∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Eva Zierau.
Medrivende film om det uforklarlige.
Mennesket har altid været fascineret af åbenbaringer og mirakler. Disse underfulde ofte naturstridige begivenheder, som af mange af os opfattes som værende frugter af overnaturlige kræfters eller guddommelige magters indblanding i naturens orden. Filmen Åbenbaringen er et eksempel. Den giver et medrivende portræt af troens styrke og dilemmaer.
I første scene befinder vi os i Syrien. Jaques (Vincent Lindon), en anerkendt krigskorrespondent for en førende fransk avis, er på vej hjem fra det krigshærgede land. Han ser medtaget ud. Han har lige mistet sin fotograf, der også var hans nære ven i felten. Jaques er, selv om han ikke vil indrømme det, dybt traumatiseret. Da han kommer hjem til sin familie klistrer han pap for alle vinduerne og burer sig inde.
En dag får han en invitation fra Vatikanet. De vil have ham til at undersøge, hvorvidt en påstået åbenbaring er sand eller falsk. En 16 årig pige Anna(Galatea Bellugi) i Frankrig påstår, at have set Jomfru Maria.
Jaques, der hverken er troende eller ateist, tager opgaven på sig og lader sig indkvartere det sted i Frankrig, hvor åbenbaringen er sket. Her møder han en velorganiseret pilgrimsturisme, et stort lukrativt maskineri med hoteller, turistbutikker og busser, der bringer folk til stedet fra nær og fjern.
Kirkens holdning i disse sager er overraskende nok, at man ikke er interesseret i, at det viser sig, at åbenbaringer er sande. Troen mister derved sin mytiske kraft. Troens kerne er netop, at den ikke behøver beviser.
Langsomt samler Jaques materiale for og imod åbenbaringen. Anna indvilger i at få skannet sin hjerne og blive undersøgt af en psykiater. Undersøgelseskomiteen mistænker hende for at være hjernevasket. Jacques interviewer hende. Efter åbenbaringen er hun flyttet ind på et kloster i nærheden af stedet og arbejder nu på klostrets fjerfabrik.
Hun har viet sit liv til sin tro, men lever på mange måder et ganske almindeligt liv. Vi ser hende, som andre piger på hendes alder, se på tøj i H&M. Hendes protege og beskytter, den lokale præst Father Borrodine(Patrick d’Ássumcao), overvåger hende døgnet rundt. Takket være Anna er hans kirke kommet i mediernes søgelys. Det har betydet et væld af besøgende og en stor økonomisk gevinst. Man bliver mistænkelig. Har han mon rent med i posen? Selv virker Anna helt afklaret mht. sit kald.
Filmen er delt op i kapitler, hvilket giver en god struktur på plottet. Afslutningen er overraskende. Den afspejler de skjulte motiver og det magtspil, der ligger bag den indviklede sag. Anna modtager løbende breve fra en udenforstående. Vi får ikke at vide fra hvem, før til slut. På lydsiden hører vi skiftevis dagligdags reallyde som fabrikslyde, bilstøj, flyvemaskiner mm. Et verdsligt indspark til filmens religiøse tema. Derudover hører vi klassisk musik komponeret af en nutidig Lithausk komponist. Der er en lidt trykket stemning over filmen, ikke mindst i slutningen.
Bag den står Xavier Giannoli, som har en lang karriere bag sig og bl.a. har instrueret filmen MARGUERITE(2015), som han modtog flere priser for.
Vincent Lindon som den traumatiserede journalist er en af Frankrigs store skuespillere. Vi har for nylig set ham i filmen Rodin(2017). I Åbenbaringen er han journalisten, som har brugt hele sit arbejdsliv på at dokumentere krigens rædsler, og som nu skal forholde sig til en verden, hvor beviser er betydningsløse, og den usynlige verden regerer. Han gør det overbevisende.
Den kun 21 årige Bellugi som Anna er filmens omdrejningspunkt. Hun siger ikke meget, men har intensitet og følsomhed i sit spil, så det er svært ikke at tro på hende. Af andre film om overnaturlige religiøse hændelser og åbenbaringer kan nævnes Miraklet i Lourdes(2010).
Filmen varer over to timer. Det er i overkanten. Med mirakler og åbenbaringer følger tvivlen om de er sande eller falske. Om de varer ved. Netop denne skepsis løber som en rød tråd gennem hele Åbenbaringen. Gå ind og se den.
Instruktør: Xavier Giannoli
Fotos og trailer: 41SHADOWS
Premiere: 26.juli 2018