∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Asta – Det Flydende Teater på Sophienholm og på turné.
Sjovt og meget musikalsk kvindeportræt af myten Die Asta – af Det Flydende Teater, Teatergrad.
Sommerteater på et smukt sted under en varm sommerhimmel! Kan man ønske sig mere? Og når også teaterfolkene giver den hele armen, føler man sig mere end velkommen i den smukke park ved Sophienholm, i nabolaget til statsministerens officielle bolig Marienborg. Vi er altså tæt på magtens hule!
”Asta” er endnu et emanciperet kvindeportræt skabt af Det Flydende Teater. Asta kender vi som stumfilmstjernen Asta Nielsen (1881-1972). Men måske har mange glemt, hvad hun stod for. Men det demonstreres i høj grad af de fire aktører, tre skuespillere og en musiker. Asta Nielsen var på alle måder emanciperet og en avantgardist i egen ret. Asta Nielsen sprængte rammerne for den gængse borgerlige kvinde. Allerede som 20 årig fik hun et barn uden at være gift. Barnet voksede op hos sin bedstemoder. For det blev stumfilmen, som betød alt for Die Asta, der i sine aktive år primært boede i Tyskland. Selvbiografien ”Den tiende muse” – er stadig den bedste kilde til Asta Nielsen, der aldrig fik et kunstneriske efterliv. Hun tilhørte stumfilmens epoke.
Med skuespilleren Nanna Cecilie Bang som titelfiguren Asta, er det en anderledes præstation end forventet. Ganske utraditionel tilgang til en historisk person, men interessant i al sin Verfremdung. Nanna Cecilie Bang skiller sig nemlig ud, ikke kun i spillestil, som er overraskende nutidig og ”naturlig”, også i sin stærke, markante fysiske tilstedeværelse over for to (små) mænd, der er som klippet ud af tiden i de første årtier af 1900-tallet – både stilmæssigt og stemmemæssigt. Fint spillet af Rolf Hansen og Janus Elsig, der har nok at bestille med figurer som Poul Reumert, Astas medspiller i filmen ”Afgrunden”, og som Astas første ægtemand, Urban Gad, og flere andre historiske personer.
Teksten af Julie Petrine Glargaard er knap, nærmest som stikord, men yderst velfungerende og sammen med scenografi og kostumer af Lisbeth Burian skabes en charmerende stemning med mange hints til tiden mellem de to store verdenskrige. Her var glemsel og løssluppenhed en livseliksir for borgerskabet, som i nogle timer kunne slå sig løs i et vildt aften- og natteliv. Og det er netop denne ”glemsel” og “flugt”, som også skabte den store succes for Die Asta og stumfilmen som kunstart. Det var ikke naturalisme, men 1900-tallets svar på Sturm og Drang, der blev demonstreret på filmlærredet.
Men uden komponisten og musikeren Karen Duelund Guastavino ville forestillingen ”Asta” være mager. Karen Duelund Guastavino har både skabt en fascinerende sound og taget tidens instrumenter i brug og står selv på podierne og griber de forskellige instrumenter og synger i den klassiske mikrofon.
Historien er blevet til en smuk og lidt overraskende fortælling holdt effektivt og muntert sammen af instruktøren Pelle Nordhøj Kann.
Som en sommerspøg er denne ”Asta” med en energisk og nutidig skuespiller i titelrollen perfekt som udendørsteater og lægger sig smukt op ad vores aktuelle tid, hvor kunsten i høj grad forsøger at fremhæve og af og til ligefrem rehabilitere stærke kvinder fra fortiden.
Derfor: varm anbefaling til ”Asta”: et kvindeportræt under åben himmel, hvor vi i halvanden time flyttes tilbage i tiden via en imponerende indsats af Det Flydende Teater og co. Det er værd at bruge en aften på – og så i de smukke omgivelser.
Medvirkende Nanna Cecilie Bang, Rolf Hansen, Janus Elsig, Karen Duelund Guastavino
Instruktør Pelle Nordhøj Kann
Dramatiker Julie Petrine Glargaard
Komponist og sangtekster Karen Duelund Guastavino
Scenograf Lisbeth Burian
Koreograf Jannik Elkær
Lyddesigner Janus Jensen
Lysdesigner Flora Pelle Brandt
Kreativ producent Christine Worre Kann
Se om spillesteder og tider – og efterfølgende turne:
Se Asta Nielsen som Hamlet:
https://www.youtube.com/watch?v=oz7aoVcRI58