Anbefaling og kommentar af Ulla Strømberg.
En retfærdig Krig. Scenekunstfilm på Teater Grob i samarbejde med Projekt Glemmebogen. Gratis på nettet i denne uge, til og med d.28.3. 2021
Og hvad er så dette: En scenekunstfilm? Et nyt begreb er født.
Det er ikke en streamet teaterforestilling, men en film skabt hen over en forestilling, som på grund af coronaen ikke bliver spillet før til november, 2021.
Det kan synes lidt forvirrende, og film og forestilling har da også forskellige titler. Men jeg må nøjes med at forholde mig til filmen, som havde streaming-premiere mandag aften og nu kan ses via Teater Grobs hjemmeside: www.grob.dk til og med d.28.3. Ganske gratis.
Instruktøren Ina-Miriam Rosenbaum har været i det politisk satiriske hjørne flere gange og kan håndværket. I denne serie ”Projekt Glemmebogen” er det både Corydon og Dong samt den store, aldrig afsluttede skattesag, som har været emnerne. Nu gælder det Anders Fogh Rasmussen, den borgerlige fløj og Irakkrigen tilbage i nullerne.
For Danmark gik i krig i Irak i 2003 og mistede alt for mange unge danske soldater. Baggrunden var ikke mindst en meget tæt alliance mellem Danmark og USA. Først i 2019 kom en udredning, der satte mange spørgsmålstegn ved Danmarks deltagelse i krigen. Var det lovligt? Var det demokratisk? Og havde den daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen skjulte, næsten personlige bevæggrunde? Vi ved det ikke, vi får det aldrig at vide, hverken via stykket eller den lange efterfølgende diskussion imellem to enige personer, journalisten Christoffer Emil Bruun og ikke mindst socialdemokraten Mogens Lykketoft, der i en årrække var finansminister og en kort tid udenrigsminister i socialdemokratiske regeringer. Denne eftersnak giver dog lidt skævvridning og gør hele projektet lidt for politisk bevidst.
Men sådan har agitprop teater altid været. Og accepterer man de præmisser, er selve den historie, som Ina-Miriam Rosenbaum har instrueret og Torben Skjødt Jensen omskabt til film, yderst underholdende og samtidig ganske professionel i sin lidt løse struktur. Musikalsk raffineret og spækket med mange vittigheder hen igennem fortællingen. For de tre medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Sofia Mehlum og Anna Ur Konoy, alle iført herreskjorter, div. parykker m.m. er indimellem ganske sjove og rammer lige på kornet. Ikke mindst Karin Bang Heinemeier har altid et stort og smittende overskud på en scene og altså nu også på skærmen.
Den alvorlige sag bliver næsten til et festfyrværkeri, når kvinderne får musik og baggrundsfilm og billeder flimrer. Så kører det hele, og man gribes og bliver også eftertænksom. Men i mine ører og øjne skurer det, når filmen så krydser til virkeligheden og en velmenende journalist allerede i selve filmen med lidt for blød stemme interviewer en tidligere udsendt kvindelig soldat. Det bliver et æstetisk sammenstød, som ikke klæder hverken den alvorlige samtale eller de vilde agitprop-karikerede scener, hvor unge Bush, Anders Fogh, og bl.a. tidl. minister, den konservative Per Stig Møller, optræder.
Det havde været bedre at nøjes med virkelighedens tv-aviser eller lign, for de nye interviews fungerer ikke for mig og altså heller ikke den meget lange, næsten enetale fra Mogens Lykketoft. Jeg havde foretrukket, hvis eftersnakken overhovedet skulle være der, at både højrefløj og venstrefløj var repræsenteret.
Det Kongelige Teater forsøgte sig på lignende manér, hvor forfatteren og journalisten Bo Lidegaard helt overflødigt skulle docere efter den meget fine forestilling ”Adressaten Ubekendt”, som omhandlede anden Verdenskrig.
Et godt råd: Undervurdér ikke publikum. Spil teater og servér realoplysninger i tilknytning til det iscenesatte spil. Så skal vi nok udrede det vigtigste.
Se ”En retfærdig krig” på nettet nu – www.grob.dk og når det bliver november måned, kan selve forestillingen ”Den retfærdige Kriger” opleves live på Teater Grob.
(PS. Det var svært at fange live streamingen, som lå på facebook, bl.a. fordi der ikke var en optakt. Men nu er det nemt på teatrets hjemmeside.)
Filmproduktion v. producer Torben Skjødt Jensen, Point of no return* Medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Sofia Mehlum, Anna Ur Konoy, Ina-Miriam Rosenbaum, Christoffer Emil Bruun & Sara La Cour Manuskript: Nanna Plechinger Tüchsen Instruktion: Ina-Miriam Rosenbaum / Torben Skjødt Jensen Scenografi og video: Signe Krogh Fotografer: Henrik Ørslev & Torben Skjødt Jensen.