Af Ulla Strømberg.
Vi har alle en relation til Kim Larsen. Og nu dukker de helt personlige minder op iblandet de mange, mange uforglemmelige tekster eller enkelte strofer.
( NB – alle billeder er af pladecovers eller plakater)
Kim Larsen og teatret er et lille kapitel for sig, men ikke uden betydning. Allerede tilbage i vinteren 1971/72 var det fire meget vilde og anderledes musikere, der sørgede for, at årets studenterrevy fik et nutidigt islæt. Gasolin havde sagt ja og kom og spillede. Deres musik var fascinerende, men det vanskelige for mig, som kostumierassistent, var de alt for stramme cowboybukser, som gutterne og ikke mindst Kim Larsen med vold og magt ville have på. Og bukserne kunne kun iføres, hvis personen lå på gulvet og langsomt trak dem op. I pauserne under prøverne sad Kim Larsen og spillede forskellige tilløb til de sange, vi siden kom til at lære at kende. Det var hyggeligt den gang!
Gasolin blev berømt i 1970erne og ligeså Kim Larsen som stjerne og i 1980erne kom så Bellami. Albummet ”Forklædt som voksen” har jeg vel hørt 1000 gange, da det fungerede som perfekt sovemedicin for min lille nyfødte, som i dag har et særligt forhold til ”Vi er dem de andre ikke må lege med”.
Nye generationer kom til, og i 1994 fik den altid nytænkende teaterinstruktør Nikolaj Cederholm ideen til en teaterkoncert over Gasolins gamle numre. Hverken til pressemøde eller premieren på Dr. Dantes Aveny mødte Kim Larsen op, men teaterkoncerten blev en sejr på mange fronter: Kim Larsens tekster og musik viste sig mere end holdbare og kunne her i et andet regi faktisk opfattes som grænseoverskridende og overraskende uhyggelige. Samtidig var en helt ny teatergenre født i Danmark: ”Teaterkoncerten”. Siden fulgte adskillige teaterkoncerter i kølvandet, men er aldrig blevet overgået af GASOLIN, 1994.
Kim Larsen blev i de årtier kendt af alle og kunne forstås af de fleste og indgik både i statsministertaler og på revyscener, hvor Dirch Passer i sin allersidste revy spillede Kim Larsen i stramme cowboybukser og med en guitar over skulderen.
Radio og fjernsyn fulgte Kim Larsen, som dog var mest interessant, når han selv var med til at forme historierne. F.eks. i filmen ”Midt om natten”. Nu viser det sig, at netop denne samling sange er danmarkshistoriens mest solgte album, 600.000.
For nogle måneder siden satte Tivoli en ny musical op, som tog udgangspunkt i ”Midt om Natten”. Den var lidt dramaturgisk tung, men klogeligt nok suppleredes med ”Rabalderstræde” og ”Vi er dem de andre ikke må lege med”. Så forstod vi det hele!
Sangene og musikken vil leve videre, og vi må være taknemmelige over, at vi fik lov at synge med. Og det bliver ikke sidste gang, en teaterinstruktør snupper et par Kim Larsen sange for at understrege en ærkedansk stemning. Tak for det hele.