Menu Luk

Erik Mortensen på Designmuseum Danmark.

Kommenteret af Ulla Strømberg.

Jeg er sort fløjl!  70 kreationer fra Erik Mortensen hånd.

(NB: flere fotos fjernet.)

 

”Den lille sorte” var et nøglebegreb i smarte damers garderobe i forrige århundredes anden del, fra 1960-2000.  Og hos den mere velbeslåede del af befolkningen, her og hisset, kunne man vel tilføje: ”Den store sorte”- altså en overvældende (lang) kjole i sort, som er i stand til at gøre enhver kvinde til festens midtpunkt – og ikke mindst hvis Erik Mortensen havde kreeret sagen.

 

Erik Mortensen (1926-1998) har i perioder været en legendarisk figur i Danmark. En modemand med base i Paris, men oprindelig fra Frederikshavn. Bag hans nydelige ydre skjulte sig vist en både usnobbet og jordbunden nordjyde, der bare var ret genial til at skabe tøj til damer. Derfor blev han i Paris chefdesigner i bl.a. modehuset Balmain i nogle årtier.

 

Designmuseum Danmark (tidl. Kunstindustrimuseet) har erhvervet  og også lånt en række rober fra perioden slutningen af 1980erne og begyndelsen af 1990erne og kan nu vise en smuk, stilfærdig udstilling under den meget sigende titel – Jeg er Sort fløjl ( I am Black Velvet  – for vi er vel internationale!) – det foretrukne materiale i adskillige af de udstillede værker er nemlig fløjl.

Kjole skabt af Erik Mortensen- pressefoto.

Gammeldags ser det overhovedet ikke ud, selv om kjolerne er ca. 25 år gl. For der er det interessante ved aftentøj og lange kjoler, at de ofte er på den anden side af enhver tid.  Selvfølgelig kan man se, om det er fra 1920erne, fordi man dengang viste mange bare skuldre og masser af glimmer, men i slutningen af det 20. århundrede, når det gælder brugskjoler til aftengala, dvs. til modne kvinder, der ikke kan have bare arme og skuldre – er kjolerne rent designmæssigt langtidsholdbare.  Det betyder også, at når man går igennem de mørke sale, i nederste hjørne på Designmuseet, så har man faktisk lyst til at krybe i alle kjolerne, for de kan stadig bruges og skabe et øjebliks magi.

Havde det omvendt været en udstilling med hverdagstøj, jakker, frakker, sko etc. er moden for tiden så flyvsk, at alt bliver outdatet på under en halvt år – ikke mindst skuldre og længder er parametre, der er svære at låse fast og hamle op med.

Erik Mortensen var ingen rebel. Han har som sådan ikke opfundet noget  – i modsætning til Chanel, der fandt på bånd, hvide perler og sløjfer, Yves Saint Laurent, der opfandt smokingen til kvinder – og John Galliano og andre, der gav mænd kilte på.

En draperet kjole af Erik Mortensen med flæse. ( Foto: US).

Erik Mortensen havde blot en tindrende god og æstetiske smag og arbejdet gik tilsyneladende ud på at skabe harmoni med en gnist af oprør i form af en skæv flæse, et ekstra taftbånd og lign. Men revolution var og blev det aldrig til. Og kunst, det er spørgsmålet. Kunsthåndværk er det rette ord og i nogle tilfælde- næsten med flerproduktion for øje.

Erik Mortensen – lang aftensag. Foto: US.

Udstillingen med primært sorte aftenkjoler er smukt sat op, og helt bevidst er der valgt en ret klassisk udstillingsform med gode giner uden hoveder, fotoplancher og stilfærdige tekster.

Men det er mere end svært at udstille mode og gøre det anderledes. I London på V&A forsøger de ofte at gå over stregen og mislykkes hver anden gang, når tidens sprælske designere skal udstilles.  Men selvfølgelig hører tøj og kjoler altid til i en kontekst. Hr. Mortensens kreationer er langt væk fra de fleste kvinders prosaiske hverdag. Så måske skal der mere iscenesættelse til i dag for at bryde barrieren og give også yngre rastløse mennesker en oplevelse.

Spørgsmålet er i øvrigt, hvad udstillingen vil? Er det en hyldest til en dansk modemand? Eller skal vi forstå noget om et fag (haute couture) som er ved at uddø, hvis ikke den vestlige verden de næste årtier bliver endnu mere klassedelt end tilfældet er lige nu?

En udstilling om denne stadig aktuelle og mærkelige fascination af fransk mode ville derfor være på sin plads. For en lille sort sag af Erik Mortensenske dimensioner koster faktiske næsten det samme som et halvt års husleje for en 4 værelses lejlighed i Kbhn eller 8 måneders løn efter skat for en sosu – eller .. eller.   OG måske er de små og store sorte endnu dyrere. Jeg kunne blive ved, men lidt refleksion efterlyses altså!

I am Black Velvet….vises  16. 6. – 31.1.218.

www.designmuseum.dk