∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Klods-Hans – en ny ballet er mere royal end nogensinde på Pantomimeteateret.
Ved premieren på den ny ballet om Klods-Hans på det charmerende Pantomimeteateret var der royale vink både fra scenen og på tilskuerpladserne. For H M Dronning Margrethe er kunstneren bag scenografi og kostumer, mens Tobias Praetorius har skabt historien og Philip Faber den ny musik (spillet på bånd).
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2024/06/KNA08672.jpg)
Det hele harmonerer fint i en naiv eventyrverden, hvor dronningens stilfærdige billeder af flere lokaliteter i et eventyrland er holdt i douche neddæmpede farver. Men hos prinsessen i hendes gemakker er der knald på de røde nuancer i vægdekorationerne. Det hele er pap, papir og lærred, som det skal være på Pantomimeteateret.
Trin og musik er lige at gå til. Sjældent har der været så mange ”vittigheder” i koreografi og musik, som passer fortrinligt sammen, og skaber noget, alle kan forstå. For sådan er det i Tivoli, hvor der ingen information er om forestillingerne. Alle tilskuere er forudsætningsløse –uanset om det er til de gamle pantomimeforestillinger eller årets nykoreograferede ballet.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2024/06/Herregaarden-Tivoli-Balletteater-hold-1-1-Klods-Hans-2024-Tivoli-Foto-Annett-Ahrends1.jpg)
Danserne er gode, springene er i minihøjde, så det hele er en fryd uden vilde udskejelser. De fire hovedroller, de tre brødre og prinsessen, har alle et fint performing-gen. De to snobbede brødre er naragtige med deres royale håndhilsen, når de ridder på deres heste bestående af et paphestehoved og et kosteskaft.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2024/06/Carl-Anton-Rise-Jacobsen-Robert-Thomsen-Vincent-Vernal-Jennifer-Wagstaffe-Klods-Hans-2024-Tivoli-Foto-Annett-Ahrends-1.jpg)
Prinsessen og Klods-Hans fremstår som sunde, unge mennesker, der gerne vil more sig og trampe rundt i noget midt imellem folkedans og almindelig pardans. Faktisk giver Klods Hans-figurens vildskab gode associationer til Peer Gynt, når han stjæler bruden hos Henrik Ibsen til Griegs norske folkemusik.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2024/06/Carl-Anton-Rise-Jacobsen-Klods-Hans-2024-Tivoli-Foto-Annett-Ahrends.jpg)
Det er blevet en lykkelig kombination med Philip Fabers musik (det var vist ham fra god-morgensang under en coronatid), kongelig danser Tobias Praetorius’ trin og den kongelige scenografs billeder og kostumer.
I øvrigt er Pantomimeteateret noget så usædvanligt som et tivoli-tilbud, der ikke kræver turkort, men er for alle og med gratis siddepladser på bænkene, der i år står i en halvcirkel.
Lige inden for hovedindgangen funkler Dahlerups eksotiske teater fra 1876 og er helt uimodståelig med sin gamle teaterteknik. Vor dronning har netop færdiggjort et nydesignet påfuglehaletæppe. Igen charmerende i en stilfærdigt naivistisk stil.
Facts:
Koreograf: Tobias Praetorius
Komponist: Phillip Faber
Kostumer- og scenografi: H.M. Dronning Margrethe
Premiere: Den 22. juni
Spilledatoer: Klods-Hans opføres ca. 30 gange på udvalgte dage frem til den 25. august.
Aldersanbefaling: Fra seks år
Billetter: Med en entrébillet til Tivoli, får man også adgang til forestillingerne på Pantomimeteateret – inkl. Klods-Hans.
www.tivoli.dk