Anbefaling af Ulla Strømberg.
Stram, konkret og velskrevet bog går bagom det, alle i dag interesserer sig for: dansk design.
“Dansk Design: Ganske enkelt” lyder den simple titel på en ny gyldendal-bog skrevet af Per Mollerup. I modsætning til mange af de designbøger, som er kommet i de senere år, skrevet af henholdsvis journalister, mediedarlings eller kunsthistorikere, så ved Per Mollerup, hvad han taler om. For alle hans publikationer igennem årene har været drevet af en varm og monomanisk kærlighed til det enkle, det rene og det simple inden for design og arkitektur.
Per Mollerup, som senest har været professor i Melbourne fra 2009, men tidligere var professor i Oslo fra 2005-09, blev dr. i arkitektur ved Lunds Universitet i 1997. Tidligere og efterfølgende har han skrevet en lang række bøger, der alle handler om det enkle, det simple, det nyttige, inden for dansk og udenlandsk design. Ved siden af har han redigeret det banebrydende tidsskrift Mobilia i en årrække og haft sit eget firma, der har rådgivet inden for design og branding: Designlab. Mange af de visuelle (og simple) løsninger, vi støder på i det offentlige rum, er blevet “opfundet” af Designlab.
Med bogen “Dansk Design: Ganske enkelt” opsummerer Mollerup mange af sine tidligere skriverier på sin sædvanlige skarpe manér og indleder naturligvis med en længere redegørelse for begrebet enkel – og enkelt. Efterfølgende undersøger han forskellige kategorier, mens bogen igennem alle sider lyser af hans særlige kærlighed og interesse for “stolen”. Før alle andre teoretikere kunne se sammenhængen i den danske stols udvikling, havde Mollerup en fin samling, som også blev udstillet. Det var år før, at Kunstindustrimuseet blev til det åbne marked, som stedet er i dag, og før en designerstol blev hvermands eje. Per Mollerup var en “first mover”, og det er bogen også et fint bevis på.
Sproget er enkelt og knapt, for der skal være styr på og overensstemmelse imellem form og udtryk. Der indsniger sig dog et par steder en vittighed eller en spidsfindighed, som eksempelvis ved gennemgangen af Arne Jacobsens dørgreb (1955), hvor det indendørs greb er mindre end det udendørs, og Mollerup konkluderer: “Hænder med handsker er større end hænder uden”.
Bogen er smuk at skue, men henvender sig nok primært til fagfolk. Det er synd, for der er meget at lære om den danske “enkelthed”, også i de mange gode afbildninger, der alle lyser af den skønhed, som kommer af samspillet imellem æstetik og nytte.
www.gyldendal.dk
(Anmeldelsen er kort, og der mangler billeder – grundet en fortsat dårlig højre hånd. Beklager).