Menu Luk

Efterlysning – ny dansk musikforestilling på Fredericia Musicalteater

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse Af Ulla Strømberg.

Efterlysning – Fredericia Musicalteater.

Charmerende lille musikforestilling med ny musik og tekst af Mille Lambert og Kristoffer Nybye med tre af Fredericia Musicalteaters bedste stjerner. Endnu en sejr for Fredericia Musicalteater.

Forestillingen „Efterlysning‟ er på sine egne præmisser mere end vellykket og viser med hvilken målrettet ihærdighed Fredericia Musicalakademi, eller hvilket navn stedet har i dag,  igennem mere end 10 år har arbejdet på at styrke og udvikle både sangere, komponister, skribenter m.m. tilgavn for det danske musicalmiljø. Og det har givet gevinst – se blot på de seneste mange store musicalopsætninger – alle med danske stjerner. Og de allerfleste musicalperformere i Danmark er nu udklækket i Fredericia.

Forestillingen „Efterlysning‟ er aktuel, for det hele handler om DIG og MIG og MIG.  Der er  som sådan ingen fortløbende handling, men snarere statements, konfrontationer, hvor tekst og musik harmonerer og taler ind i tiden: Hvad føler jeg? Hvem er jeg?  Er jeg god nok? Er de andre ligesom mig? etc.  Føle, føle, føle som mennesker gør nu om stunder godt hjulpet af terapeuter og lignende.

Samtidigt giver forestillingen også, takket være bl.a. de visuelle, lidt nostalgiske associationer til en tid tilbage omkring 1980 og tidligere, hvor det var legitimt at vise charmerende musikteater i den lettere genre.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater.2025.  Diluckshan Jeyaratnam, Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Tegning af Claus Seidel.

Også den næsten glemte, mere historiske cabaretform dukker frem af glemslen til sammenligning. For der var engang, hvor skuespillere og musikere i tæt forening skabte en intens stemning, imens livets genvordigheder dissekeredes. Hvor var det hyggeligt.

„Efterlysning‟ giver masser af eftertanke og vil afgjort røre unge mennesker på vej i livet. De tre gode skuespillere og sangere er vidt forskellige. Derfor rammer de også et bredt spektrum af følelser, som kan finde resonansbund hos de fleste.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater.2025. Johanne Milland Pedersen. Pressefoto.

Sjovest er Johanne Milland Pedersen i en tilbagevendende historie: ”Når jeg bliver 30″. Her er teksten talt ud af nutiden, hvor alt lige nu skal være perfekt. Når hun bliver 30 år, skal hun tjene gode penge, men hun skal også være noget for andre og selvfølgelig er hun ikke længere single, men en del af noget større. Og hun skal ikke græde over sin ensomhed, uformåen etc. Det er morsomt, hjerteskærende og meget tæt på velfærdsdanskernes pinagtigt små problemer, uanset alder.  Godt spillet og viser et charmerende, også komisk talent hos Johanne Milland Pedersen.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater. 2025.  Diluckshan Jeyaratnam, Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Pressefoto.

Ligeledes den tilbagevendende sketch om to gamle venner, som mødes. Her viser både Søren Torpegaard Lund og Diluckshan Jeyaratnam, at de også kan spille komedie udover at synge for fulde barduner.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater.2025. , Søren Torpegaard Lund.

Igen meget menneskeligt: to personer mødes, omfavner hinanden med dunk i ryggen,  – braldrer løs – skal drikke en kop kaffe en dag og tale om fortiden, men de lytter slet ikke til hinanden og ved godt, at det med kaffe er løgn.  Igen meget menneskeligt. Uanset alder kender vi alle situationen. For mange har, uanset alder, nok både lysten og ulysten til at samle gamle bekendtskaber op, og helt generelt: hvem gider lytte til andres trivialiteter?

Alle tre sangere får også et musical-bravurnummer, som klares imponerende flot, for vi er jo i Fredericia.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater. 2025. Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Tegning af Claus Seidel.

Den debuterende instruktør, Mikal Korsgaard Larsen, har fået det hele til at hænge sammen og i samklang med scenografi og kostumer fundet en interessant tid, som hverken er nutid eller tung 1980erstemning. Samtidigt er  scenegangen velkomponeret og centreret om det evindelige køleskab – igen meget genkendeligt.

Kapelmesteren er også komponisten bag „Efterlysning‟, og sammen med to andre musikere er han desværre henvist til et glasbur af akustiske grunde, lidt ærgerligt. Musikken er ikke uforglemmelig, men velklingende – og ganske varieret.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater. 2025. Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Tegning af Claus Seidel.

Scenografien balancerer fint, lidt nostalgisk,  og et par tegninger viser helt tilbage til hedengangne Christel, men ellers er det nok lysdesigneren der har mest travlt og skaber hurtigt skiftende universer i samklang med masser af kunstige blomster. Også upåklageligt.

Forestillingen er henlagt til Fredericia Musicalteaters lille sal, og det er klædeligt. I  det hele taget er forestillingens gode resultat udtryk for, at det nytter at arbejde og videreudvikle både ideer og projekt. For sådan er det med „Efterlysning‟, der har været flere år undervejs.

Efterlysning. Fredericia Musicalteater.2025. Diluckshan Jeyaratnam, Johanne Milland Pedersen og Søren Torpegaard Lund. Pressefoto.

Forestillingen er i format tiltænkt ungdommen, men passer fint til alle  og kan varmt anbefales. Denne  Fredericia-produktion  kan snildt spilles andre steder  og fortjener det – men der kræves en smule intimitet og charme i  rummet for at understøtte den sympatiske stemning.

Medvirkende:

Johanne Milland Pedersen

Søren Torpegaard Lund

Diluckshan Jeyaratnam

 

Musik og tekst / Mille Lambert

Musik og tekst / Kristoffer Nybye

Instruktør / Mikal Korsgaard Larsen

Kostumedesign / Lotte Martine Blichfeldt

Lyddesign / Peter Løvenhardt

Lysdesign / Martin Jensen

Kapelmester / Kristoffer Nybye

Violin / Ditte Fromseier

Cello/ Mathilde Helding

www.fredericiamusicalteater.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *