Menu Luk

Folk og Røvere i Kardemomme By – 40 år på Bellevue Teatret.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anbefaling af Ulla Strømberg.

Folk og Røvere i Kardemomme By – 40 år på Bellevue Teatret.

40 års jubilæum er immervæk noget. Derfor havde Bellevue Teatret lørdag indforskrevet to søde kameler, som i det daglige bor i Dronningmølle. For selvfølgelig måtte årets ”Folk og Røvere i Kardemomme By” have rigtige kameler, i hvert fald ude på plænen, før og efter forestillingen. For på scenen er det jo bare et par tøjdyr, der jokker rundt og ser flinke ud: løven og æslet, som er ganske vigtige i den udødelige historie.

En rigtig kamel foran Bellevue teatret. 2021. Foto: US.

Livet i Kardemomme By er ved at få et evigt liv. Det er en venlig og opbyggelig historie om resocialisering af tre ”farlige” røvere. Også musikken og sangene er charmerende og mere end det i en fantastisk fordanskning af Halfdan Rasmussen. Der er grund til at hylde den norske historie og den visuelle side, som har fulgt med hele vejen.

Folk og Røvere i Kardemomme By. 1982. Aller første sæson på Bellevue Teatret. Tegneren Claus Seidel har været med hele vejen!

Men der er endnu en grund til at være glad på Bellevue Teatrets vegne.  For dramatiseringen af den norske ”Folk og Røvere i Kardemomme By” fra 1955 har måske været den vigtigste årsag til, at Arne Jacobsens smukke Bellevue Teatret stadig fungerer som teater og kan knejse på Strandvejen i Klampenborg med udsigt til Øresund. Teater er nemlig også business. ”Folk og Røvere i Kardemomme By” blev fra 1982 den mangeårige direktør og stadig husejer Jes Kølpins gode, årlige indtægtskilde. Det gav økonomisk tryghed og råderum til mange eksperimenter med moderne dans og et hav af musikforestillinger og musicals samt de mere satiriske produktioner som Det brune Punktum, Ørkenens Sønner og Rytteriet.

Folk og Røvere i Kardemomme By. Her Tante Sofie. 2021. Claus Seidels Streg.

Nu sidder Pia Jette Hansen som direktør. Hun har taget en teaterarv med fra Østre Gasværk med ganske pompøse musikforestillinger. Bellevue Teatret har derfor stadig brug for en stabil omsætning, og her er familieforestillingen om den lille by ude i ørkenen genial med måske 40.000 solgte billetter årligt.

Der er gået en rum tid, siden jeg sidst lod mig indrullere. Her ved jubilæet eller fødselsdagen er det et glædeligt gensyn, for produktionen er holdt ved lige og er frisk og farverig at skue. I Peter Audes iscenesættelse og med ham selv som ældste røver Kasper er der styr på det hele. Med tre musikere ovre på siden og andre aktører i dyredragterne, er der ikke ballade med fagforeningerne.

Folk og Røvere i Kardemomme By. Røveren Jesper, Peter Aude som også er instruktør. 2021. Claus Seidels Streg.

I år er der måske for første gang klippet og skåret lidt rigeligt for at kunne spille uden pause. Selvfølgelig en god idé, når man også appellerer til de 3-årige, men  historien bliver mindre logisk, når sporvognen ikke røves og der ikke er en sød direktørfrue i fængslet.

Ellers er alt ved det gamle. Der er både en løve, selv om det er forbudt på danske scener og i cirkus, og tillige et æsel, men begge er jo af det blødeste stof,  og så der de venlige borgere, der har så meget medmenneskeligt overskud at det halve kunne være nok.

Folk og Røvere i Kardemomme By. 2021. Seneste sæson på Bellevue Teatret. Tegneren Claus Seidel har været med hele vejen!

Som jeg tidligere har skrevet i bogen om Bellevue Teatret er historien nok lidt ulogisk. For hvis Kardemomme By er et minisamfund, der bygger på næstekærlighed, var røverne nok blevet resocialiseret på et meget tidligere tidspunkt, men så havde der ikke været nogen historie.

Ny som Jonathan er Casper Crump, og han er sandelig levende og ligeså den altid morsomme Farshad Kholghi som både er mexicaner og en lidt fandenivoldsk bager med langt hår.

Tiderne skifter.For denne  form for børneteater var for få årtier siden ”no go”. Nye generationer er kommet til, nostalgien blomstrer, og der er vist allerede udsolgt til samtlige forestillinger i 2021. Folk, dvs. bedsteforældre og emsige forældre, køber derfor allerede billetter til 2022.

For Bellevue Teatret er jo smukt, underholdningen tilpasset aldersgrupperne, og forældre som bedsteforældre kan nynne med, for vi er jo opflasket med historien.

Tillykke med de 40 år – og hold endelig gejsten oppe i de kommende årtier, mens popcornmaskinen i foyeren er på overarbejde. Vi kommer igen.

www.bellevueteatret.dk

Tekst, musik og scenografi Thorbjørn Egner
Instruktion Peter Aude
Oversættelse Halfdan Rasmussen
Koreografi Anne Marie Vessel Schlüter
Kasper Peter Aude
Jesper Niclas Kølpin
Jonatan Thomas Nielsen
Tante Sofie Le Münster-Swendsen
Kamomilla Kit Caroline Løvenhardt
Tommy Annevig Schelde Ebbe
Tobias Finn Rye
Vognstyrer + Slagter Sune Svanekier
Barber Sørensen Kiki Brandt
Bager + Silius Farshad Kholghi
Bastian Torbjørn Hummel
Æsel + Løve + Dyrehandler Serge Huercio

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *