Kommentar af Ulla Strømberg.
Der skal være mere end almindelig tæft for ballet og øjeblikkets behov for at få den gode idé at sætte Hendes Majestæt Dronning Margrethe II sammen med musikeren Oh Land, som faktisk har været elev på Det Kongelige Teaters Balletskole og danset i Dronningens scenografi til ”Et Folkesagn”.
Oh Land ved både hvem dronningen er, og hvad ballet kan være og vil kunne tilføre en ny verden til ”Askepot”, som er det fælles projekt på Pantomimeteatret med premiere juni 2016 – i russeren Yuri Possokhovs koreografi.
Dronning Margrethe er en dreven rotte, når det gælder scenografi til Pantomimeteatret. Askepot bliver den syvende produktion i Tivoli, mens både Det Kongelige Teater og DR og filmen: ”De vilde Svaner” også har haft dronningen som scenograf og produktion designer.
Journalister skal jo være kritiske og begavede, så ved pressemødet denne eftermiddag spurgte DR p1 s dame: ”Deres Majstæt, har du lyttet til popmusik”. Dronningen fik spørgsmålet gentaget, men hoppede gudskelov ikke på den limpind og svarede blot ved at ryste på hovedet.
Samarbejde er vigtigt for selve skabelsesprocessen, forklarede Dronningen sidenhen.
Balletten er i øvrigt en del af den oprustning, som Tivoli er i gang med lige nu inden for alle teatergenrer med en øverste chef for hele kulturområdet: Nikolaj Koppel, en leder af Pantomimeteatret: Peter Bo Bendixen og en ny leder inden for teaterproduktion: Peter Reichhardt.
Det Kongelige Teater burde måske snart tænke over konkurrencen – i hvert fald inden for ballet-området.