∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Midt om Natten som musical – tilbage i Tivoli, 2021. Genopsætning.
”Midt om natten” – var en film, der siden blev til et album. 900.000 så filmen i 1984 og fremefter, 650.000 albums blev solgt. Da Kim Larsen døde d. 30. september, 2018, blev han ikke alene mindet af hele Danmark, men man blev også erindret om, hvor unik han var som sangskriver, komponist og egentlig også som person, selv om han selvfølgelig var dobbeltbundet, som vi alle er. En gavflab og en belæst mand gik bort alt for tidligt.
Nu er “Midt om Natten” som musical tilbage i Tivoli med repremiere på treårsdagen for hans død.
Læs gerne den gamle anmeldelse: https://www.kulturkupeen.dk/midt-natten-tivoli-paa-turne/
Det er faktisk sjældent at en stærkt revideret genopsætning bliver ringere end det oprindelige udgangspunkt. Men desværre har instruktøren Heinrich Christensen forregnet sig.
Da ”Midt om Natten” for tre år siden, i 2018, før coronaen, havde premiere, var det en sød, men laang forestilling med for megen snak og ekstra rammehandlinger. Nu har instruktøren bearbejdet hele herligheden.
Den charmerende, men også ujævne film af Balling og Bahs var og er isprængt nogle få af Kim Larsens legendariske sange. ”Papirsklip” og ”Frøken Himmelblå” samt ”Midt om natten” ( Strisserne kom…). Allerede i 2018 var der ganske effektfuldt indlagt nogle ekstra Kim Larsen sange, bl.a. ”Vi er dem, der andre ikke må lege med” og flere til.
Nu er næsten al dialog væk, tilbage står så masser af sange, som desværre nogle gange lægges oveni hinanden. HELT OVERFLØDIGT. Det betyder, at den eksisterende handling fra filmen drukner i et stort Tivoli/Havaji-halløj.
Men hvad værre er; sangene fortolkes ikke. Måske er Heinrich Christensen så ung, at han ikke husker den oprindelige teaterkoncert ”Gasolin” i 1994 af Nikolaj Cederholm og co. Her blev kimen lagt til de mange efterfølgende teaterkoncerter og musicals, der byggede på danske pop- og rockfolks sange.
I ”Gasolin – teaterkoncerten” blev Kim Larsens musik og tekster kørt en tur igennem en vridemaskine, og resultatet var, at det hele fremstod kriblende, krablende uhyggeligt.
I den nye version ”Midt om Natten” bliver det til noget midt imellem Tivoli og almindelig underholdning. På grund af et ujusteret lydanlæg er det næsten umuligt at høre teksterne. Det er uheldigt og lidt af en bet.
Folkene bag den nye produktion er de samme som for tre år siden. De har alle en gedigen viden om popmusicals m.m.På scenen fungerer ensemblet fint, og som en af få gengangere står Gustav Wolter stadig frisk og kejtet som Benny (Kim Larsen i filmen), mens Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen er en velsyngende og meget charmerende Susan ”Himmelblå”. De to skulle have lov til at folde deres gensidige sympati ud, men nej. Også Morten Hemmingsen som Arnold (Erik Clausen i filmen) er velsyngende, men vakler lidt i den københavnske dialekt. Allan Mortensen som Tusindfryd (Holger Boland i filmen) har fået ekstra sange, men der er nul fortolkning, kun skønsang, og det går altså ikke.
Der er mange på scenen og sikkert endnu flere bag. Alligevel her ved genopsætningen var det som om arrangementerne ikke var kommet på plads, og scenerne omkring den karismatiske Jimmy Jørgensen (som også var med i 2018 som rockerkonge ) er ikke færdigkoreograferet og faldet i hak.
Før pausen fungerer det mest ok, men efter pausen, hvor alt bliver dystert og ”strisserne kommer” tilbage – er forestillingen slet ikke færdigjusteret.
Med nogle musikalske stramninger og justeringer (uden for mange opsplitninger af sangene), og ekstra fokus på arrangementerne, kan denne version godt gå hen og bliver velfungerende, men så skal teksterne altså også stå lysende klare. Ellers er det misbrug af Kim Larsens livsværk.
Medv.
Gustav Wolter / Benny
Morten Hemmingsen / Arnold
Allan Mortensen / Tusindfryd
Jimmy Jørgensen / Charles/Rockerleder
Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen/Susan Himmelblå
m.fl.
– samt band og stort ensemble
Kreativt hold
Manus / Heinrich Christensen baseret på filmmanus af Erik Balling, Henning Bahs & Kim Larsen
Instruktion / Heinrich Christensen
Scenograf & kostumedesign / Marie í Dali
Koreograf / Peter Friis
Kapelmester / Joakim Pedersen
Executive kreativ producent / Thomas Langkjær
Producenter / Tivoli, Langkjær Entertainment & Live Nation