∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Eva Zierau.
Mellem linjerne er en komedie i Woody Allen stil med en intellektuel dialog baseret på en historie med begrænset fremdrift. Karaktererne kommenterer udviklingen i forlagsbranchen, midtlivskriser og den svære kærlighed. Grundlæggende handler filmen om nødvendigheden af at være omstillingsparat, om den svære balance mellem tradition og fornyelse.
Forlagsredaktøren Alain(Guillaume Canet) er en attraktiv mand i 50erne. Han er redaktør på et hæderkronet gammelt forlag i Paris. Han er gift med skuespillerinden Selina(Juliette Binoche), som spiller en politikvinde i en populær fransk krimi tv-serie. Når hun omtaler sin rolle i tv-serien, kalder hun sig konsekvent en krisehåndterings specialist. Det lyder bedre end politibetjent. Begge har udenoms affærer. Han med den på forlaget nyansatte unge kvinde Laure(Christa Théret), som har fået til opgave at føre det over 100 år gamle forlag ind i den digitaliserede verden.
Foto: Camera Film
Selina har et forhold til forfatteren Léonard Spiegel (Vincent Macaigne), der tidligere har haft held med sine åbenlyse selvbiografiske nøgleromaner, og hvis hovedinspiration ud over eget liv er Google. Hans bøger sælger ikke godt mere, så forlaget har afvist at udgive hans seneste roman.
Foto: Camera Film
Forlagene har trange tider. Vi læser færre og færre bøger. Og det er en udvikling, som synes at fortsætte. Ganske praktisk if. Laures forudsigelser. Man slipper for indpakning eller forsendelse af bøgerne. E-bøger synes at have overtaget bogmarkedet, men det er if. hende også en stakket frist. Nu vil folk have lydbøger, indtalt af kendte skuespillere, så de kan lave noget andet samtidig med, at de lytter. Dertil kommer de populære blogs, hvor hver og en kan udtale sig om litteratur. Og hun fortsætter: Hvem har overhovedet brug for anmeldere, når forlagene kan lure folks forbrugsvaner digitalt, og dermed forudse, hvad de vil købe. Er intellektuel kritik bedre end en databeregnet kalkyle? spørger Laure et sted i filmen. Alle kan være meningsdannende på Facebook og Twitter. Endelig har vi books on demand, hvor enhver kan udgive sin egen bog. Det ser ikke lyst ud for forlagene.
Det er der sådan set ikke noget nyt i, men det er nogle interessante overvejelser, filmen lægger op til omkring forlagsverdenen konkret og balancen mellem tradition og omstillingsparathed generelt.
Mellem linjerne har mange lag og veksler mellem personlige historier om karakterernes indbyrdes forhold og fremtidsperspektivet i en verden, der er i konstant forandring. Karaktererne taler, diskuterer og skændes i et væk. Det bliver ind imellem for megen tale og for lidt karakterudvikling og fremdrift i historien.
Foto: Camera Film
Juliette Binoche er som sædvanlig en fornøjelse at være i selskab med. Hun er ikke særlig glamourøs i denne film. Vi ser hende det meste af tiden uden makeup i afslappet tøj.
Mellem linjerne er ikke på højde med Woody Allens bedste dialogbårne film, men den er tankevækkende og værd at bruge 108 minutter på.
Instruktør: Olivier Assayas
Trailer: Camera Film