5 stjerner (6 til skuespilleren, 5 til instruktøren, 4 til dramatikeren).
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Googleren på Husets Teater og på turné.
Mads Romer Brolin-Tani skaber et smukt, uhyggeligt og skræmmende portræt af en moderne mand, der skal bære lidt for mange byrder på sine skuldre. I monologen ”Googleren” vises et glimt af en splittet verden, hvor en mærkelig blanding af hang til grusomheder og samtidig angst for det grusomme breder sig i hverdagen, i det offentlige rum og ikke mindst i medierne.
Dette skisma kommer fint og tydeligt frem i dramatikeren Julie Petrine Glargaards tekst, som Petrea Søe på bedste vis i instruktionen får alle nuancer med af. Men var det ikke for Mads Romer Brolin-Tanis indlevelse i den stilfærdige mands psykologi, kunne det være det samme.
Manden er vel 40 år gammel og kommer ind på den sorte scene i Husets Teaters store rum. Han checker døre og udgange samt talerstolens placering. Allerede her ser man en kontrolfreak af bedste støbning. Ellers er han en rigtig dusinmand, pæn skjorte, bukser uden livrem, sweater – og selvfølgelig skråtasken med materiale i og senere også den medbragte termokande.
Med lidt dukket nakke smiler han stilfærdigt til publikum, for det er hans første offentlige foredrag om jobbet som indholdsmoderator for Google. Der er 100.000 af hans slags fordelt over hele verden. Hans job er at sortere fra alt det, vi ikke må se, men som galninge lægger op på nettet. Han sidder foran skærmen hele dagen og ser på videoklip, som han kun har få sekunder til at checke, om indholdet er ok eller overskrider Googles moralkodeks. Er han for langsom, er det ud i arbejdsløshedskøen.
I modsætning til alle os, der bare bruger google 50 gange om dagen for at checke stavemåde og årstal – skal han se alt det ”forbudte”. Hen igennem hans foredrag, der bliver mere og mere defokuseret, ryger det ud af ham, hvad han skal se: det er porno, det er vold, det er selvmord, det er tortur, det er pædofili og det hele mikset. For at kunne klare den linde strøm af afskyvækkende videos har han også en anden skærm, hvor sjælen kan slappe af med mere mainstream underholdningsserier. Hvilket liv.
Han har da også taget skade. Familien er ved at ryge, han er på vej til at blive paranoid og kan ikke styre det temperament, som holdes i ave hele dagen på arbejde. Konen og børnene er lige flyttet og til sidst… nej, se selv forestillingen, for Mads Romer Brolin-Tani fortjener et stort publikum.
Det er et fint bud på samtidsdramatik, og det er en god mulighed for en skuespiller, der nærmest har aftjent sin værnepligt på Det Kongelige Teater, men uden måske at have fået de største roller. Så er en monolog jo helt perfekt, så talentet kan foldes ud og anerkendes. Men det er da mærkeligt, at mange af de dramatikere, der kommer ud af dramatikeruddannelsen, klarer sig bedst i monologen. Jeg ved ikke noget om uddannelsen, men undrer mig igen, igen. Hvorfor ikke lære at skrive dialoger? Og hvorfor ikke være i stand til at dreje en historie, så den bliver mere helstøbt. Teksten er til mg x, men vi vil gerne have lidt mere kraft og saft – rent intellektuelt.
Forestillingen kom i klemme under Coronaen og er oprindeligt vokset ud af et ny dansk dramatik-projekt på Det Kongelige Teater. Men Det Kongelige Teater har åbenbart ikke haft kapacitet til selv at vise forestillingen(!) Lidt mystisk. Men tak til Husets Teater. Forhåbentlig kan Mads Romer Brolin-Tani bruge forestillingen på bedste vis rundt i hele landet. Problemstillingen er relevant, og historien overskrider både geografiske og sociale barrierer. Sikkerhed og ordentlighed på nettet er et meget relevant spørgsmål for ALLE.
Men andre spørgsmål rejser sig: Er det rigtigt, at Google tjener flest penge på opslag, der går til den etiske og moralske grænse? Og hvorfor taler vi så meget om krisepsykologer m.m., når samtidig både den subventionerede danske filmindustri, DR og TV 2 excellerer i at sende film og dokumentarer om livets værste, mørke sider med massemordere, krig og lemlæstelse. Jeg forstår som sædvanlig ingenting.
”Googleren” er et vægtigt indlæg i debatten, uden at der dog skimtes løsninger i horisonten
Varm anbefaling for Mads Romer Brolin-Tanis skyld.
Googleren 10 — 23 nov. 2021
Medvirkende
Mads Rømer Brolin-Tani
Tekst / Julie Petrine Glargaard
Instruktion / Petrea Søe
Lyddesign / Rasmus Kreiner
Dramaturg / Louise Hassing