∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Jytte fra marketing er desværre gået for i dag på turné.
Velspillet repremiere på den muntre managementsucces fra Nørrebro Teater – nu med nye skuespillere. Og hvor er de gode alle sammen!
For skuespillerne er netop mere end omstillingsparate, resultatorienterede, fremme i skoene, etc.
Kostumerne er grå, musegrå og ret kedelige, for vi er på en kontor. Det lyder ikke sjovt, vel? Og er det heller ikke. Kopimaskinen går i stykker, alle står i kø med gode råd, chefen holder peptalks og kommanderer med ord, han ikke ved, hvad betyder. Lille Jytte fra marketing forelsker sig i en gift mand fra regnskabsafdelingen, hun kun kan gafle meget sent under julefrokosten. Ak ja. Der er kage i køleskabet, men ingen spiser sukker. Alligevel forsvinder kagen i løbet af dagen, men ingen siger tak.
Oveni er det ren satire og samfundskritik, oprindelig beskrevet af Morten Münster i bogen med den vidunderlige titel: Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag.
Selvfølgelig skal der hugges en tå klippes etc. for at få en stor ambitiøs, stationær teaterforestilling omsat til turné, så det hele kan pakkes ned i blot et par containere. Men Jytte fra Marketing… – har klaret det fint i denne mere naturalistiske version med nye skuespillere. Den raffinerede, abstrakte scenografi ved Julian Toldam Juhlin er barberet ned ved Kirsten Brink og er fortsat funktionsduelig. Lyssætningen er overraskende velfungerende, og instruktionen, nu ved Joy-Maria Frederiksen, har den lethed, som kendes fra revygenren, og som hun mestrer. Samtidigt er skuespillerne utroligt præcise i deres komiske spillestil.
Faktisk ler man lige så muntert som sidst og ikke mindst under den første halvdel. Efter pausen er gejsten lidt væk. Men det er så hjerteskærende latterligt og så tæt på sandheden, når der fra scenen tales om key content manager, implementere, optimere, why, how, etc. for det meste er på engelsk for ikke at tale om begreberne mission og vision.
Sådan begyndte det hele i de vilde 1990erne, hvor alle ledere og mellemledere var på kursusophold på Scandic eller der, hvor priserne var lidt højere og maden bedre. De skulle lære hvilke begreber, medarbejderne skulle piskes med for at skabe det, der i sidste ende betød noget: PENGE, PENGE, PENGE og inden for medierne – lyttere, seere og læsere.
Det uhyggelige er, at en hel sal med et meget blandet publikum aldersmæssigt og måske også erhvervsmæssigt godt kan se det latterlige i det hele. Dengang oplevede jeg det hele i DR og siden i Kulturministeriets regi, hvor der også var noget der hed Public Management. Det begreb er vist både blevet myrdet og begravet, men hvor det kostede penge at “implementere”.
Alligevel ser man stadig en masse jobannoncer, der bruger de tåbelige ord: innovativ, omstillingsparat, stærk kommunikator etc. når eksempelvis den nuværende regerings mange ministre hele tiden skal have ekstra rådgivere, så de ikke dummer sig og falder i unåde, når de intet har foretaget sig. Der snakkes, men sker der noget? Nej.
Det er helt utroligt, hvad der bruges af penge på disse skrivebordsfolk i stedet for, at der investeredes i børnetandpleje, ældrepleje, psykiatriområdet etc.
Og alt de tanker sættes i gang af forestillingen: Jytte fra marketing…. Det er teater til tiden og turnéteater, som Folketeatret i samarbejde med Nørrebro Teater godt kan være bekendt. Varm anbefaling – også til ledere og mellemledere!
Henvisning til gl. anmeldelse i 2022.
https://www.kulturkupeen.dk/jytte-fra-marketing-er-desvaerre-gaaet-for-i-dag-paa-noerrebro-teater/
Baseret på Morten Münsters bestsellerbog Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag.
Medvirkende: Rikke Buch Bendtsen, Troels Malling, Niels Skovgaard Andersen,
Mathilde Lundberg og Albert Stein Ankerstjerne
Dramatisering: Anastasia Nørlund
Instruktion: Anastasia Nørlund ved Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Julian Toldam Juhlin ved Kirsten Brink
Lysdesign: Jim Falk ved Baard Nilsson og Malte Hauge
Musik og musikproduktion: Markus Artved
Sang- og stemmecoach: Klaus Møller
Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
Koreografi: Amalie Stitz ved Joy-Maria Frederiksen
Forlag: Gyldendal Group Agency