Anbefalet og kommenteret af Ulla Strømberg.
To nye kunstbøger kommer meget belejligt op til jul, den ene med kunst – den anden om kunst og kunstnere.
Begge bøger forsøger og lykkes med at være ”moderne”: Lisbeth Bondes: ”Dansk kunst i 10’erne – 40 kunstnerportrætter”, udgivet af Gyldendal; den anden: Husk mit navn : ”Visitors”, udsendt af Glyptoteket.
Lisbeth Bondes bog er flot orange og portrætterer 40 danske billedkunstnere, som for hovedpartens vedkommende er født i 1970erne. Portrætterne følger alfabetisk, og der er mange billedgengivelser, men desværre er de ret små og matte på grund af papirkvaliteten.
Det er et generationsbillede af netop dem, de fleste af os ikke kender så indgående. Med Bondes bog får de kvalitetsstemplet, og deres kunstneriske univers gøres tilgængeligt og forståeligt ( for det meste).
Portrættet af f.eks. Tue Greenfort har undertitlen ”Kunst i en antropocæn tidsalder”. Så er det bare om at læse hele artiklen eller slå ordet op og forstå, at det betyder den ny menneskealder – og henviser til, at Greenfort prøver at beskrive klodens tilstand på godt og mest ondt med forurening etc. Ligeså får Ivan Andersen prædikatet ”En skønhedselskende ikonoklast”. Spørgsmålet er dog, hvordan man både kan være billedkunstner og ikonoklast – dvs. ”billedstormer”. Men den betegnelse brugte man også om de ”vilde malere” – midt i 1980erne, da malerierne nærmest eksploderede på lærredet. Flere andre kunstnere får også ”dyre” ord med på vejen.
Måske kan fremmedordene hjælpe – måske står de i vejen. Det mærkelige er dog, at billedkunstnere selv elsker at anvende komplicerede begreber om noget, som faktisk kan appellere til og forstås af mange – ”almindelige” mennesker – uden for parnasset.
Bogen er lige at gå til for nye kunstsamlere. Man må hilse bogen velkommen, for den udfylder et hul, for nok kan internettet informere, men nettet hverken kvalitetsstempler eller klassificerer.
Bogen er en oplagt gave til yngre mennesker med tomme vægge og penge på lommen. For hvordan finde rundt i kunstjunglen? Hvilke kunstnere er gode nok, til at man tør købe dem – eller blot interessere sig for dem?
Nu er der 40 navne at gå efter på udstillinger og på auktioner.
Lisbeth Bonde har tidligere udgivet andre bøger, der har samlet op på de foregående kunstnergenerationer. Godt at der stadig er nogen, der tro på bogen som medie.
Der er litteraturliste, men desværre ikke noget indeks. Men de 40 portrætter er det vigtigste.
Kr.299,-
HuskMitNavn
Glyptoteket har åbnet en miniudstilling (og det er vitterlig en miniudstilling i det store museum!) og udgivet en smuk, knaldgul bog med tegninger af HuskMitNavn.
HuskMitNavn er pseudonym for en oprindelig graffitikunstner født i 1975 i Taastrup. Han blev uddannet billedskolelærer og begyndte karrieren som uopfordret graffitimand i 1990’erne. Efter 2000 blev han bredt anerkendt under navnet HuskMitNavn.
Han har været knyttet til flere danske og internationale gallerier: V1 gallery i København, Charlotte Fogh Galleri i Århus, Alice Gallery i Bruxelles og La Viola Bank i New York. Hans værker er repræsenteret på bl.a. Statens Museum for Kunst, KØS og ARoS.
Så der er ikke langt til at få en opfordring fra Glyptoteket, der har fået ny direktør, Christine Buhl Andersen, tidligere direktør på KØS ( Skitsesamlingen i Køge): Kom og tegn vort brogede publikum!
Som sagt så gjort. Med den karakteristiske fede sorte streg er det blevet til en sjov samling portrætter, hvor det moderne menneske smelter sammen med fortidens attraktive skulpturer – uanset om de er fra antikken eller senromantikken.
Det er interessant at se, hvordan HuskMitNavn fanger det almenmenneskelige hos gæsterne, der hurtigt via karakteristiske kropsholdninger kommer til at ligne skulpturerne – selv om de fleste moderne folk har en mobiltelefon i håndet, højt løftet – parat til at tage billeder. For verden opleves jo nu kun igennem den lille smartphone.
HuskMitNavn fanger det meste og er i særlig grad fascineret af livet omkring ”Vandmoderen”, den store skulptur i den smukke palmehave. Her sker alt muligt, når folk henslængt hviler ud efter de mange indtryk, som kunsten hælder ind i menneskesjælen.
Der er ingen tekst i bogen, kun et forord på engelsk. Kunsten klarer sig uden ord!
- Bogen er udgivet med støtte fra Politiken-Fonden. En mærkværdig detalje: Der gik man lige og troede at Ny Carlsbergfondet og Carlsbergfondet havde midler nok.
Bogen kan købes på Glyptoteket. Kr. 249,-