∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Apollonian Blackout – på Teater Sort/Hvid.
Næppe har vi åbnet døren til Staldgade 26 på Vesterbro, før vi er i New York eller i en klub i Caribien. Stemningen er allerede på 80 grader (celcius) fra første sekund og bliver blot mere og mere intensiveret den næste halvanden time. For den fortsatte rytme synes aldrig at stoppe og afgiver uafbrudt stigende og aftagende kurver og nye stemninger, der forstærkes og siden fader ud. Men det er ikke helt simpelt, for udover de 11 musikere har en hær af fagfolk, som ikke kan høres, men ses, været på denne opgave for at servicere guden Apollon, sangens gud, og naturligvis gruppen Hess is more.
Det er multimusikeren Mikkel Hess og co. som har indlogeret sig hos Teater S/H, og det er en fantastisk idé. Gruppen Hess is more har tidligere med stor succes opført koncertværket ”Apollonian Circles” på bl.a. Charlottenborg. Nu er det mere komplekst med i alt 11 musikere og en stab af de bedste danske teater- og performancefolk som instruktøren Tue Biering, scenografen Kristian Friedländer og designeren Henrik Vibskov.
Apollonian Blackout er som de meget ærligt selv skriver en iscenesat koncert, men hvilken koncert. Faktisk kommer man på halvanden time den halve verden rundt, fra New York til Rio, New Orleans, Havana og måske et ubestemt i Afrika – og sandelig også til Firenze. For er det ikke en lille kopi af Michelangelos David, der står på langbordet med vindrueranker over skulderen og er blevet til en attraktiv gud?
Hovedessensen er det musikalske værk skabt af multimusikeren Mikkel Hess for i alt 11 musikere og sangere på mange forskellige instrumenter inc. rigtig meget elektronik, der synes som nogle sjove fremmedlegemer i den næsten gudelignende lilleverden, der er blevet skabt. Noget andet er den iscenesættelse som er lagt udenom. Som til en fest, et ritual eller en gudstjeneste er der fire-fem rum, vi kommer igennem.
Meget raffineret er koncerten/forestillingen bygget op med først foyer med Nikolaj Hess lige inden for døren ved et almindeligt piano. Han diverterer med gamle jazzede rytmer. Så samles det stående publikum om et smukt bord med tallerkener og små elektroniske kommandocentraler. Snart går tæppet for næste rum – igen et bord, nu næsten et dionysisk taffel med stole og vinglas. Et par gæster bydes til bordet, hvor der sidder flere musikere. Siden går endnu et tæppe op, nu af silke. Bordet bliver længere og længere med flere og nye instrumenter, og nye sangere giver den afrocubanske stemning fuld styrke.
Til sidst, efter mere end en time stående, når vi frem til et alter, men for hvilke guder? Det alsløres ikke, dog leder noget pastelfarvet tankerne hen på forskellige inspirationskilder fra Indien til Mexico. Her kommer også op-arten ind. Man kan måske blive svimmel, for cirklerne kører rundt og rundt, musikken damper, rytmen holder aldrig op. Og så til allersidst: black out.
Som det hedder på vulgært nudansk: Vi har været på en rejse med Hess is more.
Egentlig bør man slet ikke dissekere et værk som Appolonian Blackout, men det er jo også vigtigt at hitte ud af, hvordan vi som publikummer forføres auditivt og visuelt.
Lysdesignet er her en vigtig faktor som ved alle koncerter. Der har rock- og beatfolket for længst overhalet teaterverdenen. Hos S/H er der drøn på, så vi følger måske også et døgnrytme igennem koncerten/forestillingen med først ganske gyldne strejf, der får musikernes spektakulære kostumer til at ligne gule fiskere med sydvest og redningsveste. Siden kommer andre billeder frem – bl.a. for at ende ved det lille højalter i den op-artede verden.
Der er tryk på, men måske er det slet ikke meningen, at der skal fortolkes. Forestillingen er snarere en tilstand, og sangteksterne er da også svære at fange og nok ret simple i deres budskab.
Med dette møde med Mikkel Hess og co. er der lagt op til, at nogle teatre nok bør gentænke deres koncept, og i hvert fald interessere sig lidt mere for, hvordan man rammer publikum følelsesmæssigt. For hvornår har man sidst set et aldersmæssigt blandet teaterpublikum stå og rokke stilfærdigt i halvanden time?
Varm anbefaling – spring vinterferien over – og tag i stedet i Staldgade. Rygtet siger dog, at der nærmest er udsolgt, men så er der ikke andet at gøre end som en anden groupie at finde gruppen Hess is more og Hess og co. der, hvor de optræder næste gang.
Teatret S/H oplyser:
Medvirkende MIKKEL HESS (Trommer og vokal), RAISA CASTRO (Vokal og percussion), MARIA FAUST (Saxofon), IDA DUELUND (Bas), RASMUS VESTERVIG (Guitar), MICHAEL DEMSYN-HANF (Vibrafon), DAVID MASON (Elektroniske trommer), RUNE HARDER OLESEN (Percussion), SOPHIA CASTRO (Vokal og percussion), CECILIA CASTRO (Vokal og percussion), RAYDEL SIBORI (Percussion – special guest), NIKOLAJ HESS (Pianointro og keyboard) Iscenesættelse MIKKEL HESS, TUE BIERING, CHRISTIAN FRIEDLÄNDER, DICKI LAKHA Komposition MIKKEL HESS Scenografi og rekvisitter CHRISTIAN FRIEDLÄNDER, DICKI LAKHA Kostumedesign HENRIK VIBSKOV Instruktionskonsulent TUE BIERING Lysdesign MORTEN KOLBAK Lyddesign BJØRN WINNEM, SIMON WINNEM Scenografisk assistent ELLEN LEER Scenemester JONATHAN SVANTE HJORTH
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
09.02.2023 – 25.02.2023
Mandag-fredag kl. 20, lørdag kl. 17. Opvarmning v/Nikolaj Hess fra 30 min. før forestillingsstart.
Varighed ca. 80 min.
Publikum både går, står og sidder under oplevelsen.
Introduktion til afrocubansk musik den 15. februar
Inden koncerten den 15. februar fra kl. 18.45 til 19.30 kan du få en introduktion til afrocubansk musik og den rige afrocubanske folklore-tradition, som slaver fra etniske grupper som yoruba, bantú, ewe/fon, carabali, mfl. bragte til Cuba i begyndelsen af 1500-tallet.
Raisa Castro og Rune Harder Olesen samt gæstemusiker Raydel Sibori, som medvirker i APOLLONIAN BLACKOUT, deler ud af deres cubanske baggrund og giver dig mulighed for at høre historien bag og få musikalske eksempler på de melodiøse og komplekse rytmer, som også indgår i APOLLINIAN BLACKOUT. Stilarterne er: Bembé, Iyesá, Arará, Palo, Yuca, Makuta, Abakuá mfl.
OBS introduktionen er gratis for alle. Den efterfølgende koncert kræver betalt billet.
Fra Wikipedia:
Apollon (oldgræsk: Ἀπόλλων, latin: Apollo) er lysets og sangens gud i græsk mytologi. Da digtningen er styret af strenge krav til rytme og metrum, er han også mådeholdets og den lysende forstands gud. Han sættes derfor gerne over Dionysos, der var vildskabens og lidenskabernes gud. Apollon er søn af Zeus og Leto og tvillingebror til Artemis/Diana. Han er musisk og festlig, men også krigerisk og hævngerrig. Apollon er far til Aristaios.