Menu Luk

Formidabel Chicago på Aarhus Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Formidabel Chicago på Aarhus Teater.

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Nu spiller Aarhus Teater ”Chicago”, den vidunderlige musical fra 1975 om Chicagos underverden i 1920erne. Forestillingen rydder i denne omgang bordet for stjerner. Så underholdende, velspillet og overskudsagtig på den fornuftige måde er Niclas Bendixens opsætning. Både dansere, performere, orkester og ikke mindst skuespillerne fra teatrets faste dygtige, men unge ensemble, lykkes med at forene kræfterne.

Her fremstår “Chicago” i en moderne, nordisk version.  Scenografen Benjamin la Cour har skabt en flot og effektiv funktionsduelig klassisk musicalscenografi med de rigtige showlamper, trapper og stativer. Kostumedesignet ved Helle Damgaard er interessant, da det originale sorte, ret sexede look fra 1975 i Bob Fosses version, er afløst af en mere casual grøn farveskala, som ”blødgør” historien om de kvindelige mordere.

For det er jo det pikante. Kvinderne slår deres mænd ihjel. Samtidigt er alt til salg:  tilståelser, bekvemmeligheder i fængslet, forsider i aviserne  “and all that jazz”.

Chicago i 1920erne og musicalen viser det evigt menneskelige på den mest underholdende og (frastødende) måde med den ene iørefaldende sang efter den anden –  alt præsenteret som var det en stor cirkusforestilling eller vaudeville, som man plejer at henvise til med “Chicago”.

Chicago. Aarhus Teater. 2024. Foto: Emilia Therese.i

At det lykkes så flot på Aarhus Teater skyldes ikke mindst instruktøren Niclas Bendixen, der kan se og fremhæve det bedste hos hele castet. For sjældent har jeg set så gode korsangere og dansere her i Signe Fabricius’ koreografi. Alle kan synge, danse og tale, mens mændene synes mere maskuline end ellers. Og selvfølgelig fungerer stjernerne: næsten-debutanten Amanda Friis Jürgensen gør det formidabelt som Welma med sine lange ben, hårde skal og sideblik ud til publikum. Mens musicalveteranen Sofia Nolsøe får skabt en nuanceret og irriterende Roxie, der tror, at hun kan lægge verden ned.

Chicago. Aarhus Teater 2024. Foto: Emilia Therese.

Jacob Madsen Kvols  er så velsyngende som den pengegriske advokat, og Szhirley  gør det overbevisende, men ser måske lidt for godt ud som Mamma: “Er du god ved mamma – så er der ingen enden på, hvad kvindefængslet kan ryste op med. Også Emil Prenter viser som Amos, den alt for bløde mand, hvor god en skuespiller han er.

Alle numrene går hjem, musikken flyder hos det modne, uniformerede orkester, som fungerer ideelt, også når de erobrer scenen eller blot hejses op og ned. For Aarhus Teater har et maskineri, der siger spar to til de fleste hjemlige teatre.

Chicago. Aarhus Teater. 2024. Foto: Emilia Therese.

De mange valg, der skal tages, når man skal sætte en historisk musicalsucces op, er ikke nemme. Ikke mindst her, hvor Bob Fosse’ legendariske opsætning i 1975 skabte dønninger i hele teaterverdenen. Allerede i august 1976 have Aarhus Teater premiere på “Chicago”, og i de følgende år blev historien spillet på flere danske teatre.

I1990erne skabte Fosse’s assistent og den første Roxie, Ann Reinking, en i dag historisk og emblematisk opsætning i sort, hard core minimalistisk stil, dedikeret til Fosse, som døde i 1987. Denne version er spillet rundt om i verden, New York, London og såmænd også på Det Ny Teater.

I 2002 kom filmversionen, der slog benene væk på en endnu større publikumsgruppe med Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones og Richard Gere bl.a. – en vild film om to kvinder, der både kan skyde og svinge benene, så det er en fryd.

Alt det har Niclas Bendixen og co. været oppe imod og sejrer flot i forening med en velklingende dansk oversættelse af Adam Price. Sjældent er man gået så glad hjem efter en aften i teatret.

At Aarhus Teaters bygning også skaber en perfekt ramme om disse musicals  med de vogtende svaner i loftet er en anden, men vigtig detalje.

Denne nordiske og semigrønne version, hvor der dog er hvide svanefjer til allersidst i finalen, fortjener et langt, lykkeligt liv på scenen.

Medvirkende:

Sofia Nolsøe, Amanda Friis Jürgensen, Jacob Madsen Kvols, Szhirley, Emil Prenter, Emil Busk Jensen, Anders Bilberg, Linnea Stenbeck, Mads Gronemann, Luc Boris André, Nefertiti Pedersen, Thea Carla Schott, Lasse Dyg, Tone Reumert, Ingeborg Meier Andersen, Linea Høeg

Creditliste:

John Kander, Fred Ebb & Bob Fosse

AF Fred Ebb & Bob Fosse

DIALOG John Kander

MUSIK Fred Ebb

Niclas Bendix : ISCENESÆTTELSE

www.aarhusteater.dk

 

2 Comments

  1. Karin Mortensen

    Årh synes Anders Bilberg blev forbigået her, han stjal scenen hver gang han var på! Wow en stemme

    • Ulla

      Tak for det – du har ret. Anders Bilberg i en slags dragrolle, som den kvindelige gossipjournalist, er både checket og velsyngende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *