∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Koreansk kunstner har indtaget Cisternerne i Søndermarken på Frederiksberg.
Med Cisternerne i Søndermarken er det faktisk lidt a la Louisiana. Stedet i sig selv har så meget skønhed og æstetik, at et besøg også uden kunst på vægge og imellem søjler næsten er nok.
Men selvfølgelig er det godt, når Frederiksberg Kommune, som står bag sammenslutningen af Frederiksbergmuseerne med Cisternerne som den store publikumsmagnet, hvert år har en ny kunstner, som skal revitalisere det fantastiske rum.
Over 4.000 kvadratmeter ligger gemt nedenunder græsplænen i Søndermarken. Vandreservoiret blev bygget lige efter den store koleraepidemi i København i 1850-erne og skulle sikre byens voksende befolkning rent drikkevand. Oprindelig var vandreservoirerne åbne, men i 1890-erne blev de tildækkede. I 1933 lukkede det hele ned, og først da København blev Kulturby i 1996 lykkedes det driftige folk at åbne stedet for publikum. Fra 2001 var der et privat glasgalleri på initiativ af Max Seidenfaden, men i 2013 overtog kommunen stedet.
Siden har stedet fungeret som et spektakulært udstillingssted ofte med danske billedkunstneres installationer.
Temperaturen ligger på mellem 4 grader om vinteren og op til 16 grader i de varmeste sommermåneder.
I år er det en koreanske billedkunstner, Kimsooja, der har ophængt løse vægge, som belyses og derved giver de mest fantastiske lysvirkninger. Da cisternerne jo dækker så stort et areal, er det godt, at man takket være de skiftende lys lokkes længere og længere ind bag de våde søjler. Uden at tænke over det har man pludselig afsøgt samtlige 4.000 kvadratmeter.
Luftfugtigheden er næsten 100 – og der er indimellem meget vådt på gulvet.
Årets kunstner Kimsooja fungerer fint i rummene og giver noget vilde ”foto-muligheder”, men mindre kunne måske have gjort det. Til gengæld bliver Cisternerne samlet set en fantastisk, næsten udefinerlig oplevelse. Hvis man ikke har været der, og selvfølgelig ikke lider af klaustrofobi, er et besøg meget anbefalelsesværdigt.
Cisternerne skriver selv om installationen og kunstneren, der havde sit internationale gennembrud som deltager på Venedig Biennalen i 2013 som repræsentant for Korea.
Weaving the Light er skabt specifikt til Cisternerne og er dybt forankret i Kimsoojas kunstneriske praksis som maler. Mens hun ofte arbejder med naturlige lysbrydninger, der integreres i arkitektur, benytter hun her udelukkende kunstig belysning og frithængende lysbrydende lærreder til at konstruere et flerdimensionelt maleri, som publikum kan bevæge sig igennem.
Hun er en kunstner, som arbejder på tværs af medier såsom performance, film og fotografi samt stedsspecifikke installationer med tekstil, lys og lyd. Tematisk adresserer Kimsooja humanistiske spørgsmål om eksistens og større globale udfordringer fra et kunsthistorisk perspektiv.
Kimsooja har udstillet på adskillige betydelige kunstinstitutioner med både soloudstillinger og stedsspecifikke installationer, bl.a. på Cathédrale Saint-Étienne de Metz (2022), Traversées/Kimsooja in Poitiers (2019), Peabody Essex Museum (2019), Yorkshire Sculpture Park and Chapel (2019), Kunstmuseum Liechtenstein (2017), Guggenheim Museum Bilbao (2015), Centre Pompidou-Metz (2015), Crystal Palace of Reina Sofia Museum (2006), MAC Lyon (2003), PAC Milan (2003), Kunstpalast Düsseldorf (2004), Kunsthalle Wien (2002), Kunsthalle Bern (2001) og MoMa PS1 (2001). Desuden har Kimsooja deltaget i mere end 40 internationale kunstbiennaler, bl.a. den 55. Venedig Biennale (2013), hvor hun repræsentererede Sydkorea.
Cisternerne i Søndermarken over for Frederiksberg Slot
Tir.-søn.: Kl. 11-18 / Tors.: Kl. 11-20
- marts – 30. november 2023
https://frederiksbergmuseerne.dk/da/cisternerne/om-cisternerne/