj Heiselberg Trap som scenograf har de to skuespillere, Julie Riis og Daniel Bevensee, det bedste afsæt for at fremstille de mange forskellige aktører i de to mordsager. Begge skuespillere spiller overraskende følsomt og neddæmpet og glider næsten umærkeligt fra den ene figur til den anden og når også ud i de store, højstemte følelsesudbrud. Flot og alligevel meget hverdagsagtigt.
Imponerende spillet og godt gjort af det samlede hold med en fin lydside og et spændende lysdesign, der får det bedste frem i det moderne alterbillede i Hans Egedes Kirke.
Men jeg har nu svært ved at forstå, hvorfor de to aktive og engagerede teatre ikke spiller noget, der på en eller anden måde også giver livsmod og livslyst. Forestillingen var faktisk knusende, som den foldede sig ud i kirkerummet på Østerbro denne mørke mandag aften. At det nok har været hensigten, gør ikke oplevelsen mindre trist, men så kan det konstateres, at det vel er en vellykket teaterforestilling, Men kors, hvor var det uhyggeligt og uden den trøst, tilgivelse eller eventuelle renselse, som også kan og bør være teatrets mission – i hvert fald af og til.
Personligt er jeg nok mere til de gode teateroplevelser hos de to respektive teatre, hvor de har skabt mindre farlige kunstnerportrætter om billedkunstneren Sven Dalsgaard i Randers og barske damer hos Teatergrad og Det Flydende Teater som Asta Nielsen, Thit Jensen og Grevinden Danner.
Der spilles flere steder – se nedenfor:
På + bag scenen
Medvirkende Julie Riis og Daniel Bevensee
Instruktør Pelle Nordhøj Kann
Dramatiker Julie Petrine Glargaard
Dramaturg Tine Eibye og Christine Worre Kann
Komponist Marie Louise von Bülow
Scenograf Nikolaj Heiselberg Trap
Lysdesign Viktor Holm Lauridsen
Forestillingsleder Josefine Bitsch
HVOR OG HVORNÅR
7.–11.11. + 21.–25.11.2022
Randers, Østre Kapel
14.–18.11 + 28.11–1.12.2022
København, Politimuseet
+ Hans Egedes kirke
www.teatergrad.dk