Anbefaling af Ulla Strømberg.
Søndag d.19. juni genåbner Designmuseum Danmark efter to års nedlukning. I mellemtiden er hele det gamle bygningskompleks imellem Bredgade og Amaliegade i København blevet renoveret.
Det charmerende museum var nedslidt og levede på flere punkter ikke op til de moderne krav til et museum. Selve renoveringen har kostet op mod 100 millioner kroner, mens et tal for opsætningen af de nye udstillinger ikke kendes.
For private fondsmidler er det gamle Frederiks Hospital blev ført up to date rent museumsmæssigt og arkitektonisk. Museet oplyser, at det har været en balancegang imellem Eigtved og Lauritz de Thurahs oprindelige 1700 tals-arkitektur og den renovering ved Kaare Klint, som blev foretaget, da museet flyttede ind i bygningerne i midten af 1920erne.
Hvad der er tilbage af det ene og det andet er svært at se, for mange vægge og vinduer er langt hen ad de marmorbelagte gulve dækket af bløde tekstiler, der giver en sprød, næsten spirituel stemning med mange forskellige lysvirkninger. Det hele lyser af modernitet. Forvent ikke at finde så meget, der viser tilbage, og dog.
Det er i alt otte ganske forskellige, større og mindre, udstillinger, som museet genåbner med. Nogle af rummene viser eksempler på museets righoldige samling eller samlinger, andre omfavner tidens stil, så selv gode gamle danske ord må vige for nymodens engelske termer.
THE FUTUR IS PRESENT
Første afdeling er helliget fremtiden, eller som der står: ”The Future is present! Her er det engelske sprog ganske fremherskende. Den danske designgruppe Spacon & X, som er en forkortelse for Spatial Conversion & Cross-Functionalism, har fået forholdsvis frie hænder til at vise, ikke hvilke løsninger, men snarere hvilke spørgsmål, designverdenen tumler med for tiden. Tegnestuen blev grundlagt i 2014 i København og har i dag 30 medarbejdere, lige fra arkitekter, designere til mere håndværksorienterede folk.
De nyindrettede rum er smukke at skue, men selve udstillingens kerne kan være svær at fange. Det er dog vigtige spørgsmål om bæredygtighed, naturprodukter, forurening og alt det andet, vi ikke kan ryste af os som engagerede borgere, der er emnerne. Selv skriver museet, at udstillingen netop vil vise, hvad designere, tænkere og kreative talenter arbejder med for tiden for at forme en bedre fremtid.
En ny museumsdefinition
Denne fremtidsdel, hvor mange af de viste elementer ikke som sådan er museumsgenstande, har fået overraskende meget plads i forhold til mere traditionelle museumsopstillinger. I øvrigt skal museet ikke klandres for at ville udvide museumsbegrebet, eller ligefrem sprænge det. I Paris sidder internationale museumsfolk i organisationen ICOM på tredje og fjerde år og skændes om en ny museumsdefinition. For verden har ændret sig, og museerne bør følge med tiden, mener flere. Nu skal selv museumsdefinitionen tage højde for det hele, inc. køn, etnicitet, klasse, alder, bæredygtighed, forurening, ressourceknaphed etc.
WONDER
Designmuseum Danmark vil gerne vise spændvidde og diversitet. Derfor rummer den afdeling med overskriften ”Wonder” bl.a. noget så ”klassisk” som en smuk opstilling af 150 snustobaksdåser, vist primært i porcelæn, fra en samling. Det er da lidt specielt i disse år!
Også to unikke samlinger af ”Tsubaer” er bemærkelsesværdige. Museets første direktør, den alsidige Pietro Krohn, samlede på japansk kunstindustri. Og en Tsuba er en prydelse, som sidder ved håndtaget på et samuraisværd. Vær dog ikke flov, hvis begrebet ikke var kendt!
Museet har to samlinger af Tsubaer og viser de runde udsmykninger i veldesignede træmontrer. Men hvor vigtigt er det egentlig, i en tid, hvor vi ønsker fred og forståelse og vil fjerne kønsskel?
MØNSTERKRAFT
Mønsterkraft – dækker over både en stor installation, der viser hvordan museets mange stofruller opbevares på museets depot, og tillige er der montrer, som viser højdepunkter i bl.a. dansk tekstiltryk fra det 20. århundrede. Her er det kunstindustri, så det basker.
BORD DÆK DIG
Under overskriften ”Bord, dæk dig” kan flere hundrede års bordskik opleves. I et af de lange, smalle udstillingsrum står en 11 meter plexiglasmontre med opstillede spiseborde fra forskellige epoker. Nutidens æstetik vinder sandelig ikke den konkurrence. Der var mere stil over de tidligere tiders porcelæn og glaskunst.
En af de mindre udstillinger, også under WONDER, handler om “Dansk Sølv”. Sølvet får en delikat opstilling med udvalgte sølvkander m.m. Flot ser det ud og i en raffineret lyssætning, som har skiftende fokus.
FORMENS MAGI
Mod slutningen af den, i bogstavelig forstand, rundgang kommer en stor og vigtig opmarch af det, der vist kan betegnes som designikoner. Overskriften er “Formens magi”. Her kan både den unge og den gamle besøgende se og gense nogle af de vigtige klassikere fra det tyvende århundrede. Interessant er den bevidste markering af sammenhængen imellem billedkunst og kunsthåndværk, som det jo hed engang.
Takket være et samarbejde med Louisiana og herunder også Kunsten i Aalborg vises en ganske interessant sammenblanding af billedkunst og design. Tilbage fra Willumsen og Thorvald Bindesbøll over popkunsten i 1960erne og videre op mod vor egen nutid. Charmerende og underholdende, men kompakt bliver det, når både små skulpturer og raffinerede stole og andre møbler blandes på et lille område. Her måtte museet godt have givet nogle ekstra kvadratmeter, for denne del er vigtig. Det her er jo i klassisk forstand kernen af begreberne design og formgivning.
I øvrigt kommer man til at savne arkitekten Finn Juhls privatbolig, som i dag er underlagt Ordrupgaard. For netop i det hus kan en ideel symbiose imellem kunst, arkitektur og tiden som medspillende faktor, opleves. Det som “Formens magi” på bedste vis har sammenstillet, er helt naturligt tilstede i Finn Juhls hus med hans egne møbler og Asger Jorn og Lundstrøm på væggene.
Museer kræver plads
Museer i almindelighed og dette museum i særdeleshed har brug for plads, så hver en kvadratmeter er dyrebar. For den udvidelse af museet, som den forrige direktør tilbage i 2006 ønskede at grave ned under jorden, blev aldrig realiseret.
Derfor er hele det gamle Frederiks Hospital nu i spil for at opfylde de mange behov og her indgår også det fine bibliotek for design, kunsthåndværk og meget mere samt en nyindrettet café.
Sæt god tid af
Det nye Designmuseum Danmark kræver noget af sit publikum. Der er brug for koncentration og masser af tid, for det er nede i detaljerne, at oplevelserne skal hentes.
Jeg fik lov at se de nye museumsrum sammen med nogle andre journalister for få dage siden, hvor der stadig var håndværkere og kuratorer, som arbejdede på højtryk. Også ude i Grønnegaarden var der travlhed med at bygge et “hus” og få det hele klart til denne søndag d.19. juni.
God fornøjelse.
Ps. Selvfølgelig gives der ikke stjerner. Jeg afventer den endelige lyssætning og først som sidst brochurer, guider og gode plancher, så alle, uanset alder og baggrund, kan fanges ind af det ret basale: Tingene omkring os. For det er vel i sidste ende det, som design går ud på.
I renoveringsperioden har museet været til offentlig diskussion et par gange. Kort efter Coronaen var en realitet i Danmark, og landet lukkede ned, blev en lang række medarbejdere opsagt på museet, fordi ledelsen ville fremskynde en allerede planlagt renovering. For lidt mere end halvt år siden meldte Grønnegaards Teatret ud, at de syv måneder før prøvestart på årets sommerforestilling i den historiske have, Grønnegaarden, ikke længere kunne være i museumshaven, fordi museet havde andre planer. Grønnegaarden gav oprindelig navn til teatret, der blev grundlagt i begyndelsen af 1980erne og siden har spillet i de historiske omgivelser på museet.
INFO.: Designmuseum Danmark, tidligere Kunstindustrimuseet, Det danske Kunstindustrimuseum er en selvejende institution. Museet blev grundlagt i 1890, åbnede i 1896, flyttede til det tidl. Frederiks Hospital (den nuværende adresse) i 1926. Nuværende direktør: Anne Louise Sommer.
www.designmuseum.dk