∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
”Midt om natten” er både en ny musical, den legendariske film fra 1984 med Kim Larsen som Benny og albummet med sangene: ”Midt om natten”, ”Susan Himmelblå” og ”Papirsklip” m.m. Tilbage i erindringen står Kim Larsens stemme og den spirende kærlighed imellem Susan Himmelblå og Benny samt lidt christianianostalgi om en anden og mere retfærdig verden.
Tivoli-versionen bygger på filmen med manuskript og instruktion af Erik Balling og er suppleret med en række ekstra sange, som kun gør nydelsen større. For musikken er og bliver uimodståelig. Næsten ligegyldigt hvilket Kim Larsen nummer, der spilles, glemmer jeg for en stund alt andet.
Heldigvis er det musikalske i forestillingen i top, når lydniveauerne bliver justeret. Ensemblet synger upåklageligt. Alle er glimrende. Også unge Benny, spillet af en charmerende Gustav Wolter, et helt nyt navn, som dog ikke får plads nok til at folde Benny-figuren helt ud. Men hans talent er umiskendeligt: en gavflab som Kim Larsen, når han står med sin guitar. Kurt Ravn giver den som en gnaven gammel Arnold, mens Troels Malling er unge Arnold, Erik Clausens gamle rolle. Lise Baastrup har råstyrke i overmål og en stor stemme som Susan Himmelblå, men mangler uskylden, og instruktøren har ikke givet tid og plads nok til kærlighedshistorien og sangen ”Susan Himmeblå”. Sigurd Holmen le Dous, Henriette Lund og Jacob Femerling har alle flotte stemmer, mens musicalveteranerne Allan Mortensen, Pernille Højmark, Jesper Lohmann og Jimmy Jørgensen er eminente. Pernille Højmark på tre-hjulet elscooter som ”Kranen” og Molly er et helt cirkusnummer for sig selv. Det er et stjernecast, der sammen med orkestret får meget ud af de gamle sange, som alle publikummer kan synge og nynne med på.
Problemet er manuskriptet, som instruktøren Heinrich Christensen selv har taget sig af. Han er vant til store opsætninger og har af uvisse årsager villet opdatere historien, med et nutidslag, måske for at distancere sig fra filmen og legitimere de andre sange. Men dermed er det blevet til en lagkage med for mange lag og for meget pynt.
De første 20 minutter er simpelthen forvirrende. Historien springer fra scene til scene, fortid og nutid i et væk. Så er vi på barrikaderne, så på et moderne diskotek og pludselig til begravelse, hvor Susan Himmelblå selv synger: ”Om lidt er vi borte…”. Det er bare for meget, selv om musikken igennem hele forestillingen som sagt er både velspillet og charmerende. Talescenerne er derimod drænet for poesi og føles indimellem som ørkenvandringer og virker mest af alt som et puslespil, der pine død skal gå op. Nutid 2018, fortid 1984: Haveje, (Hawaii), Susan Himmelblå, hjemme hos købmanden, rockerne og det politiske lag med politiet til hjælp og nutid igen. En saks i manuskriptet vil gøre underværker. Hellere en teaterkoncert uden handling end en tung handling med musik. Opfordringen må lyde: Spil musikken, syng sangene – så er vi mere end tilfredse. Der er både sødme, charme, psykologi, nostalgi og ikke mindst kærlighed i Kim Larsens musik og tekster, og skuespillerne mestrer det hele.
Det ville være klogt at få saneret optakten, for siden går det rigtig godt, og da ”Haveje” som et stort cirkus får lov at folde sig ud, bliver det en fryd at følge. Mari I Dalis scenografi er fantasifuld, farverig, og hun får fine nuancer frem i den fallerede tivolipark med rustne gynger og en udklædt hippibevægelse. Stemningsmættet lys og fortællende projektioner skaber varme, nostalgiske billeder, som ensemblet boltrer sig i med kostumer, der har både magi og drøm i sig.
Jimmy Jørgensen kommer desværre først på scenen langt henne i forestillingen som rockerkonge med blinkende lygter og masser af sort læder: ”Vi er dem de andre ikke må lege med – vi er det dårlige selskab” og lige efter: ”Rabalderstræde” – to sange, som jo ikke er fra ”Midt om Natten” med fungerer suverænt. Salen gynger.
Filmen ”Midt om natten” havde en naivitet og autenticitet, fordi det var Kim Larsen og Erik Clausen selv, der spillede op imod en super-erik-balling-skuespillerbesætning med bl.a. Ove Sprogøe og Poul Bundgaard.
Mindre kan gøre det, og musicalen skal nok klare sig. Musikken er suveræn og en bedre Benny end Gustav Wolter kunne næppe findes, men en sanering og dramaturgisk opstramning vil klæde showet. Så skal Tivoli og provinsen nok honorere besværet.
I øvrigt er titlen jo magisk, intet mindre. Filmen fra 1984 solgte mere end 900.000 billetter i biograferne og musikalbummet oversteg 600.000 eksemplarer. På YouTube er de fleste af Kim Larsens numre hver især afspillet mere end 1 million gange.
Der skal mod til at omplante ”Midt om Natten” fra film til musicalscenen. Der skal også mod til at tage kampen op med Nikolaj Cederholms geniale teaterkoncert ”Gasolin” fra 1994 med Kim Larsens musik. Men Tivoli har gjort det – og økonomisk skal de nok klare sig sammen med andre scener i større provinsbyer. Allerede inden premieren er 100.000 billetter blevet solgt. Pengene er hjemme. Men kunsten havde godt af en dramaturgisk sakseeksercits.
CAST
Kurt Ravn / Gl. Arnold
Gustav Wolter / Benny
Troels Malling / Unge Arnold
Lise Baastrup / Susan Himmelblå
Sigurd Holmen Le Dous / Christoffer
Henriette Lund / Rita
Jacob Femerling / Spacy
Allan Mortensen / Tusindfryd
Jimmy Jørgensen / Rockerleder
Max Hansen / Buhmand
Jesper Lohmann / Charles
Pernille Højmark / Kranen
David Owe / Nalle
KREATIVT HOLD
Manus / Heinrich Christensen baseret på filmmanus af Erik Balling, Henning Bahs & Kim Larsen
Instruktion / Heinrich Christensen
Scenograf & kostumedesign / Marie í Dali
Koreograf / Bill Holmberg og Peter Friis
Kapelmester / Joakim Pedersen
Producenter / Tivoli, Langkjær Entertainment & Live Nation
www.tivoli.dk
Køb billetter og se turneplanen:
https://www.ticketmaster.dk/artist/midt-om-natten-billetter/917414