∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Crazy awake – stor udstilling på Kunsten med værker af John Kørner.
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Billedkunstneren John Kørner hører til de genkendelige – om det ikke er motiverne, der går igen, så er det i hvert fald den markante farveskala, som lyser op og spreder en umiddelbar glæde. Samspillet imellem rød, gul og blå er ikke til at stå for uanset hvilken alder, man har. Her er Kørner ganske særegen med sine akrylfarver, der synes meget vandige, næsten svævende.
Men man skal ikke lade sig narre, for nedenunder lurer der både samfundskritik og samfundsanalyse. Dvs. når motiverne nærlæses, dukker der uhyggelige aktiviteter op, som ved første, henkastet syn kunne opfattes som harmløse.
Kodeordet er problemer. John Kørner arbejder med problemer, men som både vores regering og andre, så løser han dem næppe. Kørner påviser, at noget ikke fungerer. Det er måske her, hunden ligger begravet. Som tilskuere skal vi fascineres af det tilsyneladende optimistiske, men vupti så får vi sandheden at vide om klimaforhold, prostitution og døde soldater.
John Kørner har også været draget mod teatret måske i erkendelse af, at vi alle er tilskuere – med Shakespeares ord fra “As you like it”: “All the world’s a stage, and all the men and women merely players”. Alt, hvad Kørner skaber, er spektakulært, lige til at fange opmærksomheden.
Meget konkret blev problemerne til tredimensionelle skulpturer i en forestilling på Republique i 2016 med titlen: Griskhed. Her bar alle figurerne rundt på store æggeformede størrelser. Denne form er siden dukket op mange steder og i forskellige materialer og er indbegrebet af “Problem – problemer”.
På udstillingen i Aalborg er der flere formater og variationer af “problemer”, både som skulpturer af glas – og som ”sengeliggende patienter”. Det er igen en spændende installation, som både står i kælderen på Kunsten i Aalborg og såmænd også som udendørs installation på taget ved indgangen til museet.
Sengene har jeg set før og med malerier ovenover bliver det hele meget tydeligt og forståeligt. Her ligger er en patient med et iboende problem.
Der er mørkt på udstillingen i kælderen på Kunsten.Det er helt bevidst, og udstillingen bliver som et dobbelttydigt skatkammer, hvor man kan gå på opdagelse.
Midt i det hele er der en stor vandinstallation for at påpege, at den globale situation vedr. vand og klima er katastrofal.
Mange af problemerne er løsnet ud af den nære, hjemlige andedam og mere universelle, selv om nogle tidlige billeder om gadeprostitution var funderet i det hjemlige og blev udstillet på arbejdermuseet. Men drejer det sig om verdenshandel, er malerier af asiatiske bjerge og importerede varer ganske delikate og alligevel skræmmende.
Krigen med destruktion af mennesker er desværre også en global situation, som Kørner i mange år har berørt, bl.a. i udsmykningen på Amalienborg for få år siden.
Alt er muligt at vise, hvis man som Kørner er engageret og søger at kommunikere med omverdenen via nogle forståelige farver og billedmediet. Det svære kan blive forståeligt og tilskuerens øjne åbnes, og synet skaber udgangspunkt for en erkendelse af alverdens problemer.
John Kørner (1967) er i dag en velanskrevet kunstner i stald hos galleri Bo Bjerggaard her i Danmark og desusen hos et galleri i London og i Antwerpen.
Hans værker er købt af adskillige museer og samlinger i ind og udland.
Udstillingen varer til og med 18. august 2024
der er endnu ikk noget udstillingskatalog, men det skulle komme snarest!
www.kunsten.dk