Anbefaling af Ulla Strømberg.
Ballet, ballet, ballet og endnu mere ballet.
I flere år har ikke mindst københavnerne været underernærede med ballet. Men heldigvis opstod festivalen “København Danser” for et par år siden med spændende internationale gæstespil. Også Kammerballetten, Verdensballetten samt Balcons ungdomsballetter har givet koreografer nye muligheder. På Bellevue er der nye tilløb til at tage den gamle tradition med Sommerballet op igen. Kort sagt – der har været gode danseoplevelser i hovedstaden denne sommer.
I aften tirsdag d. 29. august begynder et kortvarigt, men længe ønsket gæstespil i Tivoli med Alvin Aileys legendariske amerikanske ballet. Det er mere end velkomment, for årtier tilbage var det nærmest en årligt tilbagevendende begivenhed i Tivoli med Donna Wood i spidsen for det fascinerende dansekorps.
Sideløbende igennem 25 år har Neel Resling Halpern Fonden støttet unge ballettalenter. I år kan fonden fejrer 25 års jubilæum, og det skete søndag med et meget imponerende danseprogram på Bellevue Teatret. Igen søndag dansede Alban Lendorf denne gang i en fin pas de deux med Ji Min Hong af Tobias Praetorius. Selene Muñoc overraskede igen med flotte spanske flamingotrin. Fire herrer fra Uppercut kunne med en bænk som eneste rekvisit holde gejsten oppe med stadigt tiltagende og medrivende rytmer.
Dans kan noget helt særligt og fjerner alle sprogbarrierer. Det ved danseren og iværksætteren Ulrik Birkkjær om nogen – og det var mere end fortjent, at netop han fik Fondens hæderslegat for ikke mindst det store arbejde med at skabe den nye internationale festival ”København danser”.
Nu begynder vintersæsonen, og den er ikke prangende på Det Kongelige Teater, selv om der på lørdag er en ny opsætning af Balanchines ”Skotsk Symfoni”. Denne ballet har aldrig før været danset i København, skønt Balanchine efter sigende skulle være inspireret af Bournonvilles ”Sylfiden”, der i øvrigt bliver anden del af programmet fra på lørdag.
Konklusionen må derfor være indtil videre, at nye entreprenører har taget over der, hvor Det Kongelige Teater, som engang var bannerførende og viste både udenlandske gæstespil og nye koreografier, er bremset op.
Fra tirsdag og de næste dage er det afsted til Tivoli – hvor programmet lover, at ”Revelations” danses hver aften. I øvrigt en ballet med urpremiere i 1960 og scenografi af dansk-amerikanske Ves Harper.
I morgen onsdag kommer anmeldelsen af Alvin Ailey-balletten her på kulturkupeen.dk