∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Kammeropera på HamletScenen på Kronborg: „Står stille mens jeg falder‟ – af Hugi Gudmundsson.

Et interessant og vellykket musikalsk eksperiment, som ikke lefler for nogen, men tværtimod eksisterer på egne præmisser.
For det er en overraskende anderledes kammeropera, som netop har haft urpremiere på HamletScenen.

Emnet er brystcancer, men teksten er, udover almindelige replikker i librettoen, tillige isprængt nogle poetiske steder fra Shakespeares sonetter. Så er legitimiteten i orden for Egnsteatret i Helsingør, der altid sikrer, at forestillingerne har en vis forankring eller relation til Shakespeare. når det nu engang er ”Hamlets slot”, der spilles ved.
Copenhagen Chamber Performance er gået i samarbejde med HamletScenen efter idé og koncept af Tine Topsøe og Radmila Rajic.

Den svære cocktail bliver fulgt til dørs og overraskende smukt fortalt med musik af den islandske komponist Hugi Gudmundsson, som er bosiddende i Danmark.
Handlingen
Nemt er det nok ikke at lade fire unge, kvindelige musikere sidde udenom aktionspladsen, som faktisk er et hospital. To kvinder med hver deres historie mødes på brystafdelingen – og tillige den enes søn, som også agerer en mandlig patient.

Brystkræft er heldigvis ikke i dag tabuiseret. Det rammer mange tusinde personer årligt. I dag kan mange tale om sygdommen og dermed måske bedre komme igennem et hårdt sygdomsforløb ved at høre om andres erfaringer og kvaler.

Et pund kød
Hvad sker der med et menneske, når et stykke af kroppens kød fjernes? (Uden nogen sammenligning med Shylock fra ”Købmanden i Venedig”, der vil have et pund kød som pant for et lån).

Det er et centralt spørgsmål for den ene kvinde, mens den anden reagerer mindre dramatisk. De tre sangere, Radmila Rajic, Lise Christensen og Markus Borg, går ud og ind af flere roller og klarer det flot, mens hospitalssenge ordnes i et væk, og slanger falder ned fra loftet.
Hospitalssenge
En fin scenografi er skabt af Catia Hauberg Engel, som kender rummet. Med få greb er genskabt den genkendelige, lidt håbløse stemning, der kendes fra det danske hospitalsvæsen med for lidt plads og for meget i lyseblåt, hvidt og plastic over det hele – i bedste fald.

Musikken af Hugi Gudmundsson er på det instrumentale plan yderst velfungerende. Sværere er det for de to kvindelige sangere i deres arier og duetter. For i det lille rum, hvor musikere, publikummer og hospitalssenge mødes, er der trangt, og det abstraktionsniveau, som operasangere må operere på, kan hurtigt synes søgt og anstrengt – lidt ærgerligt.
Men ideen er interessant, og instruktøren Tine Topsøe får historien til at fungere, mens sangere veksler flot mellem den danske tekst, der ikke er så kompleks, og de svært tilgængelige shakespeare-citater på engelsk. Men heldigvis kan den engelske tekst aflæses på et par skærme på bagvæggen. Markus Borg som den unge mand har sine arier på et mere jordnært plan.

Eksperimentet lykkes langt hen ad vejen, men det er selvfølgelig lidt af en blandet landhandel at forene vidt forskellige elementer som sygdom, kræft, opera, fire musikere i et lille rum og som konfetti citater fra Shakespeares sonetter drysset henover det hele. Forestillingen kan pr. definition næppe blive helstøbt og måske er tanken, at elementerne skal være adskilte som det fraskårne bryst over for den tilbageblevne krop?
I så fald er det ikke mindst musikken, som sejrer ved at binde det hele sammen.
HamletScenen er egnsteater i Helsingør Kommune og har på det seneste været udsat for beskæringer. Der er en lang tradition (fra begyndelsen af 1800-tallet) med at spille Shakespeare-relateret teater på Kronborg Slot. Det burde kommunen på alle måder værdsætte. „Står Stille mens jeg falder‟ bygger på et svært emne og er ikke en forestilling, der lefler for hverken publikum eller politikere. Men det er vigtigt teater, og det burde kommunen være taknemlig over.

Copenhagen Chamber Performance i samarbejde med HamletScenen
Idé og koncept:
Tine Topsøe og Radmila Rajic
Sangere:
Radmila Rajic, Lise Christensen og Markus Borg
Musikere:
Kirstine Elise Pedersen, Karen Johanne Pedersen, Elaine Ruby og Katrin Mathiesen
Komponist:
Hugi Gudmundsson
Iscenesættelse:
Tine Topsøe
Librettist, dramatiker og dramaturg:
Miriam Boolsen
Scenografi/Kostumedesign/Visuelt koncept:
Catia Hauberg Engel
Lysdesign/Visuels:
Viktor Holm Lauridsen
Scenetekniker:
Emil Mohammed Wardeh
Afvikler:
Joakim Rying Larsen
Elevationsspecialist:
Troels Frydensberg/Flying Production
Visual/Kamera:
Marcus Uhre
Kostumier/Maskør:
Hanne Mørup
