∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Kool Kool Kina hos Katapult i Aarhus og på turné.
Fremragende spil af Jens Albinus i underfundig tekst af Aleksa Okanovic – om en moderne mands deroute.
Jens Albinus’ Oscar-figur er ikke en hvem som helst. Han er en dinosaur, et fortidslevn fra en tid, hvor nogle var kommunister, og de hard core betegnede sig som ”kinesere”. Sådan er denne historielektor fra Københavns Universitet, der tror på Kina som verdens frelser eller i hvert fald som det land, der kan føre stafetten videre og gøre noget for alle. Men hvis man er lektor på Københavns Universitet, kan man ikke skrive sådan på en blog med navnet KKK og lade de politiske ytringer flagre. Oscar bliver fyret og er allerede sendt ud i kulden af konen og til dels af datteren for sine evindelige verbale gentagelser.
Jens Albinus er i dag en fri fugl efter nogle år som bl.a. teaterchef på husets Teater, hvor han både instruerede, skrev og også spillede med i det ofte fremragende og vedkommende repertoire. Som skuespiller kan han det meste og er som skabt til at spille denne reflekterende akademiker med tunnelsyn og som hverken ser eller hører andet end sin egen stemme. Albinus’ sprogbeherskelse er forbilledlig, skriver jeg – efter på det seneste at have overværet flere forestillinger, hvor skuespillerne med skrig og skrål og flade stemmer er i stand til at kvæle teksten.
Skuespilleren Jens Albinus kan også med små kneb lidt efter lidt få denne mandsfigur til at gå i total opløsning. For hele stykket handler mere om mandens deroute end om samfundets tåbelighed.
Den maskuline deroute er allerede begyndt, da vi møder ham, og denne tur mod undergangen kendes flere steder fra i verdenslitteraturen, men det gør ikke Aleksa Okanovic’ tekst mindre sjov. Det modne publikum i Allerød hos Mungo Park lappede historien i sig, for de mange hints til det moderne, intolerante samfund ramte plet.
Da Oscar fyres af Rektor, bliver han af kommunen sendt til et skånejob uden for megen berøring med mennesker. Han bliver kustode på et museum, hvor direktøren selvfølgelig er en kvinde, 26 år gammel i habit og sorte stiletter. For kun de unge kan forstå den moderne kunst, er udsagnet. Her konfronteres han også med en kvindelig kinesisk performancekunstner, så han råt for usødet i en lidt for lang sekvens møder det Kina, som slår anderledes tænkende ned og har gjort det i årtier. Men ellers er han flygtet til et skummelt hotel og går hver nat på thaibar med go-go damer i rødt lak. Sex er en vigtig del af hans egen selvdestruktion. Jens Albinus som skuespiller bliver ikke skånet af instruktøren Simon Boberg.
Det er på alle måder en vedkommende forestilling. Som vanligt hos Katapult også med en overraskende scenografisk løsning, her med kasser og neonrør og lysende striber, så vi flakser imellem Vesterbro, Hong Kong og et kunstmuseum, der vil fjerne fortiden. Flot forløst af scenografen Signe Krogh.
Med Jens Albinus i centrum og de to unge, kvindelige skuespillere kan Simon Boberg i den velfungerende og ”moderne” scenografi jonglere med lokaliteterne og gør det mere end behændigt.
Idémæssigt læner en del af opsætningen og historien sig op ad den svenske film ”The Square”, hvor hele den såkaldte kunstscene får en knockout. Det er der også tilløb til her, hvor museumsdirektøren er 26 år og ved alt (!), men har aldrig har hørt om Krystalnatten. Ligeså med den nye magt til kvinderne, hvor datteren fortæller faderen, at køn ikke findes mere, mens han stadig er til prostituerede i lak og plateaustøvler.
I den lange fornedrelse ender Oscar-figuren afklædt og placeres som et andet barn eller Kristusfigur i en lille balje for at blive vasket ren af kvinderne. I den amerikanske videokunstner Bill Violas værk: “Inverted Birth ” fra 2014 er det en lignende, dog mere fatal, rensende tilintetgørelse. Måske har Viola været en inspirationskilde.
Jens Albinus løfter teksten op til et eksistentielt mareridt, en natlig hekseeksercits eller er det bare virkelighed?
Forfatteren og dramatikeren Aleksa Okanovic er bl.a. uddannet på Dramatikeruddannelsen i Aarhus og har tidligere skrevet stykker opført på bl.a. Teater Grob og Mungo Park.
Bag denne mønsterværdige produktion lurer en mere trist virkelighed. Den altid ekspanderende by Aarhus, som uden blusel river gamle bykvarterer ned og bygger højhuse imod borgernes vilje, har på Rådhuset besluttet at lukke ned for Teater Katapults årlige tilskud på 1,5 million kroner og smide det lille teater ud af Godsbanen, som det lokale kommunale spillested hedder. Det er mere end hjernedødt, men et symptom på hvad mainstream-politikere med en socialdemokratisk borgmester i spidsen kan finde på.
Med ”Kool Kool Kina” og skuespilleren Jens Albinus på scenen som den mandlige fortidslevning, der til sidst mumificeres, har Katapult placeret sig i forreste række som et vedkommende, reflekterende teater med kunstnere i øverste liga. Men det er åbenbart ikke nok for Aarhus! Hvad vil de ha’?
Forhåbentlig er der et andet mere kunst og kulturelt forstående sted i Danmark, hvor Teater Katapult, med de mange års erfaring, kan finde arbejdsro og virke med både egenproduktioner og gæstespil.
Teater Katapults egenproduktion
KOOL KOOL KINA
Dramatiker
Aleksa Okanovic
Instruktør
Simon Boberg
Medvirkende
Jens Albinus
Sofia Mileva Čukić
Linh Tuyet Le
Scenograf/Videodesign
Signe Krogh
Lyddesign
Marcus A. Hjelmborg
Asger Ellegaard Bruun
Lysdesign
Jens Hansen
Kostumedesign
Åsa Gjerstad
Tekstdramaturg
Kaia Fransiska Frostmann Lundenes
Idé
Aleksa Okanovic
Torben Dahl
Fotograf
Rasmus Wang Kaa / Blue Room Production
Grafik
Heyday