∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
(NB: Flere fotos slettet)
Lars von Trier – det gode med det onde.
Udstilling og bogkatalog – Brandts i Odense.
Går vejen forbi Odense inden for de næste 5 uger er den store Lars von Trier-udstilling et must. Den er blevet forlænget flere gange og det er godt, for sjældent har jeg set så flot iscenesat en udstilling om noget så krop umuligt at udstille som en filminstruktørs meritter.
Det er mageløst flot og overrumplende, som man går igennem rummene og får det ene sanseindtryk efter det andet med forskellige lyd- og billedspor, der kastes i hovedet på den besøgende. I filmspolernes sort/hvide univers er udstillingen genskabt, og hvor det fungerer at opleve Triers verden i tusmørke!
Til gengæld er udstillingen nok mindre pædagogisk. Man bliver ikke helt på det rene med hvad hr. Trier gjorde hvornår. Men det gør måske ikke noget. For overordnet set så huskes det, der er vigtigt: starten med bl.a. ”Forbrydelsens Element”, den efterfølgende Europa-film – og videre over Tv-serien ”Riget” – til de store film: ”Breaking the Waves”, ”Dancer in The Dark”, ”Dogville” og til de endnu mere kryptiske: ”Antichrist”, Melancholia” og ”Nymphomaniac”. Imellem ligger der adskillige små og større filmprojekter. Alt sammen kan man holde styr på takket være den smukke katalogbog, som er udgivet af Brandts i redaktion af Peter Schepelern, Trier-kenderen par excellence. En billedkavalkade er bogen og spækket med vigtige, affotograferede dokumenter, der er med til at belyse en meget væsentlig periode i dansk filmhistorie: Triers opstigen og det interessante intermezzo med dogmefilmene hos filmselskabet Zentropa. Og så er der interessante gamle filmanmeldelser, hvor nogle tog fejl af det gryende geni, og andre, som bl.a. Kim Schumacker så talentet og det nyskabende fra dag ét. For en teaterhistoriker er teksten om det kulsejlede Wagner-projekt i Bayreuth i 2004 af stor interesse. Trier havde virkelig tænkt i operabaner.
Bogen kan selvfølgelig nydes uden udstillingen, men omvendt får man kun maximalt udbytte af udstillingen med bogen i hånden bagefter.
Bogen er derfor halvdelen af glæden, og den er i udstyr ligeså flot og formfuldendt i sit gråsorte univers som udstillingen.
Grafik: Rasmus Koch studie – mens udstillingen er designet af Anne Schnettler og igen med Rasmus Koch Studio som ansvarlig for det grafiske.
Udstilling og katalog er skabt på baggrund af entusiasme, viden og smag – en god kombinatuion. Hvad kan man ønske sig mere?
6 velfortjente stjerner.
Udstilling til og med 29.07. 2018.