∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Krop og energi for fuld udblæsning – Batsheva Ensemble i Østre Gasværk.
Det er den dynamiske, nyere festival “København Danser”, som står bag det spændende gæstespil med ungdomsensemblet Batsheva fra Tel Aviv. Tak, siger vi bare!
Med koreografen og den tidligere leder af Batsheva Dance Company, Ohad Naharin, fornyr Batsheva Ensemblet på flere måder vor opfattelse af modern dance. For magen til utæmmet og alligevel velorganiseret bevægelse og dans har jeg ikke oplevet længe. Det var en fornøjelse og en vitaminindsprøjtning at opleve de 17 yngre dansere på scenen i Gasværket med et rum fuld af forventningsfulde publikummer.
Der var udsolgt hus til alle tre forestillinger, flere uger før ensemblet arriverede. Flot og imponerende gjort af ”København danser”, men det viser også, hvilken hunger det danseinteresserede publikum i København har. Vi er simpelthen underernærede, fordi de institutioner, som tidligere har sikret hovedstaden spændende gæstespil, bl.a. Det Kongelige Teater, Tivoli og Københavns Internationale Teater, har lukket ned for aktiviteterne.
Med Ohad Naharins ”opfindelse” af krops- og dansesproget ”Gaga” – er der noget for alle sanser. Pointen er vist, uden at jeg ved nok, at kroppen intuitivt følger følelserne i det enkelte individ, og således bliver bevægelserne anderledes kraftfulde og ”genfødte”. Samtidig er der på det musikalske plan drøn på, og der blandes kendte poptoner med mere abstrakte rytmiske kompositioner.
Den forestilling, som ensemblet turnerer med er ”Decadance #22”, som er koreografen Ohad Naharins opdaterede, årlige testamente over tidligere koreografier sat sammen til et nyt hele.
Flot, harmonisk og intens blev det bl.a.i åbningsscenen, hvor alle 17 dansere præsenteredes i deres træningsdragter og hen ad vejen indgik i andre, aldrig handlingsprægede, men dog stemningsmættede koreografier. På et tidspunkt var de iklædt gule klovnedragter og spankulerede i trop, siden var de som Charlie Chaplin eller var det Buster Keaton (?) i ens sorte habitter og hatte. Her brød de scenens kant og løb ud til publikum for at byde ikke færre end 12 intetanende kvindelige publikummer op til dans på scenen. Det gik overraskende godt, men måske var det også et ekstremt motiveret segment af danseglade folk, der har indløst billet.
Mindre originalt var nok den sekvens, hvor den enkelte danser uden musikalsk underlægning fik lov at præsentere sig selv. Det var ikke kun mange nationaliteter, også baggrunden for at vælge dansen som livsbane var meget forskellig. Nogle af danserne kunne bare ikke lade være, andre fik vist vejen. Det er et hyppigt brugt kneb at lade danserne tale om den personlige baggrund, men som regel er det mere interessant at se dem folde sig ud – også her med dansesproget ”Gaga”.
Ohad Naharin har i flere år arbejdet med dansesproget ”Gaga”, som er med til at kommunikere på tværs af de fleste barrierer, som ellers adskiller koreografer, professionelle dansere og amatører.
Lysmæssigt og scenografisk er der ingen ekstravagance, men dynamikken og originaliteten smeltede sammen og fungerede optimalt i Østre Gasværk, der endnu engang fik lov at ”shine”.
Her på falderebet kan jeg ikke lade være med at undre mig over den selvhøjtidelighed nærmende sig kedsommelighed og mangel på løssluppenhed, der som hovedregel har præget de fleste dansk forankrede danseensembler i de senere år, ikke mindst Dansk Danseteater. Også derfor er dette gæstespil vigtigt for hele dansemiljøet i Danmark. Til inspiration for både professionelle som for det hungrende publikum.
Stor tak til festivalen ”København Danser” med Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth som initiativtagere og festivalledere.
Decadance #22 vises igen søndag d.28.5. Men der er totalt udsolgt.
Danset af The Batsheva Ensemble sæson 2022-2023:
Gili Yaniv Amodai, Adi Blumenreich, Maya Botzer Simhon, Emil Brukman, Holden Cole, Lounes Landri, Bo Matthews, Mermoz Melchior, Roni Milatin, Kylie Miller, Dor Nahum, Sofiia Pikalova, Adi Schwarz, Ido Toledano, Naomi Turnpo, Annika Verplancke.
Aspiranter: Mika Goren, Niv Kabiri, Ori Mbazbaz, Leann Reizer.
Lysdesign: Avi Yona Bueno (Bambi)
Kostumedesign: Rakefet Levi
Kostumefitting: Eri Nakamura
København Danser har igen et spændende gæstespil i næste weekend og der er få billetter tilbage:
ØSTRE GASVÆRK TEATER
Den 3. juni kl. 19:30
Den 4. juni Kl. 13:00 og 18:00
Programmet LES ETOILES, med stjernedansere fra Pariseroperaen er små uddrag fra store balletter med overskriften:
GISELLE
Koreografi: Jean Coralli
Musik: Adolphe Adam
Dansere: Amandine Albisson / Guillaume Diop
LE CHANT DU COMPAGNON ERRANT
Koreografi: Maurice Béjart
Musik: Gustav Mahler
Dansere: Mathieu Ganio og Audric Bezard
Baryton: Teit Kanstrup
LA SYLPHIDE
Koreografi: Pierre Lacotte
Musik: Jean-Madeleine Schneitzhoeffer
Dansere: Ludmila Pagliero / Antoine Kircher / Letizia Galloni
COMME ON RESPIRE
Koreografi: Génia Polyakov
Musik: John Field
Dansere: Hannah O’Neill og Mathias Heymann
AUNIS
Koreografi: Jacques Garnier
Musik: Maurice Pacher
Dansere: Antoine Kircher / Axel Ibot / Daniel Stokes
LE PARC
Koreografi: Angelin Preljocaj
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
Dansere: Amandine Albisson / Mathieu Ganio
CARMEN
Koreografi: Roland Petit
Musik: George Bizet
Dansere: Ludmila Pagliero / Audric Bezard
GRAND PAS CLASSIQUE
Koreografi: Victor Gsovsky
Musik: Daniel Auber
Dansere: Hannah Oneill / Guillaume Diop
Musikere:
Emma Steele, violin
Astrid Mikaelyan, violin
Marie Louise Jensen, bratsch
Tomas Lundström, cello
Ludwig Schwark, bas
Carl Julius Hansen, obo
Joachim Becerra Thomsen, fløjte
August Finkas, klarinet
Nikolai Tokarev, klaver
Teit Kanstrup, baryton