Af Lars Dybdahl m.fl.
Anbefaling af Ulla strømberg.
Dansk designhistorie I og II, nyt stort bogværk af Lars Dybdahl m.fl.
Over 800 siders dansk designhistorie fordelt på to bind.
Det kommer nok ikke bag på nogen, at der er rykket ved designbegreberne i de seneste årtier. Det har fået tidligere museumsinspektør ved Designmuseet, designhistorikeren Lars Dybdahl til at stå for dette imponerende store bogprojekt og selv skrive første bind på 580 sider samt redigere bd. II’s artikelsamling af en række designforskere.
Bd. I giver det store overblik og er i sig selv et ambitiøst projekt, hvor Dybdahl kapitel for kapitel i mere eller mindre kronologi kommer igennem de fleste aspekter inden for det, vi i dag forstår ved design. I bred betydning omfatter design også hverdagsgenstande uden navngivne ophavsmænd. Dybdahl går naturligt nok tilbage til oldtiden og omtaler mange af de genstande, som alle kan nikke genkendende til, da de har været obligatorisk stof i gamle og forhåbentligt også nyere skolebøger. Dybdahl kunne næsten beskrive Rosenborg Slot i alle detaljer og derved klare en periode med et ben i renæssancen, barokken og tiden efter eller gå til andre af vores kulturhistoriske museer. Alt er design.
Bogen trækker de store linjer og udvider dermed designbegrebet til at omhandle det, vi tidligere har betegnet som håndværk og eventuelt kunsthåndværk. Designbegrebet bliver som en paraply over flere årtusinders frembringelser.
Andre har dog betrådt samme sti. Tænk blot på tidsskriftet Mobilia som udkom på dansk og engelsk tilbage i 195oerne og frem til 1980erne. Siden kom en række bøger af tidsskriftets sidste redaktør, Per Mollerup, fra Dansk Designcenter, og i bogen ”Designmaskinen” af Ida Egholm og Anders Michelsen (1999) blev designbegrebet uendeligt. Heller ikke her var der begrænsninger for, hvad der er design.
Præstationen fra Lars Dybdahls side kræver respekt.
Illustrationsmaterialet, som er vigtigt, når emnet er design, viser mange kendte genstande – og det uanset om emnet er fra oldtiden eller moderne tids legoklodser, Nørgaards T-shirts og Novo-penne.
På de tætskrevne sider med små typer og de mange fotos lefles der alligevel ikke for læseren. Tværtimod skriver Dybdahl i klassisk akademisk stil, hvor sproget og sætningskonstruktionerne er lange og nok et stykke fra det, som bogværket også handler om: det ultimativt gode design, som eksempelvis en bondestol eller Arne Jacobsens spisebestik. Eller for at bruge en designfloskel tillagt Ludwig Mies van der Rohe: ”Less is more”.
Layouten af bogværket, ved den kendte grafiker Michael Jensen, er ganske mainstream.
Dette digre værk lægger op til at blive tvangslæsning og pensum på Det Kongelige Danske Akademis designuddannelse, men godnatlæsning for unge designere bliver bøgerne næppe. Dertil er de for tunge.
I disse tider, hvor genbrug er blevet et mantra for mange, er denne store, historiske gennemgang af dansk design i bred betydning god at have ved hånden, hvis man vil fordybe sig i fortiden eller blot gårsdagens objekter.
Her er endnu et stort bogværk fra Strandberg Publishing, også det er imponerende.
Udkommet dec. 2023