∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Det er en sejr for både Odense Teater og den seriøse musical, der vil andet og mere end den blotte broadway-nostalgi. For Odense Teater er først i Danmark med ny amerikansk musical skrevet henover filmen og bogen ”Catch med if you can” om virkelighedens lystløgner: Frank William Abagnale Jr.
Ensemblet på i Odense Teater er veltrimmet og imponerende velspillende, og med den velsyngende gæst, Laus Høybye, kan besætningen ikke være bedre.
Laus Højbye lykkes mere end 100 procent i rollen som den unge, venlige, let psykopatiske svindler, der uden uddannelse får ansættelse som både pilot, læge og anklager – og oveni også er mand for en stribe af checkrytteri og selvfølgelig dokumentfalsk. Alt sammen er sket i virkeligheden, men hvem ved, om forfatteren, Abganale JR., ikke pyntede lidt på lovovertrædelserne, da han i 1980erne skrev sin selvbiografi.
Historie er hentet fra virkelighedens USA i 1960’ere og 1970’ere. Men på trods af instruktøren Rolf Heims vanlige sans for dialektisk realisme, dvs. det må ikke blive for ”lækkert”, lykkes forestillingen med at skabe en række flotte karakterer, dog i diskutabel indpakning. Men det kommer jeg tilbage til.
Musicalen er skabt af 3 Broadway-veteraner: Terrence Mcnally, Marc Shaiman og Scott Wittman, der står for henh. manuskript, musik og sangtekster, på dansk i en eminent oversættelse af Henrik Lykkegaard. Kort sagt: et fantastisk oplæg, som Odense Teater får alt ud af.
I en lind strøm i flot tempo udvikler scenerne sig i musicalen med flere psykologiske nedslag. Claus Riis Østergaard er formidabel som politimanden med et brændende ønske om at afsløre den unge, trods alt fascinerende svindler. Kraftfuld, amerikansk i udtrykket og med et glimt i øjet. Det gør historien dobbelt god, at jægeren og ofret i flot modspil til sidst forenes, selv om der kommer tremmer imellem dem – for en stund på 7 år!
Mange af de andre skuespillere skaber næsten troværdige, humoristiske portrætter, bl.a. Betty Glosted som indbegrebet af en svigermor, Anders Gjellerup Koch som den amerikansk lykkeridder-far, der ender på flasken og Cecilie Gerberg som den uskyldsrene kærlighed. De kan alle både synge og spjætte på bedste showmanér, men koreografien synes lidt gumpetung – uden at være retro på den gode måde.
Også scenografien står i vejen. De alt for realistiske brungrumsede farver og lige så de alt for tunge trenchcoats og andre kostumer modarbejder den lethed, som ensemblet har – og det scenografiske bliver stopklods i dansenumrene, som i øvrigt ikke har nok plads. Der står en al for stor rotunde midt på scenen og skygger for det flotte fynske bigband med 19 mand. Det er synd.
Instruktionen i øvrigt og de fremragende skuespillere og musikere havde fortjent en bedre indpakning, men alligevel bliver aftenen næsten perfekt – og i hvert fald hele turen fra København værd.
Ps. “Catch Me if you can” havde i filmversionen Leo di Caprio I hovedrollen.
Forestillingen spilles indtil 16. Marts.2018.
Catch med if you can:
MEDVIRKENDE
Laus Høybye, Claus Riis Østergaard, Anders Gjellerup Koch, Natalí Vallespir Sand, Cecilie Gerberg, Betty Glosted, Peter Gilsfort, Sara Gadborg, Mikkel Bay Mortensen, Joakim Lind Tranberg, Joakim Skovgaard, Rasmus Grandt Henriksen, Sofie Akerø, Line Staun Jensen, Terese Agnete Christensen, Niels Skovgaard Andersen og Steffen Hulehøj Frederiksen.
Manuskript af Terrence McNally
Musik af Marc Shaiman
Sangtekster af Scott Wittman & Marc Shaiman
Iscenesættelse og bearbejdelse ROLF HEIM
Scenografi og kostumer SISSE G. JØRGENSEN
Koreografi PETER FRIIS
Kapelmester TORBEN SMINGE
Musikalsk rearrangement JOHN KRISTENSEN
Lysdesign BRIAN NIJIE
Lyddesign RUDI SENF, JESPER FINDSHØJ
Oversættelse HENRIK LYKKEGAARD
Præsenteret efter aftale med MUSIC THEATRE INTERNATIONAL (Europe)
Oprindeligt produceret til Broadway af MARGO LION, HAL LUFTIG