Menu Luk

Dansedrømme – kærlighed, 2024 -produceret af Balcon.nu.

Anbefaling af Ulla Strømberg.

Dansedrømme – kærlighed, 2024 -produceret af Balcon.nu – Mellemgulvet på Skuespilhuset.

Det er et spændende eksperiment, som nu er 10 år gammelt. Unge mennesker får via workshops m.m. mulighed for at prøve kræfter med dansens verden, forstået som moderne dans.

Bag initiativet står Annette Abildgaard,  og i flere år har koreografen Tim Rushton været koreografisk ankermand, mens elever fra Designskolen har stået for kostumer m.m.

Dansedrømme – kærlighed. 2024. Foto: Jakob Mydtskov.

I år er overskriften kærlighed. Hovedkoreografen er Vidar Hansen, mens de 22 unge mennesker både taler,  synger en smule og bevæger sig til Gert Østergaards meget velfungerende og perfekt tilpassede musikalske underlægning – afviklet live fra siden af scenen.

Det er et imponerende  projekt, hvor den veltilrettelagte koreografi og det animerende lydbillede bærer fortællingen igennem: ung kærlighed, tiltrækning og frastødning – ja, nej, ved ikke!

Det er ikke en forestilling, der er færdig og har krav på anmeldelse,  men det er ganske imponerende, hvordan en gennemtænkt  koreografi og en musikalsk komposition kan skabe de rette  rammer for danseglade, unge mennesker.

For de unge deltagere må det være en uforglemmelig proces.

Jeg har fulgt projektet Dansedrømme i de senere år – hvor mange af de ”rigtige” tiltag er blevet en del af hele processen,  bl.a. ”bæredygtige”  genbrugskostumer.   I år er designeleverne efter min opfattelse gået i den forkerte retning: gråblå, ret uklædelige haremsbukser og mærkelige overdele med variationer.

Dansedrømme – kærlighed. 2024. Foto: Jakob Mydtskov.

Der er tillige alt for mange snører (har de haft et kursus i hulslåning?)  samt nogle store tørklæder, så man tror sig helsat til Mellemasien i de første mange minutter.

Kostumerne giver en forkert tristesse og tunghed, som de unge mennesker faktisk må bruge hele forestillingen på at frigøre sig kropsligt fra – for til sidst at bryde ud i glad, fælles dans og sang på trods af de tunge kostumer.

Men projektet er på alle måder værd at applaudere og måske kopiere andre steder i landet!

Det kunstneriske team:

Instruktion og forestillingskoncept /Vidar Hansen

Kunstnerisk konsulent / Tim Rushton

Komponist /  Gert Østergaard

Kunstnerisk leder  /  Anette Abildgaard

 

Koreografien er skabt i samarbejde med de medvirkende unge:

Amalie Hald Hørbye, Anna Sigrid Warring Thomsen, Benedicte Rose Hoff Crump, Carla Caceres Stefansdatter, Emma Tora Bruus Mikkelsen, Eva Taagehøi Nykjær, Frederik Madsen, Frederikke Pi Engedahl Vestergaard, Ida Maria Vraa Nielsen, Isak J. Eskelund, Laura Mollie Wich, Lilja Femerling, Lærke Rose Bay, Lucas Fassari, Malikka Malkki, Martin Skjoldborg, Rikke Møller Thykjær, Sara Skjoldborg, Setareh Tayari, Sia Lindhart, Sidsel Marie Bodin, Sophia Bygebjerg Petersen, Sophie Winther.

 

Deltagere i Designprojektet:

Ajo Seider Bonde, Ronja Silke Hutters, Benedicte Stefansson, Sofia Isabella Skiada, Rosa Blicher Hybel, Petra Linea Weymann, Sara Bech, Nana Hvingel, Ellen Christine Friis.

www.balcon.nu

 

1 Comments

  1. Lea

    Alt for meget og for tungt stof i de kedelige kostumer – passer dårligt til flere af de små og spinkle skikkelser, der nærmest drukner i stof og mærkværdige snoretræk.
    De 22 agerende er bedst, når der er fart over feltet – ikke så overbevisende i de stille passager. Uddelingen af papirshjerter blandt publikum – virker ikke helt så godt, som man måske har forestillet sig?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *