∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Eva Zierau. Animationsfilm med dybde.
Den måtte jo komme på film i en animeret version. Franskmanden Antoine de Saint-Exupérys ikoniske børnebog bog fra 1943: Den Lille Prins. Bogen, der er oversat til 250 sprog, solgt globalt i mere end 145 mio. eksemplarer og er spækket med livsvisdom. En af de centrale sætninger i bogen er: Man kan kun se med hjertet. Det essentielle er usynligt for øjnene. Ifølge historien om den lille prins, der bor på den øde planet med sin elskede rose, er det ikke det ydre, der betyder noget i verden men det indre.
Hvordan får man for børn i 2016 forløst en poetisk og stille historie om det væsentlige indre? Det er ikke en let opgave. Instruktøren Mark Osborne, der står bag tegnefilmen Kong Fu Panda (2008) har gjort et forsøg. Det er han kommet godt fra.
Foto: Scanbox Entertainment
For at føre universet op til i dag kører to sideløbende historier, der er tæt forbundet. Hovedpersonen er en lille pige på 9 år, som med sin mor flytter ind i et nyt hus tæt på en prestigefyldt skole. Moren har kæmpe ambitioner på datterens vegne og beordrer hende til at studere matematik og naturfag hele sommerferien, således at hun, kan bestå optagelsesprøven til skolen.
Foto: Scanbox Entertainment
Ved siden af deres nye hjem, ligger et gammelt faldefærdigt hus, hvor der bor en excentrisk gammel mand, der viser sig at være piloten, der for mange år siden styrtede ned i Saharas Ørken, og dér mødte Den Lille Prins fra bogen. Manden har sit faldefærdige fly stående i baghaven og drømmer om, at det skal på vingerne igen. Han har også stadig sine pilotdagbøger fra den gang spækket med bogens kendte tegninger. Den lille pige synes selvsagt, at det er langt sjovere at høre om prinsen end at studere matematiske formler helt alene, og snart begiver det umage par ud på eventyr sammen.
Foto: Scanbox Entertainment
Filmen er et miks af Antoine de Saint-Exupérys oprindelige historie og den moderne historie med pigen og den gamle mand. Hovedtemaerne i den nye fortælling er kærlighed, ambitioner og grådighed. Filmen er lavet med stor respekt for originalværket samtidig med, at historien bliver ført ind i det 21. århundrede. Produceren Dimitri Rassam siger: Det var vigtigt at det kreative hold ville behandle den grundlæggende historie med respekt, men uden at være bundet af den.
Foto: Scanbox Entertainment
Hvordan lever den filmiske oplevelse så op til den bevægende oplevelse, det er at læse bogen? En del voksne vil nok mene, at der visse steder går lige lovlig meget Disney i de scener i filmen, der udgør den moderne historie. Her er tempoet hurtigt. De onde jagter de gode. Vi ser drabelige kampe og store eksplosioner. Flyvemaskinen med den lille pige ved roret kommer på vingerne og flyver midt ind i alt dette.
Visuelt er filmen flot. Fuld knald på farverne. I pigens realverden bruges computergeneret animationsteknik og i prinsens verden en såkaldt stop-motion animeret teknik. Det virker godt og er med til at adskille de to verdener.
De sidste 20 min. kunne godt være udeladt. Filmen varer 108 minutter og det er for længe i hvert fald for en 7 årig, som er den nedre aldersgrænse for filmen. De to sideløbende historier gør det også lidt kompliceret at forstå handlingen, især hvis man ikke kender Den Lille Prins i forvejen.
Når det er sagt, er Den Lille Prins en fornyende og anderledes tegnefilm med en dybde, som vi ikke plejer at se indenfor animationsfilm. Tag et barn du holder af ved hånden og gå ind og se filmen. Der er meget at tale om bagefter.
Instruktør: Mark Osborne
Trailer: Scanbox Entertainment
Premiere: 9. juni 2016