∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Koreorama 01 på Gamle Scene.
Nyt tiltag med 3 unge koreografer alle med tilknytning til Den Kongelige Ballet.
Samtidigt giver denne danseaften, i stil med Dance to go og Hübberiet, god mulighed for at tage familiens yngre medlemmer med i teatret. Ikke fordi det denne gang er billigere for de unge, men forældrene slipper for at betale mere end 300 kr. Og på egne vegne siger jeg: Teaterbilletpriserne er for høje i Danmark!
Balletmesteren Nikolaj Hübbe har tilsyneladende skabt en form for mesterlæreuddannelse i koreografi, og her er nogle af frugterne. Tre af Ballettens egne dansere viser deres nyeste koreografi – alle for 10 dansere hentet hos Balletten, dvs. nogle af kammeraterne.
Godt initiativ, og det blev en god aften, selv om der måske godt måtte have været lidt mere humor tilstede.
Trois Nocturnes
Renest står Tobias Praetorius’s ballet, der afsluttede aftenen med ”Trois Nocturnes”, musik af Debussy – inspireret af impressionistiske malerier af Whistler.
Med to pianister på scenen ved maxi-koncertflygler var der et utroligt visuelt udgangspunktpunkt. De unge dansere i grålige stilfærdige kostumer, pigerne i lange kjoler, mændene også i gråt med bløde jakker, fyldte scenen som et lærred, der bliver bemalet med forskellige penselstrøg – eller små prikker. For vi er jo i impressionismens periode, på vej mod pointillismen, og derfor danser og bevæger alle sig, mens musikken lyder.
Det er ikke Tobias Praetorius’ debut – han har siden 2017 koreograferet til både Kammerballetten, Verdensballetten og flere børneballetter til Det Kongelige Teater.Men der er spændende at følge udviklingen.
Passengers of Passing Moments
Tara Schaufuss åbner aftenen, også med 10 unge dansere fra korpset. Igen har musikken været en vigtig del af inspirationen i denne abstrakte historie. Med cellisten Josefine Opsahl på scenen ovre tv. men dog med ekstra komposition over højtalere, også skabt af Opsahl, næsten piskes rytmen og stemningen frem. Fascinerende musik. En cello er eminent som meddanser eller modpart i en ballet. Luftige møder af toner strømmer ud og modsvares af flotte formationer i koreografien.
Igen 10 unge dansere, hvor pigerne er iført sommerkjoler i forskellige farver, som giver interessante synsoplevelser. Dejligt at se korpset mere frigjort end som fast sideinventar i de ofte klassiske balletter, der længe har været på repertoiret. Passagerer flyder forbi hinanden og gør det harmonisk med den enkelte over for de mange og par imod par.
Fint danset, spændende musik. Hvad kan det koreografiske talent ikke udvikle sig til?
DON’T BE SCARED
Lorenzo Di Loreto er født i Rimini og har været i Den Kongelige Ballet siden 2014. Her i ”Don’t be scared” er flere af dansere solodansere, og trinene synes meget komplekse. Lyset er neddæmpet, alt er diset, kostymerne er ens for de 10 dansere, kønnene er udviskede i de korte shorts og store bluser med en ”vandfald” foran. Faktisk var det svært at se forskel på herrer og damer. Det er nok en pointe i denne ballet, som tager udgangspunkt i det store ”alt”, universets ubegrænsethed, lidt af en mundfuld, men Lorenzo Di Loreto og de fantastiske dansere lykkes med at føre intentionerne i havn, hvor musikken på bånd også er ganske kompleks, af Pascal Schumacher: ”Drops”, ”Gogopoints” & “Luna”.
Der har nok været sat nogle rammer op for koreograferne: 10 dansere og ca 25 minutter, men det havde ikke gjort noget, hvis en af balletterne havde givet lidt mere distance eller ironi til tilværelsen. Det kan komme næste gang. Initiativet er godt – engagementet synes mere end tilstede og publikum nød, at der var mulighed for at tage flere familiemedlemmer med i teatret, enhedspris kr. 300,- og meget billigere for unge og børn.
Passengers of Passing Moments
Koreografi:Tara Schaufuss
Musik:Josefine Opsahl
Lysdesign:Thomas Bek Jensen
DON’T BE SCARED
Koreografi: Lorenzo Di Loreto
Lysdesign: Thomas Bek
Musik: ”Drops”, ”Gogopoints” & “Luna” af Pascal Schumacher
Tekst: “The Call, af Oriah “Mountain Dreamer” House fra hendes bog, THE CALL(c) 2003. Publiseret af HarperONE, San Francisco. All rights reserved. Presented with permission of the author. www.oriah.org
Trois Nocturnes
Koreografi: Tobias Praetorius
Musik: ‘Nocturnes’ L.91. by Claude Debussy transcr. Maurice Ravel.
Kostumedesign: Maja Ziska.
Lysdesign: Thomas Bek Jensen
Pianister: Kelly Lenahan og Thomas Rischel
Bag og på scenen:
Tobias Praetorius / Koreograf
Matteo Di Loreto / Koreograf
Tara Schaufuss / Koreograf
Dansere:
Vitor de Menezes / Couple one (Passengers of Passing Moments)
Agnes Rosendahl / Couple one (Passengers of Passing Moments)
Isabella Rose Carroll / Couple two (Happy PDD) (Passengers of Passing Moments)
Mattia Santini / Couple two (Happy PDD) (Passengers of Passing Moments)
Leander Rebholz / Couple three (Angry pdd) (Passengers of Passing Moments)
Lania Atkins / Couple three (Angry pdd) (Passengers of Passing Moments)
Elvira Thomsen / Two couples (Passengers of Passing Moments)
Ludwig af Rosenborg / Two couples (Passengers of Passing Moments)
Emerson Moose / Two couples (Passengers of Passing Moments)
Grace Curry / Two couples (Passengers of Passing Moments)
Josefine Opsahl / Musiker (Passengers of Passing Moments)
Holly Dorger / Dansere (DON’T BE SCARED)
Jonathan Chmelensky / Dansere (DON’T BE SCARED)
Emma Riis-Kofoed Dansere / DON’T BE SCARED)
Silvia Selvini / Dansere (DON’T BE SCARED)
Samuel Zaldivar / Dansere (DON’T BE SCARED)
Georgi Kapitanski / Dansere (DON’T BE SCARED)
Mathieu Rouaux / Dansere (DON’T BE SCARED)
Daniela De Pompeis / Dansere (DON’T BE SCARED)
Jón Axel Fransson / Dansere (DON’T BE SCARED)
Florence Joffre / Dansere (DON’T BE SCARED)
Alexander Larsson / Dansere (DON’T BE SCARED)
Philippa Gudsøe / Dansere (Trois Nocturnes)
Sebastian Suhr / Dansere (Trois Nocturnes)
Sylvester Jønson / Dansere (Trois Nocturnes)
Wilma Li / Dansere (Trois Nocturnes)
Katarina von Lingelsheim / Dansere (Trois Nocturnes)
Balthazar Sénat / Dansere (Trois Nocturnes)
Katherine Stevens / Dansere (Trois Nocturnes)
Philip Duclos / Dansere (Trois Nocturnes)
Alyssa Douglass / Dansere (Trois Nocturnes)
Afonso Coelho / Dansere (Trois Nocturnes)