∗ ∗ ∗ ∗ ∗
/Ulla Strømberg.
Greve Ory af Rossini, 1828, er et sjovt og nyt bekendtskab for de fleste.
Operaen er ikke så ofte spillet, måske fordi historien er ganske lavkomisk. Den bygger på en tekst af manuskriptfabrikken Scribe fra begyndelsen af 1800-tallet og blev skabt, da Rossini ankom til Paris og tog publikum med storm.
Det er en af de bedste samlede operaoplevelser, jeg længe har haft. Ikke så meget på grund af Rossini, men hele stemningen. Malmøoperaen, det tidligere Stadsteatern, blev istandsat i 2006 – men er oprindelig bygget i 1944 og har altid bygningsmæssigt haft et renommé som noget af det mest moderne i sin tid. Men har selvfølgelig også lidt af tidens tand. Nu står bygning, institution, kunstnere og ikke mindst publikum mere end 100 procent bag Sveriges tredjestørste bys fine kulturinstitution. Greve Ory er instrueret af den unge Linda Mallik og har danske Karin Betz som scenograf. Et næsten psykedelisk labyrintisk mønster former scenografien, der med avanceret belysning kan skifte stemning hen igennem forestillingen og illudere alt fra park, borg, køkken til indre slotsgård i denne middelalderfortælling, hvor også kostumerne får et kraftigt skær af Breughel og modern time. Det er flot og balancerer, hvilket er Betz´s kendetegn, knivskarpt på kanten af fortid og nutid. Her er intet teaterstøv. Sangerne er for hovedpartiernes vedkommende hentet i udlandet, mens kor og orkester er Malmøs egne. Det er godt, at de lokale også er med. Niveauet er højt, glæden stor, men selvfølgelig kan det strejfe én: til hvilken nytte at spille en opera buffa, hvor musikken ikke efterlader de store overraskelser. Katharsis udebliver. Jeg glemte vist handlingen? Korsridderne er på rejse, deres hustruer er lukket inde i et stor borg og må ikke modtage mænd. Men bejleren, Greve Ory, forklæder sig som en hellig mand og siden hopper alle hans mænd i nonnekostumer. Så er vejen banet. Etc. Etc. Tøv ikke, tag en weekendeftermiddag til Malmø. Repertoiret er afvekslende, og priserne er under de danske.
Musik Gioachino Rossini
Libretto Eugène Scribe og Charles-Gaspard Delestre-Poirson efter deres egen tekst fra 1817 Instruktion: Linda Mallik
Scenografi, kostymer: Karin Betz
Lys: Mikael Sylvest
Koreografi: Nathalie Ruiz
Dirigent Tobias Ringborg/Ralf Kircher
Medvirkende: Greve Ory Leonardo Ferrando Læreren Lars Arvidson Isolier, page Ketevan Kemoklidze/Daniela Pini Raimbaud Igor Bakan Grevinden Adèle Erika Miklósa Ragonde Irina de Baghy Alice Danka Milacic Malmö Operakör Malmö Operaorkester
www.malmoopera.se