∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Donizettis muntre opera fra 1832 om kærlighedens trængsler produceret af Den Jyske Opera i moderne rammer, som klæ’r både forestilling og sangere.
Engang var torvet i den lille (italienske) by samlingsstedet. Men hvor finder man samme centrale plads i det moderne samfund? Såmænd i indkøbscentrets store piazza. For der kommer alle forbi, og derfor foregår denne opdatering af Gaetano Donizettis lille jalousiopera midt imellem indkøbsposer, store vinduespartier og med den lille rengøringsmand, Nemorino, i fuld aktivitet.
Hovedpartiet synges af den sydkoreanske tenor Michael Ha, som både synger og agerer indlevet som en samvittighedsfuld og forelsket repræsentant for underklassen, der har mere end svært ved at fange den udkårne Adinas opmærksomhed. For hun er både belæst og faktisk også højere end han er – og så har sergenten et godt øje til hende.
Hvad skal han gøre? En livseliksir synes at være en god løsning, men inden den har virket, er Adina allerede godt i gang med at blive gift – midt i centret.
Der skal sluges et par kameler, hvis man kræver logik og sandsynlighed i denne opsætning, men på den anden siden er opdateringen gjort med tilstrækkelig charme og æstetisk fornemmelse, at jeg faktisk køber ideen.
For hvad skal man ellers stille op med denne bagatel af en munter italiensk opera, der har holdt sig på det internationale operarepertoire lige siden 1800-tallet? Det er forfriskende, at vi ikke bare skal vade rundt i bournonville-italienernostalgi, men faktisk bliver vidner til at gamle klasseskel tydeliggøres og aktualiseres.
Oprindelig var den attråede frøken adelig, og Nemorino blot en bonde. Nu er hun intellektuel, og han bare en håndens arbejder, mens veninderne er damer på shoppetur med masser af flotte bags. Men kærligheden overvinder alt, og eliksiren har blot sin psykologiske virkning. Det gør intet, når bare enden er god!
Opsætningen er skabt til at turnere. Derfor er scenografien ved Yannis Thavoris afgrænset, og på Gamle Scene desværre lagt nogle meter ind på scenen, så forscenen blev tom og med en halvstor orkestergrav var der pæn afstand til publikum og dermed også visse akustiske problemer. Det er nok anderledes i mindre rum. Men der skal synges kraftigt til for at klare Gamle Scene.
I København var Copenhagen Phil i orkestergraven, mens de lokale orkestre står for det musikalske på turneen rundt i landet.
Dansk/tyskeDenise Beck sang Adina pænt uden måske at få den kraft og fylde, som partiet giver muligheder for, mens Lars Møller som militærmanden havde masser af kraft og ligeså fusentasten bag eliksiren, Dulcamara, sunget af Stefan Stoll med masser af fysisk nærvær, stemmekraft og skuespil. Men uden Michael Ha’s indlevelse havde operaen ikke klaret opdateringen. Der var noget rørende ved ham, selv om hans stemme måske ikke var helt velegnet til Gamle Scene.
Den engelske instruktør Harry Fehr er vant til at arbejde med yngre sangere, og det mærkes hvordan han sammen med scenografen har fået kor og ensemble til at synge og agere sammen.
Med en sådan opsætning bliver en elsket bagatel fra operahistorien spillevende til gavn og nytte for nye generationer.
Operaen slutter turneen i Aarhus d. 29. 11 – 2. 12. 2017.
Opera i 2 akter
Opføres på italiensk med danske overtekster
Musik
Gaetano Donizetti
Originaltitel
L’elisir d’amore
Uropført
12. maj 1832 i Milano
Varighed
Ca. 2 timer 30 min. inkl. pause
Sangerfordeling Elskovsdrikken
Adina* Dénise Beck 6/10, 26/10, 28/10, 3/11, 15/11, 16/11, 18/11, 20/11, 2/12 Lina Johnson 11/10, 29/10, 7/11, 14/11, 29/11, 30/11, 1/12
Giannetta* Frederikke Kampmann
Nemorino Michael Ha 6/10, 26/10, 29/10, 7/11, 15/11, 18/11, 20/11 , 29/11, 1/12 Robin Kim 11/10, 28/10, 3/11, 14/11, 16/11, 30/11, 2/12
Belcore Lars Møller 6/10, 26/10, 29/10, 3/11, 15/11 ,18/11, 20/11, 29/11, 1/12 Jens Søndergaard 11/10, 28/10, 7/11, 14/11, 16/11, 30/11, 2/12
Dulcamara Stefan Stoll 6/10, 26/10, 29/10, 3/11, 15/11, 18/11, 20/11, 29/11, 1/12 Pavlo Balakin 11/10, 28/10, 7/11, 14/11, 16/11, 30/11, 2/12
* I tilfælde af sygdom synges Adina af Frederikke Kampmann, og Giannetta synges af Julie MeeRa Albertsen.
Den Jyske Operas Kor
Odense Symfoniorkester 6/10 – 11/10 Aalborg Symfoniorkester 26/10 – 29/10 Sønderjyllands Symfoniorkester 3/11 – 7/11 Copenhagen Phil 14/11 – 20/11 Aarhus Symfoniorkester 29/11 – 2/12