∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Endnu en omgang “Kærestebreve”.
Hvilken aften. Ren teaterhistorie og så alligevel lys levende teater med Bent Mejding og Susse Wold.
60 års skuespillerjubilæum for Bent Mejding blev fejret tirsdag aften på Det Ny Teater med endnu en genopsætning af glansnummeret ”Kærestebreve”. En oplagt sag for modne skuespillere, der har et vist samspil. Og det må man sige, der var og er.
Susse Wold og Bent Mejding har dels privat været sammen i mere end 45 år – og på scenen i mere end 50 år – Ikke mindst i ”Privatliv”, som blev spillet 700 gange – vist nok rekord på vore breddegrader. Og for dem, der ikke har oplevet parret på scenen i Nöel Cowards lystspil, så gik noget af stemningen igen i ”Matador”, hvor Mejding og Wold spillede jetset-parret, der chokerede den lille by. Men det er en anden historie.
”Kærestebreve” af A.R. Gurney fra 1989 er for to stemmer, en mand og kvinde, der igennem hele deres liv har brevvekslet ved at skrive venlige og uvenlige noter til hinanden – og også er gået galt i byen et par gange. Til sidst, da det er alt, alt for sent, erkender de, at det nok skulle have været dem allerede dengang. Måske ikke da de var 7 år gamle, men så i 17-18 års alderen.
Livet kan ikke gøres om. Jo ældre man bliver, jo mere tænker man nok over, hvad der skal nås, inden det er for set. Til den slags overvejelser er ”Kærestebreve” en nyttig reminder.
Han er retlinet og et dydsmønster, mens hun er vild, vovet og for rig. Men hendes forældre svigtede, og selvtilliden led indimellem nogle knæk, og så er der ingen hjælp at hente. Sådan blev hendes skæbne i ”Kærestebreve”.
Det er ikke stor litteratur, men som forestillingen spilles nu, er den god at blive klog af – bedre end et par dameblade med brevkasser eller en søndagsavis.
Og så er det en glæde med gedigen skuespillerkunst uden de store armbevægelser.For de sidder blot ved siden af hinanden og læser op, og ikke mindst pauserne er sigende. “Hvornår kommer der svar på mit brev?” tænker de – men hele tiden forskudt rent følelsesmæssigt. Årsagerne kan aflæses på ansigtsudtrykkene.
‘
Til lykke til Bent Mejding og ligeså til Susse Wold, og tak for deres udholdenhed, vedholdenhed – og kærlighed til teatrets muligheder, som de altså fortsat deler med teaterlystne danskere.
Spilles i 14 dage på Det Ny Teater i Sceneriet –derefter på turné.